AndreaBD skrev 2020-11-29 13:07:29 följande:
Hur ser det ut där då? Kan du ge exempel på det som inte är människovärdig?
Ja, det påstås ju ibland att Sverige kanske är det land i världen där ålder och erfarenhet värderas minst, något som säkert också avspeglar sig i synen på dem som arbetar med äldre, den status yrkena har och de krav man anser att personalen behöver kunna leva upp till.
Innan min förälder kom till ålderdomshem hade hen hjälp av hemtjänsten med bland annat handling och städning. Jag kan tycka att hemtjänstpersonalen ska veta hur en dammsugare fungerar, när man byter dammsugarpåse och hur man gör för att byta påse. Jag kan också tycka att personalen ska kunna följa en enkel inköpslista och det klassiska att den som har hemtjänst ska slippa möta nya ansikten nästan varje dag.
Missförstå mig inte - det är inte personalens fel utan felet är nog allas, att vi accepterar att vi lever i en kultur där äldre blir satta på undantag.
På de ålderdomshem jag har besökt har det endast undantagsvis varit möjligt att hitta personal som kan tillräckligt mycket svenska för att de ska förstå mig och jag dem. För mig är det å ena sidan helt ofattbart att kraven har varit så lågt ställda att man skapat miljöer där konsekvensen blivit att människor får avsluta sina liv utan möjlighet att kunna göra sig förstådda i vardagen å andra sidan är jag själv en del av den kultur som tillåter att detta fortgår och jag borde inte vara förvånad.
Det förvånar mig heller inte att ålderdomshemmen kommit att bli isolerade öar avgränsade från övrig sjukvård i och med att åldrande "klassats" som en obotlig sjukdom. Därmed inte sagt att så stor andel av de covidsjuka inom äldrevården hade varit betjänta av intensivvård inom sjukvården men de hade varit betjänta av att bedömas individuellt och inte som i Region Stockholm avfärdats utifrån kollektiva kriterier.