Anonym (man) skrev 2021-06-02 10:41:41 följande:
Jo det är väl ingen nyhet att du alltid tar med dig det som passar dig bäst och utelämnar det du inte gillar ur diskussioner, det är därför de alltid blir så bisarra.
Tegnell är en offentlig person och fri att kritisera och ifrågasätta. INGEN är fri från ansvar. Gör man ett katastrofalt dåligt jobb så kommer det komma kritik.
Angående sakligt: Menar du att jag inte var saklig när jag påstod att ingen av er är virolog? Eller missbrukar du bara som vanligt ordet saklig?
Ja vi har konstaterat att du inte vet vad sakligt betyder utan använder ordet som en meningslös floskel.
Vem har sagt att man inte får kritisera Tegnell?
För blir rätt fundersam, då det är den osakliga kritiken som är nonsens vi pratar om oftast.
Du vet flockimmunitet och att vi skulle ha ministerstyre i Sverige, det vet vi alla inte existerar ens.
Och ändå har vi lagt hundratals sidor med denna osakliga kritiken och att den inte bara är lite fel, utan helt korrekt.
Vi vet docka redan att FHM har lyckats bra bättre än många andra.
Se lista som berättar att vi ligger i botten på den och av de som hade samma initiala smitta som Sverige, de har lyckats så mycket sämre.
verdödligheten i Europa 2020
Skillnaden i antal dödsfall under 2020 jämfört med ett genomsnitt för åren 2016-2019 i respektive land.
Liechtenstein, 20,8 procent Spanien 18,9% Polen, 18,7% Slovenien, 18,5% Italien, 17,4% Belgien, 16,7% Tjeckien, 16,6% Bulgarien, 15,1% Storbritannien 15,1% Schweiz, 13,0% Malta, 12,6% Litauen, 12,3% Nederländerna, 11,6% Rumänien, 11,1% Österrike, 11,1% Portugal, 11,0% Slovakien, 10,5% Frankrike, 10,4% Cypern, 9,2% Kroatien, 9,1% Ungern, 8,1%
Sverige, 7,6% Som du ser så är din kritik inte förankrad i verkligheten till fullo, och man frågar sig varför det är så, men ett tips, titta på denna lista ett par gånger så bör sakligheten komma som ett brev på posten, om nu inte en agenda hindrar den. Grekland, 7,5% Tyskland, 5,3% Estland, 3,1% Finland, 2,7% Island, 1,6% Danmark, 1,6% Lettland, 0,4% Norge -0,4
Det intressanta är att vi ser samma på flera listor, vilket styrker Sveriges strategi har varit för alla i Sverige, och inte bara de med virus.
Varför är såna här fakta för er så svårt att ta in?
Det känns som man springer rätt in i en agenda och med tanke på oviljan av att vara saklig.
Vill du vara saklig så var det, för om du inte preciserar dig vad som du anser är fel och har grund för det, så kommer alltid samma inlägg tillbaka oavsett vem du svarar.
Anonym (man) skrev 2021-06-02 10:45:47 följande:
Preventivt agerande existerar inte i FoHM världsbild, de är 100% reaktiva. Man väntar tills smittan fått rejält fotfäste innan man går ut med en ny "rekommendation" som är valfri att följa och så tycker man att man gjort sitt.
Det påminner om ledningen på mitt jobb, man ritar en powerpoint och drar några streck, sen tror man att det är klart
Man tar inte beslut utan underlag som stödjer beslutets grund, utan det så går inte beslut tas.
Och om FHM agerat på var sån här, så hade vi haft nedstängning varje år och enbart för dessa varningar kommer var år.
Detta är nått FHM har berättat, hur kan du ha missat det menar du?
Men lärt mig att man inte vill komma ihåg dessa varningar som FHM var år tar in.
Och det som är allra mest komiskt, det är att FHM har berättat en massa saker som måste göra politiskt för patogener som detta, men inget parti tagit det till lagförslag.
Vad vi däremot sett är försämringar, och de ser vi KD och M står för och är en DIREKT orsak till att vissa delar går dåligt.
Vi får se hur de agerar KD och M när det är dax att uppgradera det dom tog bort.
Men tydligen är det regeringens fel, men det vet vi redan det inte är.
Allt är regeringens fel har man lärt oss, sen saknas sakligheten och komma ihåg att vi inget ministerstyre har.
Padirac skrev 2021-06-02 13:27:33 följande:
Kanske är dialogen i mailen som expressenartiklen hänvisar till bevis för att flockimmunitet är strategin - men den enda som sagt någonting som påminner om att på riktigt överväga detta är ju Finlands Mika Salminen i så fall - det skulle ju bespara gamlingarna 10% av smittan enligt deras modeller de kört för att ta reda på om flockimmunitet är en väg framåt.
"Salminen svarar Anders Tegnell efter någon minut: ?Det har vi också tänkt på. Men under tiden kommer barnen ändå att sprida infektionen...?.
Salminen skriver vidare att THL har kört en modell med just detta scenario som estimerar att ?åldringarnas attack rate? minskar med ?kanske 10 procent?."
Om det ska dras stora växlar på en öppen dialog där olika aletrnativ undersöks så ser jag att Mika Salminen är den stora flockimmunitetsförespråkaren i så fall
Det hela är naturligtvis inget annat än dumheter.. för ett år sedan var hela världen full av meddelanden om att platta ut kurvan då alla trodde att smittsamheten var betydligt mer linjär än den sedan visade sig vara..
Undrar hur det sen låter när det blir uppenbart att det även blir ett tredje år pandemi, är det regeringens fel också tro.
Dock tycker jag det är intressant att ABC så ofta kommer in och berättar att h*n inte har en susning vad ett förutsättningslöst samtal/diskussion är.
Och sen de S J U K T G A L N A slutsatserna man gör av detta och att det samtalet skulle betyda att man skulle ha en flockimmunitet.
Och detta til tros att man om och om och om igen, om och om och om igen, om och om och om igen, om och om och om igen, om och om och om igen och igen igen igen igen OCH IGEN berättar vilken startegi det är.
Och vet du vem som stod längst fram där, det var de som inte ens bor i Sverige och inte verkar förstå nått som sker här längre.
Och sen när de vet om att det inte existerar, så fortsätter dom mala samma fel som innan.
Och vid den punkten har de slutat diskutera och kör på desinformation, som de tror ingen kan se.
Detta till tros att man berättar det för dom.
Din "kompis" ABC kan jag inte ens påminna dig hur många gånger du har förklarat vad verkligheten är, och sen bara för att få ett nytt inlägg som ignorerar den samma.
Det är precis som den användaren inte har förmåga ta in fakta, det lite komiska var när h*n postade länkar till ställen vi redan vet h*n bara läst rubrik på, det är lite komiskt och sen när du presenterar hela artikeln.
Och suprise var gång, det är inte rätt återgivet och allt som oftast så utelämnas information för skapa en poäng som inte ens existerar.
Jag får känslan ofta att de inte är här för diskutera, utan bara förstöra diskussionen med saker som vi redan vet är fel.
Jag blir bara så förundrad över att en del diskuterar ett ämne med sådan frenesi och upprymdhet, och sen är fakta och saklighet helt borta.
Det berättar för mig de är inte här för diskutera nått sakligt, eller ens bryr sig om den diskussionen.
Och detta i ett ämne där saklighet är det viktigaste som finns ofta.
Ta den om att COVID-19 skulle vara ett luftburen patogen enligt läkarvetenskapen, det är klart och tydligt definierat och ändå så tror de att semantik gör COVID-19 till en luftburen patogen.
Jag blir faktiskt rätt rädd för människor som aldrig klarar av att ta in fakta, det måste vara jobbigt intellektuellt och ha dom svårigheterna.(Och med tanke på de fel som följer.)