klyban skrev 2020-07-04 18:18:28 följande:
Få ställen i Sverige munskydd har en effekt mer än i vården.
Andra länder har andra förutsättningar och där socialdistansering är omöjlig, och där kan det vara tom nödvändigt att göra en lag av det.
För min del så är det helt onödigt, då socialdistansering är så extremt lätt att följa, därav mask helt onödigt.
Och sen har vi par mycket stor saker till, som stanna hemma när du har symtom.
Och den största nästan är handhavande fel, då jag sett att EXTREMT få ens kan använda mask ens det allra minsta.
Har en härlig anekdot, dock ej om mask men väl handskar, där en tjej gick runt med plasthandskar och ville skydda sig antog jag.
Såg hon tog på mycket saker, så mycket att jag reagerade på det.
För sen gå köpa lördagsgodis och tog lördagsgodiset med sina plasthandskar på rätt ned i påsen.
Jag bara antog hon skulle äta dessa senare, och då ställer man sig frågan varför plasthandskarna var på.
Folk kan inte använda ansiktsmask, och då tappar masken helt sitt syfte.
Har sett bilder i pressen på överfulla bussar etc i Stockholm, där skulle ansiktsmask nog ha hjälpt. Plus bilder på stora samlingar av studenter etc, där ingen kan bötfällas, för det finns ingen lag mot detta. Inte smart.
I länder där de stängt ner och mask är obligatoriskt enligt lag, har de dessutom lagar om avstånd mellan människor, att stanna hemma, storleken på folksamlingar etc, lyft blicken!
Kan även berätta att så svårt är det inte att använda mask, jag kan. Min son också. En del kanske pillrar med händerna på masken etc, men då hindrar det fortfarande ens egna virus att spridas.
Tjejen med handskarna låter ju udda, men i alla fall så skyddade hon omvärlden lite för att få eventuell smitta hon hade på händerna.