• klyban

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Anonym (ABC) skrev 2021-05-29 18:37:04 följande:
    Jag ställde en fråga. Du väljer att inte svara, utan i stället omtolka hela inlägget och kalla frågan för desinformation. Bemöt sakfrågan i stället.

    DN säger att människor har dött pga platsbrist. Om det är sant, kan man fortfarande hävda att Sverige har lyckats med sin pandemibekämpning, som gick ut på att hålla smittan på en sådan nivå att alla får den vård de behöver?

    Eftersom det är omöjligt att öka sjukvårdsresurserna eller organisera om förvaltningen på nolltid, så kvarstår endast alternativet att hantera pandemin på ett sådant sätt att de befintliga resurserna räcker till. Har Sverige lyckats med det eller inte? Vad anser du?

    POadirac svarar dig precis heka tiuden, och sen när du iten får det svar du önskar så skriver du en sådan sak.


     


    Är det inte dax att du slutar med desinformationen snart, du återger ju faan aldrig ändå vad som sker i Sverige rätt.
    Och där rättar Padirac dina fel ofta, så kom inte med att padirac inte svarar, för det gör han om och om igen och allt du gör är att ignorera faktan så det kan bli till desinformation istället.
    Sverige har lyckats ta hand om de sjuk till ~100%, och varför det inte är100% utan ~, det betyder att man flyttat ett fåtal.
    Men samma sekund du säger att Padirac inte svarar, så blir det komiskt då han svarar dig hela tiden och det är du som struntar i det som skrivs.


     


    Dock en sak och kanske du missade detta, du svarade inte på nått av den text du citerade.
    Sånt är värt och notera och undra hur det gick till, är du selektiv i att bara kräva svar av andra?
    Undrar för det blir alltid tokigt, men lärt mig att de som för desinformation gör en av två saker, monolog eller vägrar svara på nått.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Tjej) skrev 2021-05-29 20:28:42 följande:
    Men varför ljuger du? Sverige har inte alls hunnit med sjukvården. 
    Till ~100%, inget du skriver ändrar den punkten och det vet du också.
    Anonym (Tjej) skrev 2021-05-29 20:33:35 följande:
    Du slår dig för bröstet för att Sverige satsar mer på sjukvården än vi gjorde 1970.

    Andra har högre krav.

    Det intressanta är där att du inte adresserar nått Padirac skriver, då h*n pratar om budgetutveckling i vården där 1970 var ett startexempel.


    Och man ställer sig frågan om du läser nått i inläggen, undrar då detta var ju så övertydligt och ändå fick du det fel.
    Kan du förklara varför det blev så fel för dig, kan det vara så att du inte ens har nått argument som är baserat i en verklighet?
    För det är den tendensen som redan efter dessa få inlägg börjar visa sig, och vad vill du sagt med att inte adressera ämnet korrekt?


    Anonym (Tjej) skrev 2021-05-29 22:06:40 följande:
    Var har jag skrivit att Sverige inte satsat på sjukvård? Om inte så vore fallet skulle vi ju inte ha någon sjukvård. Hur svårt ska det vara för dig att inse det?

    Sverige har satsat satsat på invandring som sägs vara mycket lönsam. Tanken är väl att invandringens stora vinster skulle kunna användas till bättre sjukvård år oss alla. Istället för vi höga skatter och dålig vård. Det är ett stort S-misslyckande. Igen.

    Du är ju inte anti-kommunist.

    Sverige har det lägsta antalet disponibla vårdplatser i EU 2,4 per 1 000 invånare

    Det är rätt otroligt att du argumenterar för oss nu, och som berättar att vården har hunnit med till ~100%.


     


    Och komiskt att du inte förstås det med kommunist, och det än mer komiska att du gjorde exakt som padirac sade och att du inte ens var medveten om det.
    Sånt är priceless.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (KB) skrev 2021-05-31 00:23:06 följande:
    I samma besserwissriga och självgoda anda som Tegnell ångar Klyban, AndreaBD och padirac på här i tråden. Lika barn leka bäst stämmer verkligen. 

    Om du inte kvantifierar vad det du vill ha sagt, så är det bara ord på en rad utan mening.
    Tegnell är inte självgod heller, utan saklig.
    Och ska du påvisa annat, så räcker inte en sådan här text då den är innehållslös på saklighet om ditt påstående.


    FuckGoggleAskMe skrev 2021-05-30 23:22:53 följande:
    Ok, Andrea och ABC nämnde heller inget om smittspårning, men du har din egen lilla tolkning. Goddag yxskaft.

    Oops, det verkar som du har fel Solig


    AndreaBD skrev 2021-05-30 23:50:11 följande:
    Det gjorde jag visst. Och det var främst det jag tänkte på, smittspårning. Kanske borde du läsa noga innan du hoppar på andra och påstår att de har fel.

    Udda att användaren behöver prata för dig och helt strunta i vad du skriver.
    Det kan inte vara nått sakligt det handlar om och med tanke på att det aldrig berättades om.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2021-05-31 23:25:43 följande:
    Jag skrev  

    ". Självklart är det viktigare att hålla smittspridningen riktigt lågt och bevaka varenda fall då."

    Hur man INTE kan tolka det som smittspårning, förstår jag inte. 

    De vill inte, då det är ett hot mot agendan de har, vad nu den är.
    För över ett år senare så förstår vi fortfarande inte varför en del medvetet tolkar om fakta till nått det inte är.
    Och semantik använder de alltid när de vill låtsas om att fakta inte existerar, problemet är dock att läkare pratar ett språk som har visat sig att många inte ens snuddar på att förstå.


    De har faktiskt berättat för oss att det är ett lättförstått språk, men det syns aldrig intressant nog.


    FDFMGA skrev 2021-05-31 23:27:58 följande:
    Nja, jag byter inte gärna ut min språkkula, risken är att jag förlorar jobbet då eftersom en betydande del av mitt arbete handlar om språkförståelse.

    Men avseende "bevaka varenda fall" så kan man lämpligast fråga Andrea vad hon menar med detta. Min språkkula säger att bevakningen avser smittspårning medan din säger något annat.

    Hur tänker du dig att man bevakar de smittadeSkrattande

    Man får inte heller glömma av att andra har inte tolkningsföreträde över AndreaBD text, på sin höjd kan de åberopa att det var luddigt.
    Men efter fått reda på att det ar smittspårning och fortsätta och diskutera ingen smittspårning, då berättar man att man har en agenda och struntar i vad sin meningsmotståndare säger.


     


    Det mest komsiak är att vi har flera som bor inte ens bor i Svedrige, och när de pratar om Sverige så märker man att de inte har en susning om vad som sker i detta land.


     


    Och tänk så många gånger vi har pratat om flockimmunitet, vår strategi som de aldrig kan återge rätt osv...osv...
    Och man kan tycka det är dåligt att ha så många fel och sen tro sig diskutera nått om Sverige, men intressant nog så tror de återger det rätt.
    Och det som blir mest intressant av allt, även efter man gett dom KORREKT information, så ignorerar dom denna och upprepar samma fel om och om igen.
    Och ingen vet varför, för nått om COVID-19 handlar det sällan om har vi lärt oss.


     


    Och vad de vill säga med desinformationen, det berättar dom aldrig för oss.
    Och nått säger mig att de inte heller vet själva, men det ska inte hindra en att fråga och fråga igen för kanske få ett sakligt svar en gång.
    Men den beprövade erfarenheten säger att det kommer nog aldrig ske, då agenda är viktigare än att diskutera fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus.


    Att uppnå konsensus verkar vara mål nummer ett och undvika och om fakta kring COVID-19


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-05-31 23:41:07 följande:
    Nej för det är ju otänkbart att bevakning kan innebära att hålla statistik över det hela (vilket du betvistade nyttan av), stänga ner affärer, ha karantän, stänga skolor eller annat. Och fortfarande fascinerade att du tycker att det är mindre viktigt att hålla smittspridningen låg när det finns mycket smitta. 
    Tips, om du vill diskutera smittspårning, skriv gärna något om smittspårning, det kanske underlättar. 

    Intressant detta svartvita sätt och se på det och att det inte skulle vara viktigt att följa rekommendationerna, har du ens varit i Sverige en gång i ditt liv?
    Undrar med tanke på hur fel du återger Sverige i COVID-19 pandemin, känns nästan som det är medvetet.


     


    Vill du verkligen diskutera smittspårning, undrar då du lägger orden i munnen på de som diskuterar den, och du går och semantikaserar för orden är inte exakta som du önskar.
    Ändrar dock inte andemeningen med orden, och varför du vill låtsas bort det Andrea säger är det ingen som vet och av enkla anledningen att du aldrig berättar detta.
    Och frågan är varför, förstår du inte vad Tegnell och andra säger på sina områden?


    Eller var är orsaken att det blir fel för dig?


    Undrar då du fått korrekt information mer än en gång, och ändå verkar du inte ha en susning om vad som sker i Sverige mestadels, mest missförstå och omdefiniera har jag lärt mig.
    Och varför diskuterar man osakligt för?
    Vill man inte ha sagt nått.


    Anonym (ABC) skrev 2021-05-31 23:50:42 följande:
    Även i Finland har politiker och andra haft olika åsikter om diverse aspekter av pandemihanteringen, men samma polarisering som i Sverige har det aldrig blivit. Man diskuterar sakfrågan och tar inte till personangrepp lika frekvent som i Sverige.

    www.expressen.se/tv/nyheter/regeringen-vill-i.../

    Och sätta lite press på grannar och andra.

    Detta är ministerns ord, det är alltså regeringens åsikt. Eller?

    Japp, det är en väldig skillnad mellan Finland och Sverige. I Finland gör vi det enkelt för oss. Antingen är något tillåtet, eller så är det förbjudet. Inte en gång har regeringen uppmanat människorna att agera poliser gentemot varandra.


    Intressant nog är det faktiskt klustret som står för personangreppen, and hominem och denna desinformation som kommer hela tiden.
    Frågan är varför du aldrig rättar till dina fakta fel, men eftersom du aldrig gör så blir allt som säger efter den punkten du ignorerar fakta till endast desinformation.


     


    Kanske om du bott i lnadet så kanske du fått några mer rätt.
    Men det är talande vi har folk som säger saker om COVID-19 hanteringen Sverige som är fel, och sen bor de inte ens i Sverige och verkar ens veta vad som sker här.
    Och med tanke på att vi har en flockimmunitet, vi har ministerstyre, vi har osv...
    Och samtliga av dessa har varit enkla och påvisa att de är fel också, och att alla med enkelhet själv kan ta reda på att det är fel.


     


    Ta bara detta med flockimmunitet, detta har man påstått så länge fast vi aldrig ens en sekund haft en flockimmunitetsstrategi.
    Och sen kommer dom och drar upp en förutsättningslös diskussion och som sen säger kolla vi har rätt, men det enda de berättar är att man inte förstår varför man har förutsättningslösa diskussioner.
    Och det är för att komma fram till nått, även genom dra upp saker som inte ens är aktuella som åtgärd.
    Men det har vi lärt oss att inte är så lättförstått som det är för resten av jorden.
    För vi vet ju även att man upprepat vad strategi är hundratals gånger.
    Nu är inte den aktuell nu, då fakta verkar efter ett år verkar ha tagit, för upprepa det var dag 10-20-30 gånger ot till slut effekt och att man började återge vår strategi rätt.
    Den var ju bara upprepad var dag, så hur man kunde missa den ens andra dagen det var upprepat är nått som ingen någon kan någonsin förstå, då det var medvetet att strunta i fakta.


     


    Vi ställer oss alltid frågan varför du för desinformation på saker du fått fakta på, och detta med dessa länkar som du inte ens löser utan bara rubriken.
    Det berättar med klarhet att även du vet att du har fel, och enbart för du väljer att inte ta in fakta.
    Men när du inte bor i Sverige och upprepar så många fel, man tycker du vid en punkt borde inse att du ingen substans har i ämnet längre.(Det blir ju kontentan av att föra desinformation.)


    Anonym (ABC) skrev 2021-06-01 00:00:58 följande:
    Det är inte smittspårningen som är avgörande, utan karantänen. Den obligatoriska. För alla närkontakter. Den som ni inte har i Sverige.

    Du bor inte ens här, och sen berättar du att du inte vet vad som sker i Sverige.
    När du gör detta, tror du vi inte ser att du skriver detta, eller hoppas du bara vi inte ska märka?


    Padirac skrev 2021-06-01 00:53:52 följande:
    Ja, det har precis som du skriver varit fasligt obehagliga personangrepp, bla på Tegnell, här i Sverige, för att inte tala om hur det varit i denna tråd.. precis som polariseringen i samhället har densamma också verkat i tråden; tänk på den 'hemliga' facebookgruppen' som vi diskuterade tidigare eller på all desinformation som spridits här i tråden..

    Det öppna samhället kan liksom en öppen tråd innehålla alla åsikter, så länge ingen bryter mot regler och lagar så får alla debattera och räkna med att få lov att förklara och försvara sina ståndpunkter.  Varken de 22 forskarna eller den 'hemliga' facebookgruppen eller desinformatörerna är förbjudna att yttra sig.

    Jag tror att det är regeringens åsikt som ministern redogör för då han intervjuas i sin roll som inrikesminister.  Att alla ska hjälpas åt och hjälpa varandra att göra rätt. 

    Som du skriver: Finland är inte Sverige och Sverige är inte FInland.  Finland och Sverige har olika lagar, olika samhällen och olika spridd smitta, men som Mika Salminen säger i den (som vanligt mycket bra och informativa) länken du tidigare gett så finns det inte så många olika verktyg i lådan för att hantera pandemin, alla har i princip samma verktyg som kan och måste användas i enlighet med de lagar och förutsättningar som varje enskilt land har.

    Jag har ju frågat dig - angående din förundran eller fråga om varlf Giesecke inte tystades - om ni har censur och yttrandeförbud för vissa personer eller åsikter i Finland - jag uppfattade inte att jag fick ett rakt svar.. men jag har i alla fall en till fråga: Om det är så enkelt att det i Finland endera är tillptet eller inte tillåtet - varför tänker du att polisens arbete är att sätta press på folk? Jag menar, om det är tillåtet i Finland så är det väl ingen och inte ens polisen som skall sätta press på folk, och om det inte är tillåtet så är det väl brottsligt  och skall beivras, inte sättas press på folk av polisen.. endera är det tillåtet eller inte tillåtet, varför har ni då en polis som sätter press på folk?

    I Sverige finns det en rad restriktioner som begränsar människors vardag och liv, en del kan beivras, andra begränsningar gäller för arrangörer eller ägare till etablissemang eller butiker, om begränsningar inte följs kan de beivras---  Det är alltså så även i Sverige; att en del saker är tillåtna eller inte tillåtna, men Sverige har  - som du kanske inte kommer ihåg längre -  inte några civila krislagar som kan begränsa näringsverksamhet eller enskilda personer. Ordningslagen och andra lagar har kunnat användas till viss del, men med den tillfälliga pandemilagen gavs större möjligheter att begränsa tillgång till en del olika ställen där smitta lättare kan spridas i större omfattning. 

    En del vill påstå att den tillfälliga pandemilagen - eller egentligen mindre begränsande än pandemilagen regler och förordningar - för att det införs diktatur. I Finland kallas kanske detta att regeringen inte ber oss alla att hjälpa varandra att hålla avstånd och att hålla ut.. Det finns vad jag vet ingen anmälningsplikt för vad grannar gör i fråga om att hålla ut avstånd, möjligen kan ett envarsingripande göras om en granne medvetet eller av oaksamhet sprider smitta, men det är polis eller väktare som har befogenheter att upprätthålla ordningslagar, frihetsberöva personer eller andra polisära befogenheter. Det är lite absurt att du tror att Sveriges inrikesminister uppmanar oss alla att upprätthålla en övervakningsapparat likt den stasi eller  securitate upprätthöll...  Vet du hur det var med Stapo i Finland?  hade de en övervakninsapparat som omfattade varje enskild medborgare?   Jag tänkte om det var därför du trodde att det var polisiärt arbete..  

    Det intressanta är att kolla vem det är som LYFTER Johan Giesecke hela tiden och hela tiden vill få det att Johan är den som sköter ruljansen på FHM.


    Och de som jobbar där och har ett större ansvar inom FHM och talespersoner, dessa vill man istället inte prata om.


     


    Frågan är lite hoppas dom att vi inte ska veta om att Johan inte talar för FHM, eller hoppas dom att vi ska tro Johan talar för FHM.
    Undrar då det är rätt märkligt man tar en person som inte ens är med idag och lyfter denna som var talesperson för FHM.
    Det är nått allvarligt fel när de drar upp Johan.


    Jag får ofta känslan av att en del användare bara letar saker att missförstå, och att det inte finns ett intresse för ämnet alls.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    FDFMGA skrev 2021-06-01 08:39:22 följande:
    I Vietnam påstås en luftburen variant av viruset ha tagit över. Labbtester antyder att varianten är mer smittsam än andra varianter av coronaviruset.

    Hmm, vore det ett luftburet virus så skulle man inte behöva tveka om smittsamhetenGlad

    www.dn.se/varlden/tegnell-om-dubbelvarianten-.../

    Problemet är att det är en hel del här som inte förstår epitetet luftburen smitta innebär, de tror semantik avgör om det är en luftburen-, dropp eller kontaktsmitta osv...
    De som använder semantik berättar att de inte bryr sig om vad fakta säger, och det har vi sett mer än en gång.


    AndreaBD skrev 2021-06-01 09:06:59 följande:
    Jo, det ÄR otänkbart att "att bevaka varenda enskilda fall" skulle innebära något av dem sakerna som du räknar upp. Konstigt när man inte kan erkänna att man har läst fel, missat något......

    Varför kallade jag det inte för smittspårning? Kanske för att jag är van att vara pedagogisk och att uttrycka vad det faktiskt innebär  Kan ju hända att det finns ungdomar här - eller även vuxna - som inte har helt klart för sig vad det faktiskt betyder. Då ger man de som eventuellt kan vara osäkra på vad det innebär möjligheten att få en klarare bild, utan att peka finger och säga att de inte vet. Tills det kommer någon hårklyvare som hakar upp sig på det! Och nej, det var inget medvetet syfte, det var ingen här som jag trodde inte visste det, det är ren "yrkesskada". 

    Det var exakt därför vår smittspårnings fas var så kort, då vi insåg att smittan var på så bred front att följa var fall var inte ens möjligt då de var så många.
    Lärt mig att många inte har en susning om hur omständligt och personalkrävande smittspårning är.
    Även verkar en del inte förstå eget ansvar i den frågan också, där man har ett eget ansvar som medborgare och individ.


     


    Annars var ju det solklart att du pratade om smittspårning, men detta är en diskussionsteknik man pysslar med, och säger du nått de inte gillar och att man kan hacka på syftningsfel.
    Så gör man det istället för argument sin sak, en sak de sällan argumenterar, utan istället ger desinformation.


    AndreaBD skrev 2021-06-01 09:10:33 följande:
    Enda skillnaden är att ni inte har hög smittspridning. Förstår du inte det? Ni har inte varit i den situationen! Det är att spekulera om något som man inte har varit med om och INTE VET HUR MAN SKULLE REAGERA om man skulle vara med om. Helt meningslös diskussion. Det är som om män diskuterar barnafödande. 

    Visst är det konstigt, för det visste vi om redan när vi ändrade strategin ifrån smittspårning och till den nuvarande strategin som väljer att tänka på alla i samhället och inte bara de med virus.


    AndreaBD skrev 2021-06-01 09:14:22 följande:
    Nä....Obestämd Varför är det alltid dåliga nyheter! Fast om vaccinet biter på det så är det ju okej. 

    Jag är inte övertygad, men jag misstänker att vi får ett år till av pandemi.
    Då det är brukligt att pandemier är upp mot 3år, vem vet kanske det finns de som varit längre.
    För det har man annonserat på COVID-19 också.

    Jag är rädd att vi skjuter oss i foten och genom vaccinera oss före andra fattiga och mer befolkningsrika länder med kassa myndigheter.
    Och får reflux av nya strains pga att vi inte är i fas.
    Och misstänker att det är rätt stor risk att vi får göra en ny sväng av vaccin en gång till.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2021-06-01 09:59:04 följande:
    Det var väl inga dåliga nyheter? Tegnell kunde på en gång avfärda saken. Vietnameserna behöver inte oroa sig. 

    Nya strains är alltid dåliga nyheter, då det innebär en ny strain har en ny chans att smitta alla en gång till.


    Men sant, Vietnameserna behöver aldrig oroa sig över COVID-19 är luftburen.
    Ja, inte innan man har klassat om viruset till ett luftburen smitta, och det verkar gå extremt trögt.
    Det kan bero på den funktion som Padirac berättade om, och att höljena/icke höljena  på COVID-19 inte kan bli luftburet.


    AndreaBD skrev 2021-06-01 10:22:39 följande:
    Tack. Nu har jag ett svagt minne att han har pratat om detta för någon vecka sedan ungefär. 

    Värt och tillägga är väl att de Tegnell & co har svarat på denna fråga mer än en gång.
    Men ändå kommer de tillbaka och tror semantik gör COVID-19 till ett luftburet virus och enligt läkarvetenskapen.

    Detta är en av de svåra faktan att ta in för vissa, och förstår inte att det kan vara så svårt, och nått som är så enkelt att förstå om man vill.
    Det är tveklöst rätt udda måste jag tillstå och säga.


    Och det som sen blir perplext, det är när man har berättat det är fundamentala skillnader, så efter den punkten existerar bara semantik som inte berättar nått om en luftburen smitta eller hur en smitta smittar.


    Pope Joan II skrev 2021-06-01 10:45:47 följande:
    Vare sig vietnameserna, vi eller andra behöver oroa oss eftersom det enligt Tegnell är osannolikt att smittan är luftburen (som ju vietnameserna befarar och därför utreder). Det är bara något som landets hälsominister Nguyen Thanh Long anser, ministern menar att kombinationen är mycket farlig eftersom den sprider sig snabbt och dessutom är luftburen (rapporterar Reuters) men det avfärdas alltså av Tegnell. Long säger att labbtester indikerar att varianten är mer smittsam än de tidigare kända virusvarianterna, vilket kan förklara varför så många nya fall dykt upp i olika delar av landet på kort tid. 

    Tur att han har fel i det Long, och att vi har experter av annan kaliber som kan förklara saken för oss. Vi får väl hoppas att kunskapen når också vietnameserna!

    Som du förstår mekanismen på ett virus ändrar sig för sällan från en droppsmtita till en luftburen smitta.

    Semantik gör inte COVID-19 till en luftburen smitta, den som bär semantik berättar bara man inte är intresserad av hur COVID-19 smittas.

    Och jag misstänker starkt detta är bara ett översättnings problem, och att de som inte förstår vad COVID-.19 är tror nu att COVID-19 är ett luftburen virus enligt läkarvetenskapen.
    Att de Vietnamesiska läkarna vet skillnad mellan luftburen och droppsmitta, ser jag som självklar.
    Men och andra sidan finns det säkert någon som låtsas om att inte veta, det har vi lärt oss i pandemin att det är rätt vanligt.


     


    För Tegnell är detta med skillnaderna mellan luft-, dropp- och kontaktsmitta enkla saker för honom.
    Och Tegnell är lätt förstådd sägs det, dock ej på läkarvetenskapen om vad som skiljer de olika smittorna, en del inbillar sig semantik avgör vilket det är.
    Men det kan inte bli mer fel än så.


    Anonym (man) skrev 2021-06-01 10:54:00 följande:
    Tja, man måste ju ändå medge att Tegnell är konsekvent i sin hybris Drömmer

    Det är inte Tegnell som klassat virusen och hur de smittar, utan han återger bara läkarvetenskapen.
    En vetenskap som inte ändras av semantik i vad man tror luftburet är, för det vet vetenskapen bra bättre.

    Varför du skriver hybris är en gåta och när Tegnell bara återger vad vetenskapen säger.


    Padirac skrev 2021-06-01 10:59:28 följande:
    Att ett virus skulle mutera från att ha ett lipidhölje till att inte ha lipidhöljet (vilket är en av kännetecknen för ett luftburet virus om jag förstått rätt) då lipidhöljet är en central den för sars-cov2-virusets förmåga att tränga in i våra celler verkar inte gynna viruset,  viruset skulle behöva ytterligare mutationer för att kunna infektera våra celler på ett annat sätt också då..

    Det har du berättat mer än en gång, och värt och upprepas var gång de pratar om att COVID-19 nu är luftburet virus enligt läkarvetenskapens och sätten virus smittar på.

    Jag satt och fundera på detta med dropp-/luftburen smitta, finns det någon som gjort denna övergång ifrån dropp till luft?
    För mig jag hört om detta, men inte en susning om exakt vad, kanske du har nått som ger en knuff i ryggen på den faktan?
    Eller kanske inte ens existerar?

    Bra du kommer med såna här saker med all desinformation som kommer.
    Vet faktiskt inte vad de vill sagt med desinformation om luftburen smitta för, och varför man ignorerar läkarvetenskapens definition av dom.


    Det är precis som man anstränger sig att ha fel, och det låter väldigt tokigt i mina öron.
    Då man efter den punkten inte längre säger nått, utan bara låter.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2021-06-01 11:06:47 följande:
    Det är väl mycket möjligt att han har rätt och jag hoppas verkligen att han har det, men jag tycker - precis som du - att det är närmast obegripligt att han i varje läge kan uttala sig som han gör. Gissningarna har ju inte alltid slagit in, för att uttrycka sig diplomatiskt...

    Är frågan ställd, så kommer svar oftast av den lättförstådda Tegnell.


     


    Är du medveten om att det inte är Tegnell som klassar virusen och via vilken metod i smittprocessen de tillhör?
    Innan en omklassning sker av COVID-19, så kommer COVID-19 förbli ett droppvirus tills det ändrar sig.


    Detta med virus hur de smittar, det är inga gissningar, utan nått man lärt sig i decennier och fastställt i hur man adresserar att förklara hur det smittar.
    Och COVID-19 är inte klassat som en luftburen smitta, och nått säger mig så komemr det förbli även efter Vietnams strain.


    Anonym (man) skrev 2021-06-01 11:29:34 följande:
    Tja, i ett land där man kan göra hur fan man vill och aldrig behöva ta snart för det så är det ju lätt att killgissa från höften, man behöver ju aldrig äta upp sina ord. Tegnell har ju kläck ur sig kategoriska grodor och felaktiga gissningar sen första dagen och sitter fortfarande säker på sin tron så det finns ju inget incitament för ödmjukhet.

    Dock vet vi redan nu och vi som vet vad luftburen smitta är, och det är att vi vet om att COVID-19 INTE är ett luftburet virus.
    Och ingen semantik i världen kan ändra detta, utan bara virusets egenskaper som ändrar sig till luftburen virus som kan ändra nått.
    Men där berättar man att COVID-19 har höljen som gör det omöjligt idag.

    Sånt är värt och notera med din text, som inte tar någon som helst hänsyn till läkarvetenskapen och klassning av hur ett patogen smittar.


    FDFMGA skrev 2021-06-01 11:55:07 följande:
    Själv har jag rätt begränsade kunskaper om vilka som sprider smitta, bortsett från att det i hög utsträckning handlar om folk som inte följer FHM:s rekommendationer. Det senaste modet med munskyddet som haklapp är nog inte så lyckat ur ett smittskyddsperspektiv.

    Omvärldens syn på Sverige är nog rätt oförändrad, somliga har lite väl höga tankar om oss som land medan den nyauktoritära rörelsen ofta pekar ut Sverige som helvetet på jorden - men de stora majoriteten av jordens befolkning känner väl knappt till oss överhuvudtaget.

    Egocentreringen inom kritikerklustret är en gnutta malplacerad utanför vinbaren.


    En på jobbet som var ny, h*n använde munskydd och ingen annan gjorde.
    Men varför h*n använde munskydd är det ingen som vet, då näsan aldrig var täckt.


     


    Jag tror de flesta som inte tittar på Sverige genom agenda glasögon, kommer till insikten att metoden har fungerat mycket väl som vi valt.


    Och att efter vi blev medveten om smittan var här, och den ökning som skedde där och hur vi låg i den absoluta världstoppen och topp 10 då.


     


    Och då har vi inte ens räknat med de länder som tror det går be och ignorera bort COVID-19.
    Som Tanzanias president som förnekade att COIVID-19 fanns tom, och sen själv dör i den.
    Och komiskt nog räknar man inte heller det dödsfallet in i statistiken.
    Jag har lärt mig att klustret ser kokta siffror som en framgång, och faktiska siffror och återge COVID-19 döden så effektivt som Sverige, ser man som en nackdel.
    Och sen när ett facit kommer av överdödligheten och visar sig att Sverige klarat sig fantastiskt bra i sin situation man blev tilldelad sig.

    Sånt väljer man ignorera och vägra prata om.
    Den mest komiska är att våra rekommendationer är verkningslösa, och sen har vi raderat vissa andra smittor.
    Sånt är komik.


    FDFMGA skrev 2021-06-01 12:49:03 följande:
    Tja, tyvärr är det fullständigt osannolikt med en smittsam variant som förlorat lipidhöljet, annars vore det ju inte så dumt i och med att viruset då inte skulle kunna smitta.

    Förmodligen är man inom klustret inte medveten om vad lipider är för något, själv brukar jag ibland torka överblivet fett från kött i ugnen till hunden - fett som förlorat all fukt blir inte särskilt smidigtSkrattande

    Så den coronavirusnakenchock klustret befarar fryser nog inne.

    Nått säger mig att sån ahär fakta ignorear man, då det är ett hinder emot den agendan och desinfgmrationman kör.


    Detta med luftburet virus är nått klsutret försökt med mer än en gång, detta fast än den lättföstådda Tegnell förkalrat detta för dom mer än en gång och hur man klassar virus och hur de smittar enligt läkarvetenskapen.


    Rätt udda att de inte förstår detta än, då det är fundamentala skillnader mellan de olika sätten att smitta som inte går radera med semantik, eller ens någonsin.


    Det är perplexande att en del tror de vet bättre än läkarvetenskapen och på nått man fastställt för så länge sedan.
    Det är ju ingen ny vetenskap som Tegnell berättar om, utan en uråldrig.
    Så hur de får det så fel är en gåta, och bara antar att ett ointresse för fakta finnes där.


     


    Bokat andra sprutan nu, blir på dagen 6 veckor och även på minuten Flört


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2021-06-01 13:37:08 följande:
    Ja du har nog en ganska begränsad synfält i det mesta när det gäller Sveriges hantering av pandemin Drömmer

    Men oavsett hur mycket du chauvinistklubben försöker blunda så betyder ju inte det att tusentals döda försvunnit, andra ser det klar och tydligt.

    Ja, det är mycket möjligt att många i världen inte känner till oss speciellt mycket annat än Abba, Volvo och numera en av världens mest ursusla hanteringar av covid pandeminFlört

    Nja, du har nog missuppfattat vad egocentrisk betyder, egocentrisk är när man tror sig veta bättre än alla andra, och det står nog chauvinistklubben mest för i denna tråd. Vi andra har hela tiden hävdat motsatsen.

    Vad har detta med Vietnams icke luftburna COVID-19?


     


    DU förstår att det den lättförstådda Tegnell sade om Vietnams strain, är varken vilseledande, hybris eller en vild gissning.
    Utan detta är en logisk svar på en fråga som aldrig uppstått innan, och att ett liptidhölje bara magiskt försvinner.
    DU få gärna återkomma om det sker, för då har vi något och prata om i alla fall.


    Anonym (man) skrev 2021-06-01 15:24:46 följande:
    "Årets förvillare"... pratar du om din idol Tegnell nu igen?

    I så fall håller jag med dig till 100%, han är onekligen en förvillare av rang Skål

    Vietnams COVID-19 är inte luftburet, att prata om annat och vad nu detta är ändrar inte det.


    Anonym (man) skrev 2021-06-01 16:39:33 följande:
    Ja, och på vilket sätt menar du att det står i kontrast till era chauvinistiska argument om att FoHM vet bättre än resten av världen?... det om något är väl självcentrerat och självuppfyllt, etc, osv, mm.

    Tack för att du hjälpte mig bevisa min poäng Skål

    Det Tegnell säger om Vietnams strain, det är en kvalificerad gissning av beprövad erfarenhet.
    Din poäng ändrar sig snabbt ser vi, ett tag vad den om att den var vilseledande och en hybris.


     


    Sen hur det är självcentrerat och självuppfyllt och återge fakta för Tegnell, det är ingen som förstår varför någon ens hävdar.
    Är fakta så farligt för dig att du tror det är självcentrerat att som talesman för FHM och återge nått korrekt enligt läkarvetenskapen?

    DU är lite udda som tror det funkar, och detta på vietnames.
    Varför pratar du om annat för nu, var Vietnam em mina för dig eftersom du slutade?
    Dock är det viktigt och veta att alla dina inlägg det sista har sitt ursprung i attacken emot Tegnell du gör och Vietnam.
    Men sen vill du bara prata om dina ad hominem emot Tegnell, och sen glömma av att COVID-19 INTE är ett luftburet virus enligt läkarvetenskapen?


     


    Det är väldigt märkligt att Vietnam försvann så fort i din kritik emot Tegnell, och nu när du tog bort Vietnam, så vet ingen längre vad du diskuterar.
    Då uppenbarligen det inte finns någon kritik mot Tegnell och nått som han sagt om Vietnams strain.


     


    Sånt är värt och intressant och lyfta här, och undra varför kritiken slutar vara saklig.


    AndreaBD skrev 2021-06-01 16:48:29 följande:
    Ja, tyvärr så låter det rimligt att en sån pandemi kan ta tre år. 

    Känner en liten fundersamhet faktiskt, då jag har träffat på mer än en som tror det är garanterat över nu.
    Detta samtidigt man ventilerat om en tredje spruta mot vintern.


    Jag har bokat min andra spruta precis, så får den om par veckor.


     


    Intressanta saker som sker i ens psykologi med vaccinationen, och hur tankar om att det är lugnt nu trillar in.
    Finner mig mer än en gång att rycka mig ur den vanföreställningen, och verkar som jag fått bort den nu då tanken inte längre upprepar sig i närheten av den frekvensen.


    Anonym (man) skrev 2021-06-01 16:59:36 följande:
    tja, det ena utesluter ju inte det andra. En besswisser är ju ofta en ganska självupptagen figur som tror dig veta bäst. Tegnell är i så fall både och Flört

    Vad har detta med Vietnam och göra och det Tegnell sade?


    Undrar då det var din ingång i tråden, men sen vill du inte prata om att det är sakligt rätt i det tegnell sade om Vietnams mutation och att de inte är luftburen.


     


    Jag säger som alltid, COVID-19 är inte klassat som en luftburet virus, och återkom först när det skett.
    Då det är först då vi pratar om nått som går överhuvudtaget ändrar nått i en fråga som läkarvetenskapen varit överens om väldigt länge nu.


    Hur kan nått så enkelt var så svårt och förstå?
    Du tog ju bort Vietnam direkt när du insåg att Tegnell återgav läkarvetenskapen, och efter den punkten så är din kritik osaklig av Tegnell då all saklighet i kritiken nu poff borta Förvånad Skrikandes Förvånad


     


    Jag tolkar det som att du inte har någon saklig kritik emot Tegnell, och enbart för att du tog bort den saklig kritiken.


    Anonym (man) skrev 2021-06-01 17:01:28 följande:
    Tja, vem vet, Tegnell kanske oxå tappar sitt skal och blir ödmjuk, u never know Solig

    Kanske kanske, dock var det Tegnell sade korrekt.
    Sånt är värt och notera i sammanhanget, och inte ett ord du skrivit ändrar nått om Vietnames COVID-19 som även är en droppsmitta.(Ingen semantik i världen kan ändra den punkten innan en omklassning av COVID-19, har du sett en sådan än  Solig  (Det har inte jag eller någon annan gjort i alla fall, sånt är skoj och påpeka.))


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2021-06-01 17:48:14 följande:
    Det är nog snarare du som ägnar dig åt semantik eftersom vi pratar om Tegnells bessewisser fasoner/självupptagna agerande genom HELA pandemin och att just detta bara är en av många exempel på det men du försöker få det att enbart handla om Vietnam.

    Men jag måste erkänna att det är oerhört roande hur även chauvinistklubben på internetforum anser sig vara mer kunniga än forskare i andra länder... Tegnell effekten verkar smitta av sig Skrattande

    Den som påstår att COVIUD-19 är ett luftburet virus för det finns i droppar i luften och sen menar på att COVID-19 är ett luftburet virus.
    Ja, det är semantik som berättar man inte förstår läkarvetenskapen.


    Och resten du skriver är om annat.
    Ingen vet längre vad din kritik är om Tegnell och Vietnam som inte heller kommer klassa COVID-19 som ett luftburet virus.
    Du får återkomma när COVID-19 blir omklassat till ett luftburet virus, tills dess är din kritik av Tegnell osaklig.

    Att saklig kritik alltid ska övergå till ad hominem och personangrepp emot den lättförstådda Tegnell.
    Extremt perlexande faktiskt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin