Padirac skrev 2021-04-02 22:42:35 följande:
Symptomen låter likanden - kanske beror det på att det är människor som har problem i bägge fallen
Det länkas till denna undersökning
nile.lub.lu.se/arbarch/arb/2005/arb2005_15.pdf
Det finns alltså tydliga mätbara fysiska symptom, sen finns det också tydliga mätbara psykiska egenskaper..
Det var inte så jättelänge sedan uttmattningsyndrom var starkt ifrågasatt - hur lika eller olika är inte dessa symptom
lup.lub.lu.se/luur/download&recordOId=1571703&fileOId=1585297
"Utmattningssyndrom - ett medicinskt faktum eller en kulturell produkt?"
"Minst fyra av följande symptom har förelegat i stort sett varje dag under samma tvåveckorsperiod:
1. koncentrationssvårigheter
2. påtagligt nedsatt förmåga att hantera krav eller att göra saker under tidspress
3. känslomässig labilitet eller irritabilitet
4. sömnstörning
5. påtaglig kroppslig svaghet eller uttröttbarhet
6. fysiska symptom såsom värk, bröstsmärtor, hjärtklappning, mag/tarmbesvär, yrsel eller ljudkänslighet"
"5.1. De olika förståelserna av sjukdomstillståndet
- ?Det är ett tillstånd som biologiskt sett är ganska begripligt och som alltid funnits. Däremot, vad som provocerar fram det är kulturbundet, och därför kanske man kan kalla det kultursjukdom? (Alexander Perski, intervju)
5.1.1. Utmattningssyndrom som kultursjukdom
Anhängarna av det perspektiv som intresserar sig för de sociala mekanismerna som samverkar till uppkomsten av utmattningssyndrom kan inledningsvis sägas ha det gemensamt att de inte förnekar de biologiska aspekterna av sjukdomstillståndet: att den diagnostiserade individen faktiskt drabbas av kroppsliga symptom som påverkar dennes hälsa negativt framhålls som något obestridligt (Johannisson 1990, Svenaeus 2003, Hydén 1995). Likväl menar de dock att utmattningssyndrom inte kan förstås enbart utifrån dess fysiska eller psykiska konsekvenser. Intressant för förespråkarna av det sociala perspektivet är det faktum att det sjukdomstillstånd som utgör grunden för diagnosen till synes verkar ha förekommit under olika tidsepoker, och att sjukdomstillståndet vid dessa olika tillfällen kommit att förstås på diametralt olika sätt. Det fanns en samstämmighet bland uppsatsrespondenterna att diagnosen utmattningssyndrom förekommit tidigare under historiens lopp, om än under andra namn"
"5.1.2. Utmattningssyndrom som medicinsk realitet
Även företrädarna för ett medicinskt perspektiv pekar på de stora likheter som finns mellan utmattningssyndrom och neurasteni. Men där kulturförespråkarna vill se parallellerna som konsekvenser av likartade samhällsförhållanden som i sin tur skapar funktionen av vissa sjukdomstyper vill de medicinska företrädarna istället se diagnoserna som olika namn på samma biologiska reaktion hos organismen. Aleksander Perski (intervju) medgav att utmattningssyndrom gick att betrakta som det senaste i raden i en terminologisk serie av historiska benämningar på det åsyftade sjukdomstillståndet: utöver neurasteni nämndes bland annat löjtnantssjuka som exempel. Perski ville dock inte se på sjukdomen som svarandes mot ett specifikt samhälleligt eller individuellt behov. Vad som lyftes fram som det väsentliga för sjukdomen var istället den grad av stress som föregått insjuknandet. Stress ska här förstås i en vid bemärkelse, som sträcker sig bortom den enbart arbetsmässiga förståelsen av begreppet. Som biologisk varelse reagerar människan, vid situationer där hon upplever det som att hon är utsatt för ett yttre eller ett inre tryck, med att känna sig stressad."
Psykiska ohälsa skall tas på allvar, psykisk ohälsa kan också ge fysiska problem.
Ja, det är på gott och ont hur vår omgivning påverkar oss som individer, men för utmattningssyndrom finns det ingen annan påverkan än den mänskliga kulturens. Gällande långtidscovid finns det en stor grupp som faktiskt har varit virusbärare men också en okänd andel som inte ens har blivit smittade men likväl utvecklar symptomen.
Fenomenet att man inte ska Googla på sjukdomar omfattar åtminstone mig själv, även om jag har en tendens att glömma de livshotande tillstånden efter en stund.
Jag undrar hur Ebba Thor ser på sjukdomar. Hennes kulturella rötter återfinns ju i Livets Ord - organisationen som ungefär samtidigt som hennes nyfunna vän Jimmie vände blicken mot tyska förebilder menade att sjukdomar är guds straff och att botgöring är vägen till en frisk kropp med en salig själ.