Inlägg från: MammaTillDansband |Visa alla inlägg
  • MammaTillDansband

Facket!

Mitsu8 skrev 2020-04-15 21:49:50 följande:
    men jag har skrivit här flera ggr vilket avtal som har brutits och på vilket sätt. Går inte att vara mer detaljerad i det. Facket har ju redan stridit mot arbetsgivaren om detta. Det är inte det som är mitt problem. Jag vet vad som är rätt och fel i detta ärende, facket också!
    Nej, du har inte skrivit vilket kollektivavtal det handlar om. Det står inte ens vilken typ av överenskommelse det finns om lönerna i det aktuella avtalet.

Vissa fack (främst på tjänstemannasidan) har helt sifferlösa avtal om löneökningar, d v s ingen individ är garanterad någonting öht. All löneökning förhandlas lokalt med lönesättande chef.
    Andra fack har avtal med löneökningar på gruppnivå, d v s gruppen får dela på en total ökning av t ex 2 %, som fördelas ut individuellt. Någon får 4%, medan någon annan får 0%.
    Ytterligare andra har individgarantier, att lönen sätts individuellt, men varje person är garanterad att få minst 300 kr eller 1% t ex.

Enligt alla avtal utom den sistnämnda typen kan en enskild person få 0 kr i löneförhöjning, och detta är helt OK enligt avtalet. Dock har personen alltid rätt till lönesamtal för att diskutera med lönesättande chef, samt få veta vad hen måste förbättra för att få löneförhöjning nästa år.
  • MammaTillDansband

Då får du förklara mer exakt. Här i tråden finns ett antal människor som kan HR, fackligt arbete och arbetsrätt, så någon vet säkert.

Svar på tråden Facket!