FDFMGA skrev 2021-01-14 09:13:53 följande:
Oavsett hur andra beter sig har man ett ansvar för sitt eget beteende, såväl här på Familjeliv som i verkligheten - tycker jag.
Vad gäller vaccination och mycket annat pandemirelaterat så är det väl bara att erkänna att diktaturer som Kina har möjlighet att agera betydligt mer effektivt och snabbt än demokratier som Sverige - men det innebär inte att jag tycker att ett kinesiskt system är att föredra ens under en pandemi.
Hursomhelst har min förälder redan fått sin andra vaccindos så om en dryg vecka kan jag besöka hen igen, trots allt så går det framåt
-------------------------------------------------- --------------------------
Självklart är det så. Det är ju rätt lätt att konstatera att många, många länder har mer eller mindre långtgående munskyddstvång och samtidigt en hög smittspridning - att munskyddsfrågan blivit så central beror säkert på att åtgärden är så påtaglig - alla kan se hur många som använder munskydd och de som gör det kan känna att de är en del av en rörelse som tar ansvar, alternativt kan de känna att de är skyddade och bli mindre försiktiga.
Jo, man får ta ansvar sig självt.
Kina mörkar nog en del COVID-19, och speciellt nu när man inte gav visum till Wuhan så snabbt.
Det fick mig och fundera på om inte det skulle fixas problem före man kunde släppa in dom.
Men såg dom svetsa igen dörrar och sånt, det är rätt aggressivt faktiskt.
Låter trevligt att du kan börja besöka dom igen mer fritt.
Saken med munskydd är att dom vill bara höra positiva saker, och det negativa det ska vi hålla tyst om.
Förstår inte riktigt vad man tror sig säga när man glömmer av så gigantiska saker, det är precis som man för en agenda utan vet varför.
Pope Joan II skrev 2021-01-14 09:28:34 följande:
Lyssnade på en intervju med Emma Spak igår och det fanns i princip inga förslag på hur man skulle kunna effektivisera och skala upp vaccinationstakten på som var möjliga. Hon dömde ut allt. Läkar- och sjuksköterskestudenter som kommit långt i utbildningen - nä, det var komplicerat med tanke på vilken anställningsform man i så fall skulle ha för dem och hur man nu skulle kunna ordna trygga förhållanden och och och och.
Mycket som är svårt att genomföra och ännu mer som verkligen inte går för sig.
Kanske de bör titta tillbaka på svininfluensan när man vaccinerade 2,5miljoner på en månad.
Men sett en del lokaler de hyrt in sig på som inte används så mycket nu, Jönköping tror jag det var nått med mässan eller kanske det var nått annat ställe.
Problematiken för dom nu mot då, det är ju att sjukvårdspersonal är upptagna på sitt håll och räcker primärvårdens personal till är ju frågan.