AndreaBD skrev 2020-10-21 23:10:07 följande:
Varför skulle de säga något som varenda 5-åring vet??? Det är väl självklart att det är ännu viktigare om någon faktiskt är smittad. På andra sidan kommer man ju inte att hamna i den situationen för att personen är hemma då och kommer inte i kontakt med andra.
Det handlar inte om att man inte TROR på att presymptomatiska smittar mycket, utan om att man INTE VET.
Jag tror verkligen inte att man inte har tänkt på det i Sverige, utan jag antar att man hade gjort det om man hade hunnit och haft resurser.
Du menar till skillnad från "tvätta händerna"?
Anonym (ABC) skrev 2020-10-21 21:49:40 följande:
Jag upprepar min fråga:
Har FHM någonsin sagt att det är speciellt viktigt att avstå sociala kontakter ifall kollegan eller tränarkompisen är smittad?
Sverige gör inte en lika omfattande smittspårning som Finland, för att man inte har resurser, om jag har förstått saken rätt. Den andra orsaken är tydligen den att man inte tror att presymptomatiska smittar så mycket, det är inte så viktigt att hitta dem.
I Finland tror man att presymptomatiska smittar, varenda expert säger så, därför anser man det vara viktigt att hitta de exponerade INNAN de blir sjuka.
Nej, det har de inte gjort. Det var först nu i oktober som familjekarantän för hushållskontakter kom på plats, och anledningen till det menade FHM var att det nu fanns så lite smittspridning att även den lilla åtgärden var meningsfull (Tegnell sade iofs något helt annat på en av de senaste presskonferenserna). Det du talar om här har de inte tagit upp, under lång tid var rekommendationerna enbart att så länge man själv var symptomfri kunde man jobba, träna och vad det nu var man hade lust att göra. Åka kollektivt var ju heller inga problem eftersom FHM inte sett att det förekom någon särskild smittspridning på allmänna färdmedel.