Anonym (Mr BaBabelino) skrev 2021-03-18 08:13:59 följande:
Var är din saklighet klyban?
Det är allmänt känt att regeringens s.k gymnasieamnesti styrde migrationsverkets beslut att låt 8000 män utan asylskäl stanna i Sverige.
Det tog nästan ett år för regeringen att få fram en pandemilag. När den till slut kom så var den riktigt dålig.
Vi har inget ministerstyre. Vi har två gånger skapat en tillfällig pandemilag, en förra året och nu den senast.
Det var två punkter där med saklighet.
8000 asylsökande är irrelevanta för COVID-19 frågan, de är för få för det.
Utan saklighet säger du inget och undrar när källan på Tegnell kommer.
Men jag bara antar som brukligt att det var tagit ur sitt sammanhang.
Anonym (Mr BaBabelino) skrev 2021-03-18 08:15:33 följande:
Du får såklart läsa vilka var du vill. Vi har alla olika behov.
Saklighet?
FDFMGA skrev 2021-03-18 08:49:21 följande:
Grapefrukt?
17 miljoner vaccinerade med AZ:s vaccin, av dessa har några få fått misstänkta allvarliga biverkningar och någon har avlidit, ingen i Sverige.
Men man kan ju fundera på hur många tiotusentals liv som räddats tack vare AstraZenecas vaccin.
Jag hoppas att FHM:s panikstopp inte får allvarligare konsekvenser än att några fler dör än annars och att misstänksamheten mot vaccin bara blir lite större än annars.
Och sen får man väl hoppas att ingen tomte föreslår ett stopp för hjärtoperationer, det händer ju att folk dör under operationen även om de allra flesta blir bättre och räddas till livet.
Blockerar ibland enzymer som gör att mediciner får en mångfalt större verkan än vad som är tänkt och kan ge mediciner svåra biverkningar.
Om det är aktuellt här?
Det tror jag inte, men vem vet,
Vi får följa hur det utvecklar sig.
Själv är jag inte emot försiktighetsåtgärder som tillfälliga stopp, men försök förklara det för en populist som inte bryr sig om nått mer än sin generalisering av nått som kanske sen helt saknar betydelse.
Padirac skrev 2021-03-18 09:09:49 följande:
Grapefrukt innehåller ett ämne som påverkar hur medicinska preparat metaboliseras.. tex att ämnet i grapefrukt förhindrar nedbrytningen av medicinen så att det ansamlas i kroppen och ger samma resultat som för höga doser.
Jag tror att covid-vaccin har en farmakodynamik som inte är påverkad av metabolismen då de injiceras i muskel. Jag har iofs tagit oralt vaccin mot andra sjukdomar och det är möjligt att det för dessa vaccin var så att ämnet i grapefrukt kunde påverka hur vaccinet metaboliserades.
Både AZs vaccin och Jansens vaccin är virusvectorvaccin - kanske är det vectorviruset som ställer till det?
Där var jag också, men ställde frågan ändå och just för jag vet vilka förödande konsekvenser det kan få på vissa mediciner.
Men svaret är nog att vi vet inte till 100%, men troligtvis inte pga just att man lägger det i en muskel och står utanför metaboliseringen.