• Mitsu8

Facket!

Vem ska man vända sig till när man blivit fel behandlad av sitt eget fack och inte ens cheferna på facket eller förbundet lyssnar!?

Hjälp.

• Svar på tråden Facket!
  • Jamesdio

Då hoppas jag att du har kunnat förklara för dem på ett bättre sätt vad det är som AG har gjort fel med. Handlar det om att alla andra har fått löneökning men inte du borde din lönesättande chef motivera varför. Och ingen här kan säga om det är rätt eller fel om du inte kan specificera vilket avtal som brutits och på vilket sätt.

• Mitsu8
    Jamesdio skrev 2020-04-15 11:20:56 följande:

Då hoppas jag att du har kunnat förklara för dem på ett bättre sätt vad det är som AG har gjort fel med. Handlar det om att alla andra har fått löneökning men inte du borde din lönesättande chef motivera varför. Och ingen här kan säga om det är rätt eller fel om du inte kan specificera vilket avtal som brutits och på vilket sätt.

men jag har skrivit här flera ggr vilket avtal som har brutits och på vilket sätt. Går inte att vara mer detaljerad i det. Facket har ju redan stridit mot arbetsgivaren om detta. Det är inte det som är mitt problem. Jag vet vad som är rätt och fel i detta ärende, facket också!
  • GöstaPetter
    Mitsu8 skrev 2020-04-15 21:49:50 följande:
    men jag har skrivit här flera ggr vilket avtal som har brutits och på vilket sätt. Går inte att vara mer detaljerad i det. Facket har ju redan stridit mot arbetsgivaren om detta. Det är inte det som är mitt problem. Jag vet vad som är rätt och fel i detta ärende, facket också!
    Du tror att du har beskrivit problemet, men för de som är insatt så har du inte beskrivit problemet tillräckligt väl för att kunna förstå. Lite som snedtak  är inne på.
    snedtak skrev 2020-04-14 20:05:09 följande:
    Jag tror Finansen7 m.fl. försöker lista ut på vilket sätt din arbetsgivare betalat ut fel lön.
    Det kan vara ett uppenbart avtalsbrott, tex. att avtalet säger minst 100 kr i löneökning och ett snitt på 2% och du fått 0% ökning. Då är striden enklare att ta.

Men det kan också vara så att det inte är ett uppenbart avtalsbrott, men att det finns skäl att tro att du missgynnats. Det kan tex vara att snittökningen är på 2% och att du fått 0% löneökning, utan att få en tydlig motivering. Det behöver då inte vara så att arbetsgivaren har gjort fel, för beroende på hur avtalet ser ut är det OK att inte ge högre lön. Det är svårare för facket att driva som fråga.
  • MammaTillDansband
    Mitsu8 skrev 2020-04-15 21:49:50 följande:
    Nej, du har inte skrivit vilket kollektivavtal det handlar om. Det står inte ens vilken typ av överenskommelse det finns om lönerna i det aktuella avtalet.

Vissa fack (främst på tjänstemannasidan) har helt sifferlösa avtal om löneökningar, d v s ingen individ är garanterad någonting öht. All löneökning förhandlas lokalt med lönesättande chef.
    Andra fack har avtal med löneökningar på gruppnivå, d v s gruppen får dela på en total ökning av t ex 2 %, som fördelas ut individuellt. Någon får 4%, medan någon annan får 0%.
    Ytterligare andra har individgarantier, att lönen sätts individuellt, men varje person är garanterad att få minst 300 kr eller 1% t ex.

Enligt alla avtal utom den sistnämnda typen kan en enskild person få 0 kr i löneförhöjning, och detta är helt OK enligt avtalet. Dock har personen alltid rätt till lönesamtal för att diskutera med lönesättande chef, samt få veta vad hen måste förbättra för att få löneförhöjning nästa år.
  • Mitsu8
    MammaTillDansband skrev 2020-04-17 15:54:18 följande:
    Nej, du har inte skrivit vilket kollektivavtal det handlar om. Det står inte ens vilken typ av överenskommelse det finns om lönerna i det aktuella avtalet.

Vissa fack (främst på tjänstemannasidan) har helt sifferlösa avtal om löneökningar, d v s ingen individ är garanterad någonting öht. All löneökning förhandlas lokalt med lönesättande chef.
    Andra fack har avtal med löneökningar på gruppnivå, d v s gruppen får dela på en total ökning av t ex 2 %, som fördelas ut individuellt. Någon får 4%, medan någon annan får 0%.
    Ytterligare andra har individgarantier, att lönen sätts individuellt, men varje person är garanterad att få minst 300 kr eller 1% t ex.

Enligt alla avtal utom den sistnämnda typen kan en enskild person få 0 kr i löneförhöjning, och detta är helt OK enligt avtalet. Dock har personen alltid rätt till lönesamtal för att diskutera med lönesättande chef, samt få veta vad hen måste förbättra för att få löneförhöjning nästa år.
    jösses. facket har gett mig skadestånd för mitt jobb har gjort fel, den delen är löst så tänker inte kommentera mera. 
  • GöstaPetter
    Mitsu8 skrev 2020-04-18 18:52:28 följande:
    jösses. facket har gett mig skadestånd för mitt jobb har gjort fel, den delen är löst så tänker inte kommentera mera. 
    Är du säker på att det var facket och inte arbetsmiljöombudet?
  • Mitsu8
    GöstaPetter skrev 2020-04-18 20:19:16 följande:

Är du säker på att det var facket och inte arbetsmiljöombudet?

???
  • Jamesdio

Om facket har gett dig skadestånd för att din arbetsgivare har gjort fel mot dig så undrar jag vad mer du begär att facket ska göra?

• Mitsu8

Avslutad tråd

Ingen förstår vad jag behöver hjälp med. Tack och hej

• MammaTillDansband

Då får du förklara mer exakt. Här i tråden finns ett antal människor som kan HR, fackligt arbete och arbetsrätt, så någon vet säkert.

• GöstaPetter
    MammaTillDansband skrev 2020-04-21 08:43:32 följande:

Då får du förklara mer exakt. Här i tråden finns ett antal människor som kan HR, fackligt arbete och arbetsrätt, så någon vet säkert.

TS vill bara bli  klappad på huvudet och bli tyckt synd om, inte få input för att kunna lösa sina problem. Det är helt OK, men då får man kanske definiera det i sin TS.
    Men om nu TS faktiskt hade velat ha hjälp, så har du rätt, då fåt TS göra en ordentlig redogörelse för situationen.
Svar på tråden Facket!