• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

FDFMGA skrev 2020-10-12 06:03:18 följande:
    Komiskt, ja kanske om man enbart ser till pangdemismen som trosuppfattning.

Men knappast komiskt om man ser till att över 8.000 tjecker smittats på en dag, en del av dessa kommer att bli svårt sjuka.

DN har förresten en bra artikel som utgår från det som vissa i den här tråden hade lite svårt att förstå för någon vecka sen, alltså hur vanskligt det är att försöka jämföra smittspridningen över tid.

www.dn.se/sverige/smittspridningen-okar-igen-.../

Själva symbolen var komisk, då jag tänkte att det lät lite väl tidigt för det.
    Inte komiskt på något annat sätt och ökade smittade.

Det lustiga är att vi kommer få en minskad smittspridning sen också.(Kanske de börjar prata om munskydd då med? :p )
    Lika väl som vi kommer få en ökning efter den, en del verkar inte förstå att viruset kommer ta några år att bli av med.

• klyban
    Anonym (Giggi) skrev 2020-10-12 16:19:16 följande:
    Tänk efter själv. Det finns massa forskning som visar att munskydd skyddar mot covid19, sedan hur pass mycket de skyddar är de oense om. Men även om munskydd endast ger skydd till viss del, så är det bättre än inget skydd. Enkel matematik. Jag sitter hellre på den buss där vi alla bär munskydd, än på den buss där ingen har munskydd. Vilken väljer du?

Vad Tegnell säger i ämnet är ointressant i sammanhanget eftersom FHM har haft fel från början angående viruset, samt att de inte är intresserade av att stoppa smittspridningen, utan endast att hålla den på en nivå som vården klarar av.

Det är inget som hindrar dig att använda ett munskydd.
    Och det är stora skillnader mellan virus och bakterier.

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-10-12 17:24:42 följande:
    Förresten om du säger att det FINNS forskning som visar att det hjälper mot covid-19, så bör du väl ge länk till den forskningen! FHM säger att det inte finns något övertygande ännu, så om du tror dig veta bättre så bör du ju belägga det! 
    Jag misstänker att giggi inte tänker på den forskningen som säger det omvända, en mycket vanlig konfirmationsbias i ämnet.
  • klyban
    pyssel skrev 2020-10-12 17:37:16 följande:
    En, ähum, "faktadriven" sådan.

Okey, då kan du berätta vad miljonen var för något om COVID-19 och vad en miljon till var för COVID-19.
    Det vore ju enkelt i en fakta driven diskussion om COVID-19 som du säger dig ha, så vart är detta för siffror, eller ska jag bara glömma bort dom då du inte ens vet själv?

Så, hur ska du ha med dessa beräkningar och dessa en och två miljoner du pratade om och vad det har med COVID-19 och göra.

• klyban
    pyssel skrev 2020-10-12 19:01:07 följande:
    Det är något "vi" fått från experter. Något faktadrivet.

Vad är detta för beräkningar du pratar om, vad är detta för en och två miljoner du pratar om och som har med COVID-19 och göra?

På tal om faktadrivet
    Finner du inte det själv lite komiskt att du sällan diskuterar ämnet?
    Så kan du utveckla vad dina inlägg har med COVID-19. vad det är för beräkningar som du pratar om en miljon och två miljoner.
    Har du en källa på vad dessa miljoner är då, eller vill du inte vara saklig utan bara OT?

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-10-12 21:36:06 följande:
    Tegnell och FHM har haft mer rätt än andra länders experter? Vad menar du med det? Länk, källa? Alla länder är intresserade av hur alla länder gör, och vad resultaten är, ja.
    Med tanke på de otroligt höga dödsfallstalen i Sverige, tror jag knappast att någon seriös person utomlands avundas och beundrar Sverige. Tvärtom, enligt vad jag hört från diverse kontakter från och i diverse länder, och vad jag läst i media. 
    Det enda verkar vara att flera länder nu tror på att hålla skolor och förskolor öppna, fast med obligatoriska munskydd på vissa håll. Kanske Sverige hade rätt och gjorde bättre på den punkten. 

Det blev uppenbart rätt snabbt att vi blev tilldelad en annan hand än våra grannar och när det kommer till omfattningen av smittan redan före vi visste om den var här.

Och detta är ett stort experiment, och man måste analysera vad som funkar och inte funkar.

Och det är en tuff uppgift och kan ta år att få svar på vissa frågor, andra har vi svar på redan och förbättrat, som tex den basala vårdhygienen.

• klyban
    pyssel skrev 2020-10-12 22:33:03 följande:
    Jag gjorde ett par försök med ett språk du enligt uppgift förstår, men nähä, du var visst mer komplicerad än så. Eller det är kanske tilltal i plural som även gäller där.. Det är mkt bildspråk, klyban, dock lite skevt använt, mkt påståenden vad som tros av andra om COVID-19, och mkt hemlig information som "ni" fått till "er", utan att det ännu nått experterna i FHM. Lite UFO-klubb över det hela. Spännande "hand vi får tilldelade oss" här i tråden. När klyban brer ut korten "som en solfjäder", då vet man aldrig om det finns med en liten joker med COVID-19. Ett faktadrivet guldkorn i gruset. Det är "en tuff uppgift" att bara våga dra ett kort till, utan handskar, och plötsligt sitta där med ett infekterat munskydd på hand, istället för ett ess. Hujedamej! Det är ett stort experiment.

Detta ser mer ut som rant mot mig än nått om COVID-19, undra varför ämnet är så jobbigt.

Men ja, vi blev tilldelande en hand som inte våra grannar fick.
    Och munskyddsforskningen är spriden som en solfjäder i från var ytterlighet.
    Detta är vad som kallas för saklighet att lyfta detta.

• klyban
    pyssel skrev 2020-10-12 22:34:58 följande:
    Det är något "mängder av experter" vi känner sagt till oss.

Så ingen av oss ska få reda på vad det är för siffror du pratar om.
    Kan det vara så enkelt att du hittade på en miljon och två miljoner, och nu vet inte vart du ska ta vägen?
    Eller vad beror dina svårigheter att berätta vad dessa en två miljon är för nått, vet du ens själv?
    Har det ens med COVID-19 och göra?

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-10-12 22:39:35 följande:
    Du är så bra. Du är bättre än bra. 
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-10-13 00:03:00 följande:
    Nu upprepar du ett antal saker du ofta skrivit förut, men detta har inget att göra med mitt inlägg som du citerar. 
    Summering av ditt inlägg: situationen i Sverige var inte identisk med den i andra länder (no shit, alla länder har olika situationer), ingen vet exakt hur situationen kan påverkas och utvecklas, och det kan ta lång tid (no shit, allt detta vet alla redan). Vi vet lite grand redan och några saker har förbättrats (och? Detta gäller för alla länder).
    Åter igen, ditt inlägg har inget att göra med mitt inlägg som du citerar, och dessutom innehåller ditt inlägg enbart plattityder.

Men mer rätt, du får ju utgå ifrån var och ens situation med smittan och när, för ens kunna börja en diskussion om vad som var rätt och inte.
    Och med vår tilldelade hand och med omfattande smittspridning, så fanns få alternativ för oss.
    Och bara för det upprepas, betyder inte att det är fel, utan man kan aldrig glömma detta i en diskussion om vi gör rätt eller inte eller att vi faktiskt fick en helt annat smittläge tilldelat oss.

Och om alla vet det, varför behövs det upprepas i en diskussion om vad vi gjort rätt/fel?
    Och stänga ned verkar inte ha varit speciellt rätt och med tanke på hur dessa länder smitta har utvecklat sig till synes fantastiskt bra, kanske det varit än värre för dom utan en nedstängning.
    Vi klarade det bra utan en nedstängning.

En bra sak är att vi har exponerat äldrevårdens problem, nått som lyfts innan utan större gehör.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin