• Anonym (Kränkt)

Olagligt?

Fick hjälp att hämta ut ett paket för att vi är i ?karantän?. ?Paketet? levererades hem till oss utan kartong i en påse... För att ?det var lättare att bära så?. Personen tog sig alltså rätten att öppna mitt paket utan att fråga!? Det är väl tom olagligt!?

• Svar på tråden Olagligt?
  • Anonym (Kränkt)
    Whitehorse1979 skrev 2020-03-31 10:47:25 följande:

Kränkt?

Snarare pinsam.

Men be inte grannen om mer hjälp, bäst för denne att slippa dig med.

Ja, kränkt. Hen kränkte mitt privatliv. Paketet kan omöjligt ha varit så stort att det var tvunget att packas upp, hen hade åtminstone kunnat fråga innan.
  • Bestemor
    Anonym (Kränkt) skrev 2020-03-31 09:39:02 följande:

Vad har man för val när man inte kan hämta själv? Ni har ingen aning om vad det var i och det här är ett tillfälle där kränkt är korrekt. Hen kränkte mitt privatliv genom att öppna ett paket utan att fråga innan.

Nej hen körde inte bil dit, men promenaden är bara några minuter.

Tala om för grannen vad du känner, då kommer du definitivt att slippa bli kränkt av hens hjälp i fortsättningen.

Jag undrar ofta vad som hänt med folk. Hur kan folk bli kränkta för allt?
  • Kjell2

I 4 kap. 8 § Brottsbalken (1962:700) anges:

"Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år"

Så vad tänker TS gör nu?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Kränkt) skrev 2020-03-31 10:51:31 följande:

Ja, kränkt. Hen kränkte mitt privatliv. Paketet kan omöjligt ha varit så stort att det var tvunget att packas upp, hen hade åtminstone kunnat fråga innan.

På vilket sätt kränkte hon/han ditt privatliv om det inte var något riktigt pinsamt i paketet?
  • Anonym (Kränkt)
    Bestemor skrev 2020-03-31 10:52:27 följande:

Tala om för grannen vad du känner, då kommer du definitivt att slippa bli kränkt av hens hjälp i fortsättningen.

Jag undrar ofta vad som hänt med folk. Hur kan folk bli kränkta för allt?

Jag blir INTE kränkt av allt. I det här fallet är det befogat.
  • Anonym (Kränkt)
    Anonym (Nja) skrev 2020-03-31 10:53:27 följande:

På vilket sätt kränkte hon/han ditt privatliv om det inte var något riktigt pinsamt i paketet?

Finns annat än pinsamma saker som kan vara känsligt.
  • ThreeCherries

Vad obehagligt, jag skulle aldrig på eget bevåg öppna någons post. Personen borde åtminstone ringt för att förklara och fråga. Men gjort är gjort, förhoppningsvis har du någon annan att hjälpa dig nästa gång.

• Anonym (-/-/-)
    ThreeCherries skrev 2020-03-31 10:55:23 följande:

Vad obehagligt, jag skulle aldrig på eget bevåg öppna någons post. Personen borde åtminstone ringt för att förklara och fråga. Men gjort är gjort, förhoppningsvis har du någon annan att hjälpa dig nästa gång.

Detta. Är jag verkligen den ende som förstår att TS känner sig illa berörd?
  • Disa35

TS, jag tänker våga mig på en gissning och jag får säkert hela forumet över mig, men jag tar den risken.

Du skriver i trådstarten att ni är i karantän.
    Det betyder att ni lever avskilda från yttervärlden, på ett helt annat sätt än vad ni är vana vid, beroende av andra och utan kontroll över vad som sker.
    Det i sig är oerhört psykiskt påfrestande; jag törs gå så långt att jag antar att du sannolikt inte skulle reagera så här starkt under normala förhållanden, eller hur?

Jag råder dig till att vänta med att riva upp himmel och jord just nu, avvakta med eventuell polisanmälan tills efter karantänen. Det är en olaglig handling, ja, och du kan lugnt vänta tills efter karantänen; få brott har preskriptionstid på två-tre veckor, och att bryta posthemligheten anses som allvarligt (därmed garanterat mer än två-tre veckor innan det är för sent att anmäla).

• Anonym (Kärring mot strömmen)

Hur vet du att det skulle vara en låda till? Jag får väldigt många saker som enbart kommer i påse, dock adresserad så klart.

Frågade du inte grannen varför den hade öppnat paketet??

Svar på tråden Olagligt?