• nattuw

Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

"Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

• Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • Padirac
    Anonym (Trötter) skrev 2022-01-16 19:13:07 följande:
    Problemet är väl vad som ryms i begreppen rasism och främlingsfientlighet. När Lars Leijonborg vill införa språkkrav är det rasism och en magnet för främlingsfientliga krafter. När Morgan Johansson gör det så är det helt ok.

Mitt Sverige bygger inga murar. En annan klassiker.

Rasism och främlingsfientlighet igår, socialdemokratisk politik idag. Eller?
    Rasism och främlingsfienlighet handlar om att grupper eller personer med visst ursprung eller viss kultur eller religion eller vissa seder eller viss fenotyp anses vara mindre värda eller sämre och därför diskrimineras eller utsätts för förföljelse eller förminskas.

Det kan finnas olika skäl till att invandring/migration vill stoppas eller minskas - det kan vaar av praktiska skäl eller liknande, det kan också vara av rasistiska skäl.

Vilka skäl Leijonborg hade vet jag inte - jag vet inte heller vilka skäl Morgan har, men jag vet heöt säkert att SD har rasism och främligngsfientliha skäl - vilket Åkesson stydligt uttryckte i partiledardebatten inför valet 2018.

Så det är inte alls något problem vad som rymms i begreppen - problemet är helt enkelt att samma åtgärder och förslag ka läggas fram av olika skäl - om åtgärderna och förslagen bygger på rasistiska och främlingsfientliga grunder så är det rasistisk - om förslag och åtgärder få rkonsekvenser som gör att att grupper eller personer med visst ursprung eller viss kultur eller religion eller vissa seder eller viss fenotyp anses vara mindre värda eller sämre och därför diskrimineras eller utsätts för förföljelse eller förminskas har förslaget rasistisk och/eller främlingsfientliga följder.

Rasism kan vara såväl medveten som omedveten eller någon sorts blandning av de båda.

När du förminskar rasism och främlingsfientlighet genom att ta enskilda påståenden utan kontext så går du rasisters och främlingsfientligas ärende eller så kanske det kan beskrivas som deras 'nyttiga idiot'  - om du ursäktar uttrycket för jag hittar inget bättre för den som inte begriper skilnaden och normaliserar rasisternas och de främlingsfientligas värderingar. 
  • Anonym (Trötter)
    Padirac skrev 2022-01-16 19:54:00 följande:
    Rasism och främlingsfienlighet handlar om att grupper eller personer med visst ursprung eller viss kultur eller religion eller vissa seder eller viss fenotyp anses vara mindre värda eller sämre och därför diskrimineras eller utsätts för förföljelse eller förminskas.

Det kan finnas olika skäl till att invandring/migration vill stoppas eller minskas - det kan vaar av praktiska skäl eller liknande, det kan också vara av rasistiska skäl.

Vilka skäl Leijonborg hade vet jag inte - jag vet inte heller vilka skäl Morgan har, men jag vet heöt säkert att SD har rasism och främligngsfientliha skäl - vilket Åkesson stydligt uttryckte i partiledardebatten inför valet 2018.

Så det är inte alls något problem vad som rymms i begreppen - problemet är helt enkelt att samma åtgärder och förslag ka läggas fram av olika skäl - om åtgärderna och förslagen bygger på rasistiska och främlingsfientliga grunder så är det rasistisk - om förslag och åtgärder få rkonsekvenser som gör att att grupper eller personer med visst ursprung eller viss kultur eller religion eller vissa seder eller viss fenotyp anses vara mindre värda eller sämre och därför diskrimineras eller utsätts för förföljelse eller förminskas har förslaget rasistisk och/eller främlingsfientliga följder.

Rasism kan vara såväl medveten som omedveten eller någon sorts blandning av de båda.

När du förminskar rasism och främlingsfientlighet genom att ta enskilda påståenden utan kontext så går du rasisters och främlingsfientligas ärende eller så kanske det kan beskrivas som deras 'nyttiga idiot'  - om du ursäktar uttrycket för jag hittar inget bättre för den som inte begriper skilnaden och normaliserar rasisternas och de främlingsfientligas värderingar. 
    Så Morgan Johansson är rasisters och främlingsfientligas 'nyttiga idiot'? Eller är det bara jag som citerar honom?
  • Padirac
    Anonym (Trötter) skrev 2022-01-16 21:28:24 följande:
    Så Morgan Johansson är rasisters och främlingsfientligas 'nyttiga idiot'? Eller är det bara jag som citerar honom?
    Är du Mogge?  
  • Padirac
    Anonym (Trötter) skrev 2022-01-16 21:28:24 följande:
    Nu är det väl du som är den 'nyttiga idioten'  - om du ursäktar uttrycket för jag hittar inget bättre för den som inte begriper skillnaden och normaliserar rasisternas och de främlingsfientligas värderingar. 
  • nattuw
    nattuw skrev 2020-04-05 09:29:30 följande:
    Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel.
    I Kanada har fredliga protester möts med undantagstillstånd och beslagtagna tillgångar för de som misstänks stödja protesterna. Vem trodde att Kanada, en västerländsk demokrati, skulle beslagta människors tillgångar bara för att de stödde en fredlig protest. Kan det hända i Kanada kan det hända överallt där det finns lagar som i praktiken kan användas för att upphäva demokratin.
  • Rataxes
    nattuw skrev 2022-02-22 13:28:55 följande:
    I Kanada har fredliga protester möts med undantagstillstånd och beslagtagna tillgångar för de som misstänks stödja protesterna. Vem trodde att Kanada, en västerländsk demokrati, skulle beslagta människors tillgångar bara för att de stödde en fredlig protest. Kan det hända i Kanada kan det hända överallt där det finns lagar som i praktiken kan användas för att upphäva demokratin.
    Mmm  

Det har talats väldigt lite om detta i svensk media. 

Föreställ dig ramaskriet om det hade varit i Polen som beslagtagna tillgångar och pensionärer nedtrampade av polishästar blivit  straffet för deltagande i fredliga protester.

Inte trodde man att Canada under en mitten/vänsterregering skulle bli en fasciststat?

Kan det hända där så kan det hända här också.
    Socialdemokraterna är det enda partiet med företrädare som dömts för valfusk.
  • mari123

Diktatur eller inte men nog vill "någon" skapa förvirring? Häromdagen fick jag kliva på FRAM i min buss plötsligt igen.......och det var ju ovant! Funkade ju bra som det var men vem är jag att konstra. Nästa dag skulle jag ta bussen från sjukhuset och då var det till att kliva på BAK! Nåja, tänkte jag. Det är ju kanske för att det är sjukhuset det handlar om(?). IDAG åker jag en buss till stan, kliver på fram och åker en annan hem från köpcentret och ska kliva på BAK! (detta är inte ett livsviktigt problem men liksom WHAT?) Är det bara här i Sundsvall?

• KillBill
    Rataxes skrev 2022-02-22 13:40:50 följande:
    Mmm  

Det har talats väldigt lite om detta i svensk media. 

Föreställ dig ramaskriet om det hade varit i Polen som beslagtagna tillgångar och pensionärer nedtrampade av polishästar blivit  straffet för deltagande i fredliga protester.

Inte trodde man att Canada under en mitten/vänsterregering skulle bli en fasciststat?

Kan det hända där så kan det hända här också.
    Kanadas Liberala parti är det som ska in under under vågrätt tre..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    arbetet.se/2022/02/22/i-sd-paradiset-rensas-biblioteken-pa-bocker/

"Men den nya bibliotekschefens uppgifter om 1 000 utrensade böcker var helt fel. (Den gamle bibliotekschefen köptes 2019 ut efter 20 år för att hon inte var tillräckligt lojal mot det nya SD-styret). Sanningen var alltså att hela 17 000 böcker rensades ut från Sölvesborgs bibliotek"

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur