Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Vid luftburen smitta sker överföring av virus eller bakterier med små droppar eller i form av partiklar som hänger kvar i luften under lång tid och där smittan kan färdas långa sträckor.
Vid luftburen smitta sker överföring av virus eller bakterier med små droppar eller i form av partiklar som hänger kvar i luften under lång tid och där smittan kan färdas långa sträckor.
@ABC - jag vet inte vad som hände med citat och annat igår men det jag ville skriva var i alla fall att FHM den 5/5 bytte ut den här paragrafen:
Nej, covid-19 räknas inte som en luftburen smitta.
Vid luftburen smitta sker överföring av virus eller bakterier med små droppar eller i form av partiklar som hänger kvar i luften under lång tid och där smittan kan färdas långa sträckor. Mässling, vattkoppor och tuberkulos är exempel på infektioner som sprids på ett sånt sätt.
De bytte till den här fomuleringen:
Även om covid-19 inte räknas till de så kallade luftburna smittorna, där partiklar hänger kvar i luften under lång tid och där smittan kan färdas långa sträckor, kan det i vissa situationer finnas risk för smittspridning trots att man håller avstånd. En sådan situation kan vara vistelse med andra personer i trånga utrymmen med bristande ventilation.
Den nya formuleringen ligger under avsnittet "Så smittar covid-19.
Huruvida viruset är luftburet eller inte är ju mer en definitionsfråga.
Huruvida viruset är luftburet eller inte är ju mer en definitionsfråga.
ABC, har du läst den här? Jag fann den intressant.
www.bmj.com/content/373/bmj.n1030
Verkar som om FHM får ge med sig angående mätningar av virus i avloppsvattnet. Regeringen vill få en nationell strategi på plats för en systematiserad övervakning av avloppsvattnet både under den här pandemin och inför eventuella framtida.
Ja, idag får rapportering om så världsliga ting som smittspridning, sjukhusvårdade och döda vackert anstå ity det är Kristi Himmelfärdsdag.