FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-10 21:07:35 följande:
Håller helt med dig om sista stycket, även beträffande skolan. Tycker även att det norska systemet med tätheten av regionala smittoskyddsläkare verkar bra.
Jag tror ju ändå att det finns möjligheter att fixa en expertgrupp. Anslag till ett universitet som tar tag i detta? Någon möjlighet borde finnas. Tror knappast heller att coronakrisen kan klassificeras som dagligt arbete. Jo, jag vet att FHM ska titta på tex pandemier, men detta är en situation som inte är teoretisk, utan vi är mitt uppe i en pandemi. Ny GD tror jag inte löser mycket, och vet inte hur ofta och mycket regeringen kan ge direktiv till myndigheter.
Som sagt, borde googla ...
Regeringen skriver ett regleringsbrev yill sina myndigheter där de ger myndigehten olika uppdrag för myndigheten. Detta regleringsbrev sätter i någon mån ramarna för myndighetens arbetsområden och mål för arbetet i myndigheten - men det verkar också som att regeringen kan ge en myndighet nya uppdrag, det har jag hört att regeringen gett FHM under coronakrisen - som jag mer ser som en sjukvårdskris i sak.
https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?rbid=20423
Om du läser de lagparagrafer jag citerat tidigare så framgår det tydligt vad FHM har för uppgifter och vilka åtgärder som får vidtas. FHM hjälper andra länders smittskyddsorganisationer och en del av de som arbetar på FHM har ju (årslång?) erfarenhet av ebola och andra virus. De har också arbetat med smittskyddet under fågelinfluensan, svininfluensan och andra smittor. De skall enligt lag förkovra sig och arbeta med att utarbeta planer för olika smittor. Och de har tagit in extern hjälp för att ytterligare stärka sin bemanning och arbeta med olika krisscenarion och strategier.
Allt det du vill att regeringen ska göra är sånt som FHM arbetar med, och inget visar på att de inte gjort sitt arbete så som de fått det tilldelat i regleringsbrev.
Kanske kommer kommissionen att komma fram till att lagarna för detta behöver förändras, Men att regeringen skall kunna runda en myndighet tror jag är väldigt långt bort - det är en många hundra år lång separation av politiker och myndigheter tillsammans med långgående självstyre i myndigheterm regioner, kommuner, vårdgivare och privatpersoner.
Strukturrationaliseringen av sjukvården i Sverige har gått långt - regionsjukhusen som skulle stötta vårdcentraler och äldreboenden har också rationaliserats och vården centraliserats. Kvar blir mycket mindre vård nära vårdtagare - men jag har läst att det pågår ett arbete med att utreda och förändra vården så att mer vård skall finnas i närvården. Om smittskyddsläkare ingår i detta kommer vi att få se.
Strukturrationaliseringen har pågått länge, sedan 70-talet har vårdplatserna stadigt minskat, för vem behöver ligga på sal och få temp och blodtryck mätt medans symptomen lindras och kroppen läker. Idag kan du vara hemma, få de medicintekniska aparater du behöver och ett mobilt sjukvårdsteam åkerförbi eller kommer vid inringt behov. Medicinutvecklingen har gett oss preparat som inte lindrar utan ändrar biologiska mekanismer för att motverka sjukdomens förlopp.
De som behöver ligga på sal är coronapatienter - och de som ligger på övervakning eller inför eller efter en operation. Till och med då kan du ofta vara hemma och inställa dig till operationen vid ett klockslag.. Andra länder har kvar vårdplatserna, jag tror att Tyskland är ett av de länder med många gånger fler vårdplatser än Sverige har.
Så hur utredningen och åtgärderna för att öka vårdtillgänglighet för vårdbehövande kommer att kunna presentera ett förslag som täcker allt som behövs är ytterligt spännande att få se.