FDFMGA skrev 2020-09-02 08:05:45 följande:
Och jag har inte kommenterat något annat än det du påstod. Det finns ett flertal kända superspridare som definitivt hade symptom, t ex den första kända superspridaren. Men det är klart att jag förstår varför somliga vill att det ska framstå som superspridarna finns mitt ibland oss utan att de har en aning om hur många de smittar i och med att de är symptomfria.
Jag citerar dig igen: "Det finns absolut inget som talar för, inga fynd över huvud taget, som gör gällande att någon av de hittills kända superspridarna varit sjuka alls under tiden de spridit sjukdomen. Det är jag övertygad om att en klok karl som statsepidemiolog Tegnell känner till"
Vad är det du värjer dig emot? Att Tegnell är en klok karl? Att det finns asymptomatiska och presymptomatiska människor som är sjuka i covid-19 och därmed kan vara smittsamma utan att de vet om det? Att de ibland är superspridare?
Jag förstår att det känns skrämmande, det är ju otäckt för alla att det förekommer, men man bör förhålla sig till verkligheten som den är och inte som man önskar att den var. Du menar säkert inte det du tycks säga här att alla asymptomatiska människor är särskilt benägna att ljuga, varför skulle det vara så?
Varför specifikt Tegnell inte går ut och tydliggör att det finns helt symptomfria sjuka kan ju mycket väl bero på det som AndreaBD vid ett flertal tillfällen lyft - att han inte vill orsaka panikkänslor hos människor som reagerar som du gör nu vid tanken och vetskapen om att de trots allt finns mitt ibland oss. Hur många de är vet man förstås inte, förrän det visat sig genom ett klusterutbrott (eller för all del en vidare spridning om de rest mycket eller haft kontakter med andra på många olika ställen).
Carlson sade ju just att de önskar få på plats ett regelverk som tillåter anhöriga till covidsmittade att stanna hemma från arbetet trots att de inte själva är ens lite sjuka och antingen då är presymptomatiska eller asymptomatiska för att därmed bryta smittkedjor och undvika att få in smitta på exempelvis äldreboenden. Det är en bra sak som förmodligen kommer att få en stor positiv effekt.
Igår läste jag om något utbrott i ett hockeylag där flera av de som fått positiva testsvar inte hade några symptom alls. Du får försöka att förstå att det existerar, och att det ibland är så att någon av dem i ett sådant kluster är mycket smittsam medan någon annan kanske inte smittar någon alls. Så uppför sig nu det här viruset.
Du lyckades inte trycka in något ehuru? Din användning av det ordet har verkligen tagit fart. Så till den grad att andra ord blir lite omilt behandlade ser jag.
"Själv tycker jag att företeelsen är rättt oförarlig, ehuru en smula jagsvag."