• nattuw

Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

"Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

• Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • mari123
    KillBill skrev 2022-02-22 18:22:13 följande:
    arbetet.se/2022/02/22/i-sd-paradiset-rensas-biblioteken-pa-bocker/

"Men den nya bibliotekschefens uppgifter om 1 000 utrensade böcker var helt fel. (Den gamle bibliotekschefen köptes 2019 ut efter 20 år för att hon inte var tillräckligt lojal mot det nya SD-styret). Sanningen var alltså att hela 17 000 böcker rensades ut från Sölvesborgs bibliotek"

FAST utrensade böcker finns ju kvar i bibliotekens magasin om man frågar efter dem. Häromdagen kollade jag bara av ett infall om det fanns några böcker av Margaret Yorke på min "bibla". NÄ fanns inte en enda. Tiden går. ALLA böcker får inte plats. Hur skulle det se ut!
  • KillBill
    mari123 skrev 2022-02-22 18:46:16 följande:
    FAST utrensade böcker finns ju kvar i bibliotekens magasin om man frågar efter dem. Häromdagen kollade jag bara av ett infall om det fanns några böcker av Margaret Yorke på min "bibla". NÄ fanns inte en enda. Tiden går. ALLA böcker får inte plats. Hur skulle det se ut!
    Lyssnade på ett reportage på radio igår. Dessa böcker är slängda och kommunen vägrar att visa visa en förteckning på de boktitlar som slängts.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • mari123
    KillBill skrev 2022-02-22 19:05:09 följande:
    Lyssnade på ett reportage på radio igår. Dessa böcker är slängda och kommunen vägrar att visa visa en förteckning på de boktitlar som slängts.
    "slängda"? VAR? Vilka titlar skulle detta handla om? Lägg ner
  • nihka
    KillBill skrev 2022-02-22 20:26:42 följande:
    www.dagensarena.se/opinion/bocker-och-konst-pa-sophogen-solvesborg/

"stryka inköp av böcker på främmande språk...inte skulle köpa in provocerande samtidskonst...Vem har köpt in arabiskspråkig barnteater? Det är emot vår [SDs] politik?...

"I synen på kultur, public service, forskning om jämställdhet och brott och offentlig förvaltning sticker SD ut. Partiet anser att alla dessa fält domineras av ett ?vänster-liberalt etablissemang?. SD vill därför stöpa om innehållet, det gamla ska rensas ut och ersättas av deras världsbild."

Och SDs sunkiga världsbild har implementeras i Sölvesborg utan gamla tiders bokbål. Istället 17 000 titlar tjoff ner i sopcontainrar. Var fjärde bok.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Kanske en bra grej?)

Kanske är det en bra grej att byta en del frihet mot bättre kontroll? Som det är nu kan diverse högerspöken härja fritt och sprida fejknews, konspirationsteorier och sina åsikter.

Kanske är det en bra grej att snäva till "åsiktskorridoren" så vi får ett humanistiskt tolerant samhälle? 

Men det kostar en del av din frihet i utbyte. Inte full yttrandefrihet längre. Inte full åsiktsfrihet heller.

Att vara ärlig om det tycker jag är viktigt. Att det kostar och det är priset. Vi borde diskutera om det är värt det. Jag säger ja.

• Padirac
    mari123 skrev 2022-02-22 13:46:35 följande:
    Diktatur eller inte men nog vill "någon" skapa förvirring? Häromdagen fick jag kliva på FRAM i min buss plötsligt igen.......och det var ju ovant! Funkade ju bra som det var men vem är jag att konstra. Nästa dag skulle jag ta bussen från sjukhuset och då var det till att kliva på BAK! Nåja, tänkte jag. Det är ju kanske för att det är sjukhuset det handlar om(?). IDAG åker jag en buss till stan, kliver på fram och åker en annan hem från köpcentret och ska kliva på BAK! (detta är inte ett livsviktigt problem men liksom WHAT?) Är det bara här i Sundsvall?
    För de som tror att diktatur är en fråga om att befolkningen inte i förväg kan veta om de ska kliva på fram eller bak på bussen återstår en hel del att lära sig om diktatur.

För de som tror att det finns 'någon' som vill skapa förvirring med att befolkningen inte i förväg kan veta om de ska kliva på fram eller bak på bussen återstår en hel del att lära sig om svensk förvaltning och upphandligt av busstrafik.

Pratet omatt regeringen vll införa diktatur i Sverige är inget annat än löjeväckande - jag är helt säker på att du håller med om detta.
  • mari123
    Padirac skrev 2022-02-22 23:09:36 följande:
    För de som tror att diktatur är en fråga om att befolkningen inte i förväg kan veta om de ska kliva på fram eller bak på bussen återstår en hel del att lära sig om diktatur.

För de som tror att det finns 'någon' som vill skapa förvirring med att befolkningen inte i förväg kan veta om de ska kliva på fram eller bak på bussen återstår en hel del att lära sig om svensk förvaltning och upphandligt av busstrafik.

Pratet omatt regeringen vll införa diktatur i Sverige är inget annat än löjeväckande - jag är helt säker på att du håller med om detta.
    Självklart tror jag inte att Sverige går mot diktatur...........är bara fullständigt URLESS på C19. Det räcker nu.
  • nattuw
    mari123 skrev 2022-02-22 18:46:16 följande:
    Alla böcker magasineras inte. Vissa säljs. Jag har själv vid ett antal tillfällen köpt utgallrade biblioteksböcker. För min del har det då mest handlat om äldre faktaböcker. Även om det hänt en del inom forskningsområdet så ger de äldre böckerna oftast en bra grundförståelse och om man sedan kompletterar med nyare litteratur så ser man även hur forskningen gått framåt.
  • nattuw
    Anonym (Kanske en bra grej?) skrev 2022-02-22 23:03:29 följande:

Kanske är det en bra grej att byta en del frihet mot bättre kontroll?

Nej.
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur