I denna tråd har jag för första gången sett ordet felinformation, jag antar att det är nysvenska för lögn. Om du skriver att jag medvetet ljuger är det inte ett så väldigt charmigt personlighetsdrag du anklagar mig för. Personangrepp.
Du skriver att jag upprepar felaktigheter när jag länkar till studier som inte samstämmer med FHMs lära, väldigt märkligt beteende, du likställer andra experters utlåtanden med lögner.
Är inte på det klara med vad olika länder kallar obligatoriska påbud om mask - lag, påbud etc, men i många länder och situationer får individen böta om inte mask bärs. Det är inte tex affären som bestämmer och blir bötfälld, det är individen. Just i Tyskland vet jag inte hur rättsläget är, återkommer om det senare när jag kollat med min kompis som är tysk advokat.
Och nej, jag orkar inte återigen länka till studier av forskare som anser att mask gör nytta, Dr Nail och jag har redan länkat till ett flertal. De flesta forskare håller inte med FHM, nej orkar inte länka igen.
AndreaBD skrev 2020-07-27 17:19:12 följande:
Det har ingenting med personangrepp att göra. Om du sprider felinformation - det har inget med dig som person att göra, utan det är helt enkelt fel att göra så. Och jag skulle ha varit trevligare om det vore första eller andra eller tredje gången. När man dock gång på gång upprepar felaktigheter hur många gånger som helst - vad ska man då annars tro?
Inget land har "lag om att ha masker". Man kan högst ha någon slags tillfällig förordning att man t.ex. inte får gå in i affärer eller på kollektivtrafiken utan mask. Och då är det ju egentligen de som driver affären eller trafiken som bestämmer vad som gäller där. Och då har de t.ex. i Tyskland fått order om att de måste se till att kunderna har mask, annars kan man stänga affären. Precis om här där man kan stänga restauranger som inte håller sig till reglerna.
Du skriver "väldigt många forskare anser att det är fördelaktigt att använda masker". Kan du belägga det? ALLA forskare som jag har hört yttra sig om frågan om mask gör någon nytta, brukar säga något i stil med "egentligen inte".
Naturligtvis får man ifrågasätta FHM, men eftersom deras åsikter till 99 % överensstämmer med WHOs och forskarna internationellt är väldigt överens - varför skulle jag ifrågasätta det som de flesta insatta forskare tycker?