• Lucia N

BF Januari 2021

En tråd för oss som väntar barn i januari!

Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

Enligt NC-appen har jag BF 5/1

• Svar på tråden BF Januari 2021
  • jvck6

Min sambo är nu i v6+3, väldigt tidigt men jag vill förbereda då jag känner på mig att denna kommer stanna! Men något som oroar oss nu i coronatider är ifall jag ens kommer få följa med till barnmorskan när det väl är dags. Hur går det för er? Det är ju faktiskt lika mycket mitt barn och något vi ska gå igenom tillsammans. Jag är supertaggad verkligen och blir magiskt jävla besviken om detta virus hindrar mig från att delta vid ultraljud etc.

• Merks91
    jvck6 skrev 2020-06-02 09:30:33 följande:

Min sambo är nu i v6+3, väldigt tidigt men jag vill förbereda då jag känner på mig att denna kommer stanna! Men något som oroar oss nu i coronatider är ifall jag ens kommer få följa med till barnmorskan när det väl är dags. Hur går det för er? Det är ju faktiskt lika mycket mitt barn och något vi ska gå igenom tillsammans. Jag är supertaggad verkligen och blir magiskt jävla besviken om detta virus hindrar mig från att delta vid ultraljud etc.

Hej, din sambo och jag är lika långt gångna. Vad roligt att det känns som att ert pyre ska stanna! Min barnmorska har meddelat att min man inte får komma med på ultraljud eller besök som det ser ut just nu. Vi har förberett oss på att första ul i v12 kommer jag få gå på själv, ska fråga om jag får ha högtalartelefon igång och mannen ska vänta i bilen utanför. Sen hoppas jag att det efter sommaren blir annorlunda så att han kan få följa med på rul men försöker ta det ett steg åt gången! Lycka till och det är klart att det är lika mycket du som ska få barn!
  • Utvandraren2

En liten uppdatering för att inte stressa någon i onödan. Doktorn ringde precis och tog tillbaka rekommendationen att börja med Levaxin igen. Han vill vänta och se vad nästa blodprov i v12 ger för värden.

• Nykär15
    Utvandraren2 skrev 2020-06-02 14:55:04 följande:

En liten uppdatering för att inte stressa någon i onödan. Doktorn ringde precis och tog tillbaka rekommendationen att börja med Levaxin igen. Han vill vänta och se vad nästa blodprov i v12 ger för värden.

Jag väntar svar på mitt prov, 2 veckor sedan nu. Hoppas det ligger bra!
  • Maysan911
    m12345678 skrev 2020-06-01 10:22:35 följande:
    Tusen tack för svar... tänkte avvakta någon dag! Har inte haft någon blödning, men ont i magen till och från men det här jag även haft innan graviditeten.....
    Tror att det är ganska vanligt med ont i magen då livmodern växer..
    Samt att, iaf i mitt fall, så har jag haft lite jobbigt med förstoppning och uppblåsthet som inte direkt hjälpt..:P
  • Novis1991
    jvck6 skrev 2020-06-02 09:30:33 följande:

Det är så trist att den andra föräldern blir lämnad utanför i denna process - för som du säger så är det bådas barn och inte nog med det, nu kanske jag talar för mig själv men, som gravid känns det bra med en till person med i rummet som också kan ta in info och stötta.

Jag har haft mycket besök på sjukhuset då vi gjort ivf och tyvärr fick inte min man följa med på varken ägguttag eller insättning. Han fick lämna sin sperma i ett rum och sen åka hem och vänta. Jättetråkigt då det också var en del av vår resa att få till det här barnet. Vi sökte sen filmer på youtube så han skulle få en bild av hur det gick till då jag inte riktigt kunde förklara mer än från min POV...

Hursomhelst så verkar restriktionerna variera. Jag pratade t.ex. med en barnmorska som sa att dom nya reglerna var att partner fick följa med medan när vi kom till MVC sa hon att partnern inte fick följa med på UL. Mycket oklart. Tänker därför fråga inför varje besök och se om det kan gå bra någon gång.
  • jvck6
    Novis1991 skrev 2020-06-02 21:57:36 följande:

Hursomhelst så verkar restriktionerna variera. Jag pratade t.ex. med en barnmorska som sa att dom nya reglerna var att partner fick följa med medan när vi kom till MVC sa hon att partnern inte fick följa med på UL. Mycket oklart. Tänker därför fråga inför varje besök och se om det kan gå bra någon gång.

Jag vill självklart vara med på varenda möte om jag får, men i dessa tider så kanske man inte får som man vill. Jävligt viktigt att jag får vara med på första UL då det här är vårat första barn och vi har försökt väldigt länge. Det är helt otroligt enligt mig att PAPPAN inte får vara med. Det generella besöksförbudet borde inte gälla mvc.
  • EvaLisaP

Någon annan där ena bröstet svullnat mer än det andra?

Jag har visserligen stora bröst (75i) och märkt att mitt högra bröst svullnat mer och dessutom mycket mer ömt, inte så att det syns skillnad på brösten men jag märker det.

• Malunken

Är nu i v. 6+1 enligt beräkningarna. Har precis varit på första ultraljudet för att konstatera att graviditeten ser korrekt ut innan vi justerar in dosen av Fragmin. Jag hade förväntat mig att se lite hjärtslag där inne men till min besvikelse syntes "bara" hinnesäcken. Ultraljudet gjordes via magen och inte VUL trots tidig graviditet då läkaren tyckte att det räckte med ultraljud via magen för att konstatera graviditet i livmodern, även om bilden troligen inte var lika tydligt som om det gjorts VUL.

Såklart blev jag jätteglad över att se tecken på ett litet liv där inne och att graviditeten är på rätt ställe. Men jag kommer inte våga tro på att det "lever" som det ska förrän jag ser hjärtslag där inne.

Betyder detta ultraljud att jag inte är i vecka v. 6+1 utan snarare v. 5? I så fall fick jag tydliga graviditetstest redan i v.3 (är det ens möjligt?)

Eller utvecklas det inte som det ska?! Känner mig väldigt orolig nu... ???? Vad ska jag göra?

• AndraSladdis
    Novis1991 skrev 2020-06-02 21:57:36 följande:

Det är så trist att den andra föräldern blir lämnad utanför i denna process - för som du säger så är det bådas barn och inte nog med det, nu kanske jag talar för mig själv men, som gravid känns det bra med en till person med i rummet som också kan ta in info och stötta.

Jag har haft mycket besök på sjukhuset då vi gjort ivf och tyvärr fick inte min man följa med på varken ägguttag eller insättning. Han fick lämna sin sperma i ett rum och sen åka hem och vänta. Jättetråkigt då det också var en del av vår resa att få till det här barnet. Vi sökte sen filmer på youtube så han skulle få en bild av hur det gick till då jag inte riktigt kunde förklara mer än från min POV...

Jag tycker också det är jättetråkigt att sambo inte får följa med på tidiga VUL, känner att jag absolut skulle vilja ha honom där och inte minst om det råkar vara ett tråkigt besked. På min klinik fick han följa med på IVF (äggplock, återföring) men däremot inte på UL.
Svar på tråden BF Januari 2021