• nattuw

Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

"Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

• Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • nattuw
    Padirac skrev 2022-03-23 17:58:18 följande:
    Det finns ett parti i Sveriges riksdag som vill minska demokrati och frihet, som vill styra media och kultur och tankar - du vet vilket part det är, de grundades i slutet av 1980-talet av fascister, rasister, nazister och vitmaktrörelsen och partiet heter  Sverigedemokraterna,
    Och du tycker att det är en bra ide att införa lagar som de kan använda sig av om de tar makten.
  • Padirac
    nattuw skrev 2022-03-23 23:51:12 följande:
    Och du tycker att det är en bra ide att införa lagar som de kan använda sig av om de tar makten.
    Vilka lagar pratar du om? 

Hur tror du SD ska ta makten?

Hur ska SD använda sig av dessa lagar och vilket resultat ska detta ge?
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2022-03-23 16:01:22 följande:
    Någon sådan spärr lär vi inte se. Om man tittar på tidsramen så ser det ut att bli ett nytt förhastat besked där konsekvenserna av förslaget inte kommer att beaktas.

Frågan är hur många som ens kommer att höra talas om förslaget. Svensk media har ju inte direkt svämmat över av reportage från länder där människor fråntagits sina friheter under Covid-19.
    Nä, någon sådan spärr tror inte jag heller på eftersom det bara är i vägen för regeringen om de vill införa restriktioner. Och de som idag tycker att det är trams att klaga på förlaget kan ju tänka sig vad som kan hända den dagen lagen finns och deras politiska motståndare har makten. Men så långt brukar inte folk tänka. Särskilt in i kristider.

Skriver inte media om det så får vi inget veta. Än så länge har ju folk accepterat inskränkning. Man har inte tagit det så allvarligt. Det har ju varit för allas bästa och det är snart över. Jag vet inte jag ... Jag hoppas på en mer seriös regering efter nästa val men den här frågan lär väl glida in i skuggorna och bara "upphöra". Tills det är dags igen.
  • nihka
    nattuw skrev 2022-03-23 15:50:46 följande:
    Och det är den utvecklingen jag inte vill ha. Därför anser jag att det är viktigt att stå upp för demokrati och frihet.
    Nej, det är inte viktigt att stå upp för friheten att få sprida dödliga virus utan det är vidrigt. Det är just på grund av människor som resonerar som dig som pandemilagar behövs.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nattuw
    Padirac skrev 2022-03-24 00:03:48 följande:
    Vilka lagar pratar du om?
    Skämtar du? Du har ju till och med citerat inlägget.
  • nattuw
    nihka skrev 2022-03-24 17:50:07 följande:
    Nej, det är inte viktigt att stå upp för friheten
    Vilket är en åsikt som du kan gå ut med så länge vi har den frihet som du inte vill ha.
  • nihka
    nattuw skrev 2022-03-24 22:25:35 följande:
    Vilket är en åsikt som du kan gå ut med så länge vi har den frihet som du inte vill ha.
    Det där har du fått helt om bakfoten. (Tillfälliga) pandemilagar inskränker inte yttrandefriheten.
  • Flash Gordon

Intressant tråd om Riksdagens svaghet när det gäller att stifta lagar. Tråden börjar med ett rättsfall som är helt uppåt väggarna, moraliskt sett.

twitter.com/HenrikSundstrom/status/1507370105059090452

"Sveriges riksdag är ett av världens svagaste parlament när det kommer till makt över lagstiftningsprocessen. I princip kan riksdagen inte ta några initiativ till skarp lag, och i övrigt bara säga ja eller nej till regeringens förslag"

.
    Detta betyder att en minoritetsregering kan agera som den vill och strunta i en majoritet (vald av folket) som vill annorlunda.

• nihka
    Flash Gordon skrev 2022-03-26 07:37:30 följande:

Intressant tråd om Riksdagens svaghet när det gäller att stifta lagar. Tråden börjar med ett rättsfall som är helt uppåt väggarna, moraliskt sett.

twitter.com/HenrikSundstrom/status/1507370105059090452

"Sveriges riksdag är ett av världens svagaste parlament när det kommer till makt över lagstiftningsprocessen. I princip kan riksdagen inte ta några initiativ till skarp lag, och i övrigt bara säga ja eller nej till regeringens förslag"

.
    Detta betyder att en minoritetsregering kan agera som den vill och strunta i en majoritet (vald av folket) som vill annorlunda.

Nu har du blandat ihop twittertyckande med fakta. Igen.

Du har inte funderat på att hänvisa till familjeliv? Här finns en massa "åsiktsfakta". Du kunde till och med hänvisa till dina egna inlägg för att belägga dina åsikter. Som fakta

Men nu återvänder vi till verkligheten tycker jag: regeringen kan inte få igenom förslag som inte stöds av en majoritet i riksdagen. Det är bland annat därför den sittande regeringen får regera med en borgerlig budget. Deras egna gick nämligen inte igenom.
  • Padirac
    nattuw skrev 2022-03-24 22:20:19 följande:
    Skämtar du? Du har ju till och med citerat inlägget.
    Nej, jag skämtar inte - på vilket sätt menqar du att lagen du refererar till skulle eller inte skulle kunna användas av regeringen och till vad.

Vet du över huvud taget vilka som stiftar lagar och varför lagar stiftas? Hur lagar används?

På vilket sätt menar du att lagarna du pratar om skulle leda till att ' införa lagar som de kan använda sig av om de tar makten'

Är det regerings och riksdags möjlighet att införa lagar du protesterar mot i största allmänhet eller?
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur