Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Små droppar kan tydligen via aerosoler spridas i luften, stanna kvar i luften och inandas.
Tydligen vet man inte ännu hur små dropparna är, hur mycket smitta de innehåller, hur långt de kan färdas och hur länge de stannar i luften.
Inget som tyder på att det kan stå för ett viktigt sätt att sprida smitta, ja, där verkar bedömningarna gå isär. Vissa studier tyder på att det faktiskt är så.
Så det verkar förekomma två olika uppsättningar termer ..
droppsmitta
aerosolsmitta
luftburen smitta
eller
droppsmitta
aerosolsmitta
luftburen (aerosol-)smitta
rent luftburen smitta
Ja, det är mycket som är okänt och många studier pekar på mot varandra motstridiga resultat. Olika termer kommer förståss att göra detta ännu mer oklart.
Så vitt jag vet har ingen ännu hittat cov-sars2-virus som sprids som det du kallar 'rent luftburen smitta' -det FHM skriver så här om: "Vid typisk luftburen smitta, till exempel mässling eller vattkoppor, finns viruset på huden och kan virvla upp i luften. Karin Tegmark Wisell beskriver det som väldigt små dammpartiklar, som kan smitta från långt håll"
Jag tror det gynnar alla att kalla aerosolsmitta för just aerosolsmitta och beskriva att den möjligtvis kan finnas i luften som små aerosolpartiklar - för dessa aerosolpartiklar finns inte på huden och virvlar upp i luften.
Jag uppfattar termen 'rent luftburen smitta' som ett försök att med retoriska grepp påskina att aerosolsmitta är någonting annat det egentligen är genom att kalla det för luftburen smitta.