AndreaBD skrev 2020-07-29 13:30:26 följande:
Och FFP3-masker är inget som man verkligen orkar ha på sig en längre tid. Jag funderade på att skaffa såna, men en kompis i Tyskland sa att man knappt får luft (dvs. att det känns så).
Frågan här är ju hur mycket virus tar sig igenom masken. Man skulle då antigen kunna fundera hur mycket som kan vara droppar, av smittan alltså. Det vet man förstås inte säkert. Och man vet inte heller om det gör någon större skillnad om man får lite mindre virusmängd i sig.
AndersTegnell svarade på den frågan igår på presskonferens, dvs. frågan: Skulle det inte kunna göra nytta med mask om man då får i sig mindre virus och kanske då får lindrigare sjukdom om man smittas? Och Tegnell menade att man vet att det verkar göra skillnad med virusmängd, t.ex. i sjukvården. Men då är det så stor mängd virus, då är det verkligen en stor skillnad. Den lilla skillnaden som man kan få genom att ha mask på sig - han tyckte det var mycket tveksamt om det då skulle göra en skillnad, eftersom skillnaden i virusmängd är minimal.
En annan sak som jag undrar: Om nu droppar hamnar på ut- eller insidan av masken och inte går igenom - kan inte själva viruset ändå gå igenom? Fast, den flyttar sig förstås inte själv. Det skulle i så fall vara om man råkar få masken i munnen och den blir fuktig eller något sånt, antar jag.
De virus som sitter på hakan eller kinden eller näsan kommer bara in i oss genom allt vi gör med händerna i ansiktet antar jag.
De virus som sitter på masken kommer troligen att kunna dras igenom vid andning - masken skyddar ju inte från att smittas från virus som finns på utsidan, utan förhindrar att dina droppar och en del av aerosolen från hosta, nysningar, prat och flämtande kommer genom masken och att det som kommer genom inte kommer så långt.
Om de sitter på insidan kan du nog vara helt säker på att du drar i dig dem. Därav de strikta reglerna för hygien vid hantering av masker.