Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Hur som helst framstår det lite 'dåraktigt' att peka på prat i media som källa för den strategi som FHM försöker driva.
Nystedts 'mål' med flockimmunitet verkar han inte heller ha kunnat uppnå med den strategi som använts.
emanuelkarlsten.se/tegnell-mejlen-sa-fick-flockimmuniteten-faste-hos-folkhalsomyndigheten/
"Under presskonferensen förtydligar Nystedt att flockimmunitet ska ske lugnt och stilla, men att ?nog många i vår befolkning i Norrbotten ska bli immuna, naturligt?. Han poängterar att det skulle vara bra om det gick snabbare hos de unga. ?Jag tror att alla norrbottningar?nej alla är för mycket, men en stor del kommer att behöva gå igenom den här infektionen?.
Det blev ingen snabb smittspridning i Norrbotten och inte heller några tydliga effekter av flockimmunitet. I juni hade bara två procent antikroppar mot covid-19 i regionen, jämfört med förväntade tio procent.
? Om avsaknad av antikroppar innebär risk för att smittas och bli sjuk, då har vi länge kvar innan vi är ?i hamn?, säger Nystedt när jag når honom.
Målet med flockimmunitet, var det ett lokalt uppsatt mål, eller pratades det också om från Folkhälsomyndighetens håll, eller på någon annan nationell nivå?
? Både och. Det var väl primärt något som kom från Folkhälsomyndigheten.
Hur kommunicerades det från Folkhälsomyndigheten?
? Det jag minns nu var att det diskuterades i media. Flera aktörer. Jag tror jag såg det först i någon artikel med förre statsepidemiologen Annika Linde. Sen var det ju många som pratade om det och det var kurvor och grafer överallt. Statistik-Britton var ofta i ropet. Men jag minns däremot inte om jag sett det i något Folkhälsomyndighets-dokument. Men det är logiskt. När vi får en immun befolkning, då kommer de svåra fallen att sakta försvinna och de som smittas en andra gång blir lindrigare sjuka och mindre smittsamma. Så flockimmunitet är fortsatt något att längta efter.
Otydligheten i vad som gäller, vad flockimmunitet är och om vi använder oss av det eller inte, får många att frustreras. "