FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-26 21:34:42 följande:
Både the Pope och jag, och kanske fler, har fått kommentarer här om likheter med SDare, extremhögern, populister, nazister etc, som svar på inlägg. Dessutom minns jag att vi har båda deklarerat ungefärlig partitillhörighet.
Hint, hint, nudge, nudge, know-what-I-mean .... skitkul! Bara antydningar och paralleller, så att era inlägg inte ska gå att anmäla.
Attans irriterande. Som jag skrev någon gång innan, är jag verkligen ingen extremist och känner även tex vänsterpartister och MPvänster som delar min uppfattning om pandemistrategin, det är inte partibundet. Känns som en förolämpning med dessa antydningar, då jag verkligen ogillar de som jag buntas ihop med. Ogillar även generaliseringar och förutfattade meningar!
Dessutom har jag väldigt lite kännedom om hur SDentusiaster uttrycker sig eftersom jag kommer ytterst lite i kontakt med sådana, så det är svårt att uttala sig om dessa påstådda likheter. Är vän med en avlägsen släkting på FB, som brukar citera SDdravel och skriva Läs, viktigt! Men det brukar jag aldrig läsa och jag och övriga släktingar suckar och lämnar det utan kommentar, för vi vill inte starta någon släktfejd, vi inser att det inte går att diskutera med fanatiker.
Bor ju inte i Sverige, så vet inte vad som menas med alternativhögern, är det nassar? SD? Centerpartister? Eller vad?
Att kritisera en person med påhopp är vad jag vet inte tillåtet, detta oavsett vilken eller vad för åsikt man klär på personen,
Att kritisera en åsikt eller ett tyckande är vad jag vet tillåtet, om kritiken är så saklig att den redogör för vad i åsikten eller tyckandet den grundas på är det väl början till en diskussion eller debatt eller samtal - vad man nu vill ha ut av tråden.
Ingen vill väl utan att bli lyssnad på bli ihopbuntad utan vidare förklaringar med varken plattjordare, kortvuxna, trumpister eller andra politiska åsiktsrörelser, ändå görs det hela tiden.. utan vidare förklaringen eller diskussioner om premisserna för detta ihopbuntande.
Alt.right finns väl överalt, säkert också i Österrike.I Österrike räknas helt säkert FPÖ eller delar av FPÖ till alt.right, det finns väl någonting som heter Identitäre Bewegung Österreich.. I Sverige har de dragits fram i ljuset av SD, SDs ungdomsförbund, SDs avsatta ungdomsförbund och deras avknoppningar. SDs och Trumps framfart har dessutom gett dem mer syre. Alt.rights åsiktsbildning har sedan plockats upp av delar i de traditionella partierna. Även om alla delar av alt.right inte har någon gemensam kanon så finns det en del gemensamma ståndpunkter som verkar drivas överlag i olika omfattningm - det är anti-feminism, anti-etablissemang, anti-PK, pro-vita män, pro-essensialism, etnopluralism, post-truth, värdekonstruktivism och relativism med tillhörande politisering och önskan om politisering (då neutralitet också är att ta ställning), konspirationsterorier om samhället, myndigheter, regeringar, riksdagar och politiker, traditionalism och nationalism, och längst ut på alt.right finns identitärer som är eller står nära fascism och nazism.
Alt.right och far right bygger på mycket av det som formulerades av nouvelle droite, där 'vänsterliberala' är den fria världens fiender.
Här finns en intressant rapport signerad försvarshögskolan
www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1461644/FULLTEXT02.pdf