FDFMGA skrev 2020-11-29 09:26:45 följande:
Ja, jag har också en av mina föräldrar boende på ett äldreboende och dessutom en annan släkting som betytt väldigt mycket för mig här i livet. Fel tempus kanske, borde väl skriva betyder - men jag har sett så mycket av den vårdformen att jag för mitt liv aldrig skulle vilja hamna där, att jag inte förvånas över att covid-19 slagit så hårt mot äldreboendena och att jag tänker på boendena som en budgetvariant av dödens väntrum.
Kan det komma ut något gott av pandemins effekter på politiken så vore det att man inte bara i ord utan också i handling visar att sköra personer som levt ett långt liv har rätt till en människovärdig sista tid.
Jag har aldrig sett ett svenskt äldreboende, bara servicehus för handikappade och sånt. Jag tror man har satsat på hemtjänsten i Sverige, vilket ju är bra, att folk kan bo kvar i sitt hem alltså. Men det räcker ju inte för alla. Och man måste även ha trevliga äldreboenden för de som behöver mer.
Det jag har sett i Tyskland är sjukhusliknande komplex, indelade i enheter, med relativt personliga rum, men ändå mindre än vad jag förväntade mig, dvs. de måste ha en speciell sjukhussäng och de får inte ha egna handdukar eller sängkläder (för komplicerat med tvätten förstås). Sedan har de ju en del aktiviteter och gemensamma utrymmen. Men det skulle kunna förbättras en del också. Men det hänger mycket på hur mycket personal man har.