Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Oavsett hur lagutrymmet och bristen på beredskapslager ser ut, så tycker jag man har rätt att känna frustration och tycka att Sverige har lyckats dåligt i pandemin jämfört med exempelvis våra grannländer.
men är det rimligt att kritisera Sverige för någonting som ingen kände till vid tillfället och för att Sverige agerade enligt de lagar och förordningar som vi har?
Dagen efter WHOs larm den 31januari då det finns 98 kända sjukdomsfall utanför Kina begär FoHM att covid19 skall klassas och hanteras som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom, formellt beslut fattas 1 dag senare och med det kan smitta av covid19 hanteras enligt de lagar som då finns fr allmönfarliga och samhällsfarliga sjudomar.
WHOs datum
On 31 December 2019, WHO was informed of cases of pneumonia of unknown cause in Wuhan City, China. A novel coronavirus was identified as the cause by Chinese authorities on 7 January 2020 and was temporarily named ?2019-nCoV?.
Coronaviruses (CoV) are a large family of viruses that cause illness ranging from the common cold to more severe diseases. A novel coronavirus (nCoV) is a new strain that has not been previously identified in humans. The new virus was subsequently named the ?COVID-19 virus?.
On 30 January 2020, Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, WHO Director-General declared the novel coronavirus outbreak a public health emergency of international concern (PHEIC), WHO's highest level of alarm. At that time there were 98 cases and no deaths in 18 countries outside China.
On 11 March 2020, the rapid increase in the number of cases outside China led the WHO Director-General to announce that the outbreak could be characterized as a pandemic. By then more than 118 000 cases had been reported in 114 countries, and 4291 deaths had been recorded.
By mid-March 2020, the WHO European Region had become the epicentre of the epidemic, reporting over 40% of globally confirmed cases. As of 28 April 2020, 63% of global mortality from the virus was from the Region."
Sveriges datum:
"I en hemställan, som inkom till Socialdepartementet den 31 januari 2020 föreslog Folkhälsomyndigheten att smittskyddslagens (2004:168) bestämmelser om allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar skulle göras tillämpliga på sjukdomen covid-19, orsakad av det nya coronaviruset SARS-CoV-2 (tidigare kallad infektion med 2019-nCoV). Folkhälsomyndighetens hemställan finns i bilaga 1. Den 31 januari 2020 höll Socialdepartementet ett remissmöte för att inhämta synpunkter från myndigheter, bolag och organisationer på Folkhälsomyndighetens hemställan. En förteckning över deltagarna vid remissmötet och de remissinstanser som lämnade skriftliga synpunkter finns i bilaga 2. Minnesanteckningar från mötet och de skriftliga synpunkterna finns tillgängliga i Socialdepartementet (S2020/00480/FS). Med stöd av 9 kap. 2 § smittskyddslagen beslutade regeringen den 1 februari 2020 om en förordning som innebar att bestämmelserna i samma lag om sådana allmänfarliga sjukdomar som anges i bilaga 1 och sådana samhällsfarliga sjukdomar som anges i bilaga 2 till lagen skulle tillämpas på covid-19. Förordningen trädde i kraft den 2 februari 2020 (se förordningen [2020:20] om att bestämmelserna i smittskyddslagen [2004:168] om allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar ska tillämpas på infektion med 2019-nCoV). Föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 2 § smittskyddslagen ska snarast underställas riksdagens prövning. Folkhälsomyndighetens hemställan har remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 3. En sammanställning av remissvaren finns tillgänglig i Socialdepartementet (S2020/00498/FS). Vidare bjöd Socialdepartementet den 14 februari 2020 in remissinstanserna till ett remissmöte för att inhämta synpunkter på Folkhälsomyndighetens hemställan. Då inga remissinstanser anmälde sig till mötet ställdes detta in. Det lagförslag som läggs fram i propositionen, som innebär att covid-19 anges vara en allmänfarlig och en samhällsfarlig sjukdom, är författningstekniskt och även i övrigt av sådan beskaffenhet att Lagrådets hörande skulle sakna betydelse. Lagrådets yttrande har därför inte inhämtats."
Vad anser du att sveriges regering och myndigheter borde ha gjort innan de visste om att smittan fanns och innan WHOs larm kom? Vad anser du att sveriges regering och myndigheter kunde ha gjort med tanke på de lagar som finns och den förvaltningsmodell sverige har?
Anser du att det du tycker borde ha gjorts stämmer överens med det du anser var möjligt med de lagar och den förvaltningsmodell som Sverige har?