• nattuw

Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

"Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

• Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • nattuw
    nihka skrev 2020-12-30 11:08:51 följande:
    *Harkel* Det pågår en P A N D E M I
    *Harkel* Kriser har ofta använts för att inskränka medborgerliga rättigheter.
  • nattuw
    Padirac skrev 2020-12-29 22:11:02 följande:
    En tillfällig pandemilag med i tid begränsad giltighet som slutar under 2021 - vad är det du inte förstår om lagförslaget?
    Att sätta en lag som begränsar medborgerliga rättigheter  i händerna på en regering som saknar all förmåga till konsekvenstänk är en ovanligt usel ide. En idé så usel att den bara kan försvaras av de som själva saknar förmåga att reflektera över möjliga konsekvenser.
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-01-07 02:47:35 följande:
    Att sätta en lag som begränsar medborgerliga rättigheter  i händerna på en regering som saknar all förmåga till konsekvenstänk är en ovanligt usel ide. En idé så usel att den bara kan försvaras av de som själva saknar förmåga att reflektera över möjliga konsekvenser.

Den stora faran ligger i de möjligheter det skapar för de partier som vill ha ett auktoritär samhälle.

En tidsbegränsad lag som gäller under specifika förutsättningar/en pandemi kommer naturligtvis att kunna användas för införa diktatur - *suck*

Naiva människor tror vad dom vill tro
  • nihka
    nattuw skrev 2021-01-07 02:38:39 följande:
    *Harkel* Kriser har ofta använts för att inskränka medborgerliga rättigheter.
    Mina medborgerliga rättigheter är iaf inte inskränkta och jag tycker det är en bra idé att de styrande har extra utrymme att handla i kristider. Det blir så mycket lättare att hantera kriser då.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2021-01-07 02:47:35 följande:
    Du behöver inte vara så sur för att inte SD styr. Det går ju inte an att vara sur resten av livet!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nattuw
    Padirac skrev 2021-01-07 08:33:09 följande:
    Den stora faran ligger i de möjligheter det skapar för de partier som vill ha ett auktoritär samhälle.
    Nu börjar du visa lite konsekvenstänk. Den stora faran ligger inte i dagens inkompetenta regering. Visserligen kan inkompetenta politiker ställa till stor och ibland irreparabel skada men den stora faran ligger i att när Pandoras ask väl är öppnad så är den öppen.
  • nattuw
    nihka skrev 2021-01-07 19:37:39 följande:
    Mina medborgerliga rättigheter är iaf inte inskränkta och jag tycker det är en bra idé att de styrande har extra utrymme att handla i kristider. Det blir så mycket lättare att hantera kriser då.
    Först kom de för att hämta judarna ....
    Vilket du inte har något emot.

När de till slut kommer för att hämta dig finns det ingen kvar som kan protestera.
  • KillBill
    nattuw skrev 2021-01-08 04:35:12 följande:

När de till slut kommer för att hämta dig finns det ingen kvar som kan protestera.

Senast ett svenskt parti la ett förslag om att begränsa judars rättigheter var för 4 år sedan och inte oväntat kom förslaget från en sverigedemokratisk riksdagsman. Några år innan detta menade en annan sverigedemokratisk riskdagman att judar och samer inte är svenskar.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    attuw skrev 2021-01-08 04:35:12 följande:

Etnisk eller kulturell tillhörighet är inte en sjukdom som sprids i samhället - inte heller är yrkesverksamhet någon sjukdom som sprids i samhället.

En pandemilag kan naturligvis inte användas på det sätt du framställa det
  • nattuw
    Padirac skrev 2021-01-08 09:04:25 följande:
    Etnisk eller kulturell tillhörighet är inte en sjukdom som sprids i samhället - inte heller är yrkesverksamhet någon sjukdom som sprids i samhället.

En pandemilag kan naturligvis inte användas på det sätt du framställa det
    Det inlägg jag svarade på var av typen "så länge det bara drabbar någon annan så är det inte mitt problem". Vilket är en populär inställning hos en viss klick på familjeliv men som historiskt ofta har lett till att även de som inte bryr sig om andra själva har skadats.
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur