• Lucia N

BF Januari 2021

En tråd för oss som väntar barn i januari!

Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

Enligt NC-appen har jag BF 5/1

• Svar på tråden BF Januari 2021
  • AndraSladdis
    Malunken skrev 2020-06-03 09:14:42 följande:

Är nu i v. 6+1 enligt beräkningarna. Har precis varit på första ultraljudet för att konstatera att graviditeten ser korrekt ut innan vi justerar in dosen av Fragmin. Jag hade förväntat mig att se lite hjärtslag där inne men till min besvikelse syntes "bara" hinnesäcken. Ultraljudet gjordes via magen och inte VUL trots tidig graviditet då läkaren tyckte att det räckte med ultraljud via magen för att konstatera graviditet i livmodern, även om bilden troligen inte var lika tydligt som om det gjorts VUL.

Såklart blev jag jätteglad över att se tecken på ett litet liv där inne och att graviditeten är på rätt ställe. Men jag kommer inte våga tro på att det "lever" som det ska förrän jag ser hjärtslag där inne.

Betyder detta ultraljud att jag inte är i vecka v. 6+1 utan snarare v. 5? I så fall fick jag tydliga graviditetstest redan i v.3 (är det ens möjligt?)

Eller utvecklas det inte som det ska?! Känner mig väldigt orolig nu... ???? Vad ska jag göra?

Vad baserar han omdömet v5 på? Känns inte konstigt för mig att man inte kunde se hjärtat på UL, det är ju lika stort som vallmofrö typ? Jag är också i v 6+2 och superorolig, inte minst för försvunna graviditetssymptom, men jag tror inte det finns något annat att göra för oss än att vänta och se tyvärr. Har också VUL bokat v. 7+0.
  • FiaW

Hej!

Grattis till alla blivande föräldrar!

Hänger gärna på här. Var på VUL idag och fick se ett litet hjärta som slog, helt otroligt! Har en hel del missfall bakom mig och enda gången jag sett ett hjärta slå tidigare var när vi sen fick vår son. Detta ger mig en hel del hopp även om jag vet att det är tidigt än. Jag har också låg ämnesomsättning som jag medicinerar för och har höjt dosen nu när graviditeten blev känd.

Vi väntar alltså vårt andra barn och BF enligt min uträkning är 25/1, men läkaren ville flytta tillbaka det till 5+6 efter att han mätt idag, så då skulle det bli den 28/1. Detta kan ju i och för sig ändras fler gånger :)

Ska tillbaka på VUL nästa torsdag, så nu håller vi alla tummar för att allt fortsätter att utvecklas som det ska.

Ha en fin kväll!

• Novis1991
    AndraSladdis skrev 2020-06-03 21:07:13 följande:

Jag tycker också det är jättetråkigt att sambo inte får följa med på tidiga VUL, känner att jag absolut skulle vilja ha honom där och inte minst om det råkar vara ett tråkigt besked. På min klinik fick han följa med på IVF (äggplock, återföring) men däremot inte på UL.

Ja, det är ju det som är så lustigt. Att restriktioner inte är lika överallt.

När jag låg på sjukhus så fick jag göra covid test och slussas in på gyn-avdelningen. Jag frågade efter några dagar när jag mådde bättre om jag fick åka ner till centralhallen och ta en fika med min man men fick svaret att det inte gick pga restriktionerna. Samma dag fick jag åka hem på permis. Med andra ord fick jag då plötsligt träffa min man och t.o.m. sova i samma säng. Nästa morgon fick jag åka tillbaka till avdelningen för provtagning. Denna gång gjordes inga tester utan jag kunde då vandra upp på avdelningen helt själv och lägga mig på rummet. Denna gång blev jag inlagd igen pga sämre resultat. Såååå... restriktionerna följs väldigt sporadiskt.
  • Malunken
    AndraSladdis skrev 2020-06-03 21:12:50 följande:

Vad baserar han omdömet v5 på? Känns inte konstigt för mig att man inte kunde se hjärtat på UL, det är ju lika stort som vallmofrö typ? Jag är också i v 6+2 och superorolig, inte minst för försvunna graviditetssymptom, men jag tror inte det finns något annat att göra för oss än att vänta och se tyvärr. Har också VUL bokat v. 7+0.

Jag förstod det som att han baserade det på just att han inte kunde se mer än hinnsäcken och att graviditeten då måste vara 5+0. Det gick liksom inte att se någon början till foster. Men eftersom han gjorde UL istället för VUL så känns det som de kanske är missvisande. Det kanske hade synts mer vid VUL, så jag hoppas att de blir VUL nästa torsdag.

Det är påfrestande att gå omkring och oroa sig, men precis som du säger går de inte göra annat än vänta.. En evighet känns det som.. Hoppas VUL nästa vecka visar att allt ser bra ut för oss bägge!
  • Malunken
    AndraSladdis skrev 2020-06-03 21:07:13 följande:

Jag tycker också det är jättetråkigt att sambo inte får följa med på tidiga VUL, känner att jag absolut skulle vilja ha honom där och inte minst om det råkar vara ett tråkigt besked. På min klinik fick han följa med på IVF (äggplock, återföring) men däremot inte på UL.

Jag instämmer också! Hade gärna sett att min sambo följer med nästa vecka ifall det visar sig att det är missfall. Kommer vara tungt att få ett sånt besked på egen hand.

Och om nu allt ser bra ut så vill jag ju att sambon ska få se beviset på livet som finns där inne. Jag känner ju ändå av graviditeten, sambons enda möjlighet än så länge är ju att se på ultraljud.
  • Nykär15

Ska med på vul nästa vecka, blir jobbigt göra det själv...hade behövt hans stöd :/

Men där vi gör nipt (om allt är bra på vul vill säga) så får han vara med <3 privat är det.

• AndraSladdis
    Malunken skrev 2020-06-04 06:48:44 följande:

Jag instämmer också! Hade gärna sett att min sambo följer med nästa vecka ifall det visar sig att det är missfall. Kommer vara tungt att få ett sånt besked på egen hand.

Och om nu allt ser bra ut så vill jag ju att sambon ska få se beviset på livet som finns där inne. Jag känner ju ändå av graviditeten, sambons enda möjlighet än så länge är ju att se på ultraljud.

Malunken och Nykär15:

Vi har gjort upp en plan att min sambo väntar i bilen och jag kommer att fråga kliniken om han kan få se via FaceTime i min mobil. Kanske ni också kan göra något liknande?
  • Nykär15
    AndraSladdis skrev 2020-06-04 22:06:29 följande:

Malunken och Nykär15:

Vi har gjort upp en plan att min sambo väntar i bilen och jag kommer att fråga kliniken om han kan få se via FaceTime i min mobil. Kanske ni också kan göra något liknande?

Ja på RUL gör vi nog så tänkte jag, men de tidigare tar jag nog själv.
  • Malunken
    AndraSladdis skrev 2020-06-04 22:06:29 följande:

Malunken och Nykär15:

Låter som en bra kompromiss ändå, om de tillåter att man filmar eller videolänk. Jag hoppas att reglerna kanske har ändrats lite när det är dags för RUL.
  • jvck6

jo tjena, jag bad min sambo skriva ner hennes symptom och tänkte att för skojs skull, så får ni spekulera vilket kön den lilla jäveln är!

här är vad hon skrev:

Hungrig hela tiden

mår illa, hela tiden men värst på kvällarna

gigantiska tuttar för att vara mig, hårda och ömma

jättetörstig

sover dåligt med mycket mardrömmar

Svar på tråden BF Januari 2021