• Mitsu8

Facket!

Vem ska man vända sig till när man blivit fel behandlad av sitt eget fack och inte ens cheferna på facket eller förbundet lyssnar!?

Hjälp.

• Svar på tråden Facket!
  • riboflavin
    Mitsu8 skrev 2020-04-14 18:35:29 följande:

de har gjort avtalsbrott, fick inte lönehöjning. Varför vet jag inte! så ja det finns underlag på att de gjort avtalsbrott. Facket ska då kräva att arbetsgivaren betalar ut lön enligt gällande kollektivavtal!-?

Vet du vilka åtgärder som facket vidtagit och varför det dröjt? Om min idag fått utbetald rätt lön så lär de ju ha gjort något, även om du anser att det borde gått fortare Är det mot ett kollektivavtal AG brutit? Såna här konflikter är sällan lättlösta, AG lägger sig sällan platt om de anser att de har fog för sitt agerande, och det kan ta ganska lång tid att ordna upp.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Finansen7
    Mitsu8 skrev 2020-04-14 18:35:29 följande:

de har gjort avtalsbrott, fick inte lönehöjning. Varför vet jag inte! så ja det finns underlag på att de gjort avtalsbrott. Facket ska då kräva att arbetsgivaren betalar ut lön enligt gällande kollektivavtal!-?

Utan att känna till din situation i detalj, det behöver inte finnas garantier för löneförhöjning enligt kollektivavtal. Det kan finnas andra lokala överenskommelser med potter som fördelad på annat sätt. Snittet på arbetsplatsen kan vara en ökning på 2,2% men vissa får mer och andra mindre. Du ska dock alltid få en motivering till lönepåslaget, vilket inte skett och i så fall är det fel.

Är du nyanställd? I så fall kan det vara skrivet att lönerevision först ska ske året efter.
  • Mitsu8
    Finansen7 skrev 2020-04-14 18:56:43 följande:
    Utan att känna till din situation i detalj, det behöver inte finnas garantier för löneförhöjning enligt kollektivavtal. Det kan finnas andra lokala överenskommelser med potter som fördelad på annat sätt. Snittet på arbetsplatsen kan vara en ökning på 2,2% men vissa får mer och andra mindre. Du ska dock alltid få en motivering till lönepåslaget, vilket inte skett och i så fall är det fel.

Är du nyanställd? I så fall kan det vara skrivet att lönerevision först ska ske året efter.
    Nej jag är inte nyanställd. Det är den årliga lönehöjningen som är enligt fackets kollektivavtal som de inte har gjort rätt för sig.
    Jag förstod inte alls ditt svar för övrigt...:))
  • Finansen7
    Mitsu8 skrev 2020-04-14 19:31:45 följande:

Nej jag är inte nyanställd. Det är den årliga lönehöjningen som är enligt fackets kollektivavtal som de inte har gjort rätt för sig.

Ok :) Har alla andra fått enligt avtalet men inte du?
  • snedtak
    Mitsu8 skrev 2020-04-14 19:31:45 följande:
    Jag tror Finansen7 m.fl. försöker lista ut på vilket sätt din arbetsgivare betalat ut fel lön.
    Det kan vara ett uppenbart avtalsbrott, tex. att avtalet säger minst 100 kr i löneökning och ett snitt på 2% och du fått 0% ökning. Då är striden enklare att ta.

Men det kan också vara så att det inte är ett uppenbart avtalsbrott, men att det finns skäl att tro att du missgynnats. Det kan tex vara att snittökningen är på 2% och att du fått 0% löneökning, utan att få en tydlig motivering. Det behöver då inte vara så att arbetsgivaren har gjort fel, för beroende på hur avtalet ser ut är det OK att inte ge högre lön. Det är svårare för facket att driva som fråga.
  • Mitsu8
    Finansen7 skrev 2020-04-14 19:58:55 följande:
    ja precis, vad jag vet!
  • Mitsu8
    Finansen7 skrev 2020-04-14 19:58:55 följande:
    ja precis, vad jag vet!
  • Mitsu8

Men hur som helst.. var kan man söka hjälp i denna fråga gentemot facket? om man anser att facket kunde ha handlat bättre? 
    Om det är ett dåligt fack... eller finns det inget att göra? bara att byta fack?

• snedtak
    Mitsu8 skrev 2020-04-14 20:28:08 följande:
    Men hur som helst.. var kan man söka hjälp i denna fråga gentemot facket? om man anser att facket kunde ha handlat bättre? 
    Om det är ett dåligt fack... eller finns det inget att göra? bara att byta fack?
    Andra svaret i tråden ger ganska bra svar tycket jag. Vilket fack handlar det om? Det spelar roll för vart du kan vända dig, eftersom alla fack inte är organiserade likadant.

Om det är ett lokal fackombud du har klagomål på, vänd dig i första hand till en annan representant om det finns.
    Ibland kan du vända dig till en högre nivå.Kommunal skriver tex. att man i andra hand vänder sig till sektionen, i tredje hand till avdelningen och i sista hand till förbundskontoret. ST skriver att man som medlem inte kan vända sig till det centrala kansliet för hjälp, däremot kan de svara på frågor.

https://www.publikt.se/artikel/sa-kan-du-gora-om-fortroendet-ditt-fackliga-ombud-brister-19885
    https://www.kommunal.se/svar/ovriga-fragor/jag-ar-inte-nojd-med-den-hjalp-jag-fatt-av-kommunal-hur-gor-jag-nu
  • Mitsu8
    snedtak skrev 2020-04-14 20:54:15 följande:
    Andra svaret i tråden ger ganska bra svar tycket jag. Vilket fack handlar det om? Det spelar roll för vart du kan vända dig, eftersom alla fack inte är organiserade likadant.

Om det är ett lokal fackombud du har klagomål på, vänd dig i första hand till en annan representant om det finns.
    Ibland kan du vända dig till en högre nivå.Kommunal skriver tex. att man i andra hand vänder sig till sektionen, i tredje hand till avdelningen och i sista hand till förbundskontoret. ST skriver att man som medlem inte kan vända sig till det centrala kansliet för hjälp, däremot kan de svara på frågor.

https://www.publikt.se/artikel/sa-kan-du-gora-om-fortroendet-ditt-fackliga-ombud-brister-19885
    https://www.kommunal.se/svar/ovriga-fragor/jag-ar-inte-nojd-med-den-hjalp-jag-fatt-av-kommunal-hur-gor-jag-nu
    ja jag har ju vänt mig högre upp.. men nu är det så att förbundet inte ens lyssnar!
Svar på tråden Facket!