Anonym (ABC) skrev 2020-10-18 17:33:04 följande:
I Finland är det inte bara smittans omfattning som avgör, utan också andelen positiva prov, hur stor del av fallen som har känd smittkälla, och hur stort trycket på sjukvården är. Begränsningarna införs lokalt. Just nu är det Vasa som har stängt ner, efter att varit uppe i över 300 fall per 100.000 invånare på 14 dagar.
Som medborgare tycker jag att en synnerligen relevant fråga är: Hur illa ska det bli innan man inför ytterligare restriktioner? Den som bor i Finland har fått ett svar på den frågan.
Du säger att FHM har väl utarbetade planer. Känner du till dem? I vilket skede kommer man att börja tillämpa dem? Tror du att man kommer att tillåta lika stor smittspridning som på våren? Det sägs ju att den strategin var lyckad, då kanske man inte kommer att ändra på något alls?
Jag säger att FHM liksom andra myndigheter eller andra delar av smittskyddsorganisationer genom sitt uppdrag per definition har planer för att hantera kända smittor och olika scenarion, för en okänd smitta finns naturligtvis ingen plan som kan ses som ett facit men det finns planer för hur arbetet med att hantera okända smittor och pandemier skall genomföras.
Tror du att FHM är mindre förberedda än läkare på sjukhus är att operera skadade patienter? för att ta en jämförelse.
Känner du till vilka planer sjukhusen och operationspersonalen har för att operera de som kommer in skadade till sjukhuset? Har det planer?
FHMs generella planer för hantering av pandemier finns på deras hemsida om du vill läsa dem. Smittans spridning, omfattning och konsekvenserna för sjukvård och dödstal är det som styr vilka åtgärder och begränsningar som FHM rekommenderar.
Vidare ligger ansvaret för genomförandet av smittskyddsåtgärder på alla privatpersoner, vårdgivares personal, arbetsgivare, vårdgivare och andra organisationer som är del av svensk förvaltning och samhälle.
FHM tillämpar sina planer just nu och det kommer ändrade rekommendationer och begränsningar då läget förändras. Jag tror inte du behöver misstro FHM - men om du gör det så får du gärna förklara varför du har skäl att göra detta.
Jag uppfattar det som att din misstro bygger på felaktiga uppfattningar om svensk förvaltning, svenska lagar och hur ansvaret för olika delar av smittskyddsarbetet är fördelat tillsammans med att du inte vet varför så många dog i våras i Sverige. Rätta mig om jag har fel.