Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Vet inte om du missat, men smittspridningen världen över är på många ställen helt okontrollerad.
Jag börjar se detta som ett virus vi inte kan ducka, och då är det tyvärr en del som inte klarar det.
Normala år är det massor som dör i influenser och virus, just för de är för gamla och inte klarar dom längre, detta med vaccin.
Men man måste lyfta blicken ifrån backen för klara av att se detta.
Ja, det krävs ju att man tänker efter hur det sen ser ut efteråt, på ett virus som nu sprids okontrollerat i många länder, dock inte Sverige som har en mer jämn spridning och enligt den strategi man berättat om varje PK jag sett.
Ja, jag får sänka blicken och kompartmentalisera om jag ska klara av se den begränsande syn du har.
Men har inget intresset av tillfälliga och kortsiktiga politiska poänger, frågan är bra större än så.
Ok, då försöker jag återigen att förstå Klybans resonemang.
De höga dödssiffrorna är inte viktiga, för annars skulle gamlingarna ändå dött av något annat. Att färre dött i andra länder är oväsentligt, för det finns smitta kvar i andra länder och det är helt självklart att många fler kommer att dö där, och till slut kommer tex Finland och Österrike ha mycket fler döda än i Sverige, Då blir alla superimponerade av smarta Sverige.
Och vi kan i dag tycka att Sveriges strategi är lyckad, för att vi har en massa dödsfall nu, medan alla andra kommer att ha en massa dödsfall senare, vilket är en naturlag, och av någon anledning är det bättre att ha dödsfallen nu, och samtidigt har Sverige sluppit munskydd, nerstängning och andra restriktioner, medan andra länder haft detta.
Favorituttrycket att lyfta blicken, innebär alltså att tro på ovanstående, att säkert veta att alla andra länder kommer att ha totalt fler dödsfall än Sverige och sabbad ekonomi, när allt summeras om 1 eller 2 år.
Att lyfta blicken betyder alltså inte att titta på vad experter i andra länder, eller andra experter i Sverige än Tegnell säger, eller titta på vad WHO säger, hur restriktioner har hjälpt andra länder etc.
Är ovan rätt uppfattat?
Jag är inte så bra på att förstå Klybans språk, och värdelös på att läsa mellan raderna, jag är mer för raka puckar och klartext.