• Anonym (Kränkt)

Olagligt?

Fick hjälp att hämta ut ett paket för att vi är i ?karantän?. ?Paketet? levererades hem till oss utan kartong i en påse... För att ?det var lättare att bära så?. Personen tog sig alltså rätten att öppna mitt paket utan att fråga!? Det är väl tom olagligt!?

• Svar på tråden Olagligt?
  • Anonym (Nja)
    Disa35 skrev 2020-03-31 11:04:12 följande:

TS, jag tänker våga mig på en gissning och jag får säkert hela forumet över mig, men jag tar den risken.

Du skriver i trådstarten att ni är i karantän.

Det betyder att ni lever avskilda från yttervärlden, på ett helt annat sätt än vad ni är vana vid, beroende av andra och utan kontroll över vad som sker.

Det i sig är oerhört psykiskt påfrestande; jag törs gå så långt att jag antar att du sannolikt inte skulle reagera så här starkt under normala förhållanden, eller hur?

Jag råder dig till att vänta med att riva upp himmel och jord just nu, avvakta med eventuell polisanmälan tills efter karantänen. Det är en olaglig handling, ja, och du kan lugnt vänta tills efter karantänen; få brott har preskriptionstid på två-tre veckor, och att bryta posthemligheten anses som allvarligt (därmed garanterat mer än två-tre veckor innan det är för sent att anmäla).

Men allvarligt?! Personen försökte ju hjälpa TS att få sin post, det tycker jag att TS ska vara tacksam för även om det var dumt att hon öppnade paketet.

Men anmäla?! Nej, det känns lite överdrivet men TS gör ju som hon vill.
  • Anonym (C)

Olagligt, ja. Definitivt. Men jag hade släppt det om jag inte hade anledning att tro att grannen öppnat paketet av nyfikenhet. Är hen godhjärtad men tanklös så blir det ett lyckligare slut på historien om du bara pratar med hen om saken istället för att anmäla.

• Disa35
    Anonym (Nja) skrev 2020-03-31 11:32:59 följande:
    Men allvarligt?! Personen försökte ju hjälpa TS att få sin post, det tycker jag att TS ska vara tacksam för även om det var dumt att hon öppnade paketet.

Men anmäla?! Nej, det känns lite överdrivet men TS gör ju som hon vill.
    Och nu börjar balansgången...

Jag tror inte heller att anmälan är någon större idé, och jag tror inte heller att TS skulle bli såhär upprörd under normala förhållanden.

Det jag tror på för TS del är att andas, avvakta, lugna ner sig och låta det gå lite tid - jag är nämligen fullständigt övertygad om att den här incidenten kommer att ha en helt annan betydelse (mindre) när karantänen är över och livet blir mer normalt för TS.
  • ThreeCherries
    Anonym (-/-/-) skrev 2020-03-31 10:59:28 följande:

Detta. Är jag verkligen den ende som förstår att TS känner sig illa berörd?

Jag försökte föreställa mig att jag tog mig den friheten att öppna någons post och det känns så allvarligt fel. Det känns skumt att grannen gjorde så, jag skulle bli förvånad.. Men, jag skulle framför allt vara jättetacksam för hjälpen. Kanske, beroende på situationen, skulle jag samtidigt undra och fråga vänligt vad den gjorde med kartongen och varför, kanske odramatiskt påminna att sånt egentligen är olagligt.. beroende på situationen och samtalet förstås.. men skulle absolut inte anmäla eller fundera på att anmäla.
  • möjligt
    Kjell2 skrev 2020-03-31 10:52:47 följande:

I 4 kap. 8 § Brottsbalken (1962:700) anges:

"Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år"

Så vad tänker TS gör nu?

Fast det blir ju en definitionsfråga då grannen väl måste fått tillstånd av TS att hämta detta paket.

Så är det då olovligen?

Sedan gäller detta inte heller ett meddelande vilket gör det än mer tveksamt.

Låt säga att lådan hade varit alltför stor för att bära, skulle grannen då lämnat den istället för att ta bort den bumpiga lådan?

Kan förstå att det var lite oväntat och till och med jobbigt för TS men samtidigt är det snällt av grannen att ens hämta paketet. De det som en lärdom, är det känsligt så specificera att du inte vill att de tar ut det ur lådan, du kan ju alltid förevändningen att du gärna vill ha lådan intakt om du behöver skicka tillbaka eventuellt
  • Anonym (Kärring mot strömmen)
    möjligt skrev 2020-03-31 12:16:32 följande:
    Fast det blir ju en definitionsfråga då grannen väl måste fått tillstånd av TS att hämta detta paket.

Så är det då olovligen?

Låt säga att lådan hade varit alltför stor för att bära, skulle grannen då lämnat den istället för att ta bort den bumpiga lådan?

Kan förstå att det var lite oväntat och till och med jobbigt för TS men samtidigt är det snällt av grannen att ens hämta paketet. De det som en lärdom, är det känsligt så specificera att du inte vill att de tar ut det ur lådan, du kan ju alltid förevändningen att du gärna vill ha lådan intakt om du behöver skicka tillbaka eventuellt
    Olovligen betyder utan tillstånd från den som skulle haft brevet/paketet. Det är inte alls en fråga om definition. Grannen hade tillstånd att HÄMTA paketet, inget annat, och denne kunde knappast ha utgått från att den fick öppna heller. Det göra man normalt inte!! Om lådan var för stor skulle personen så klart ha fått lämna den på plats och beklaga till ts att den inte kunde tas med.
  • Kjell2
    möjligt skrev 2020-03-31 12:16:32 följande:

Så är det då olovligen?

TS får avgöra om det ska anmälas. Polis, åklagare och domstol om ett brott begåtts.

• Disa35
    Kjell2 skrev 2020-03-31 12:24:46 följande:
    TS får avgöra om det ska anmälas. Polis, åklagare och domstol om ett brott begåtts.
    Tror, som sagt, att TS vinner mycket på att ta det litet lugnt - brott mot posthemligheten blir knappast preskriberat på två-tre veckor.
  • Kjell2
    Disa35 skrev 2020-03-31 12:28:49 följande:
    Tror, som sagt, att TS vinner mycket på att ta det litet lugnt - brott mot posthemligheten blir knappast preskriberat på två-tre veckor.
    Jag med. TS får välja, ta ett snack med grannen, aldrig be grannen om hjälp igen polisanmäla eller bara vara ledsen.
  • Anonym (G)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-03-31 12:23:22 följande:

Olovligen betyder utan tillstånd från den som skulle haft brevet/paketet. Det är inte alls en fråga om definition. Grannen hade tillstånd att HÄMTA paketet, inget annat, och denne kunde knappast ha utgått från att den fick öppna heller. Det göra man normalt inte!! Om lådan var för stor skulle personen så klart ha fått lämna den på plats och beklaga till ts att den inte kunde tas med.

Har TS en skriftlig kontrakt om att grannen skulle hämta paketet men ej öppna?

Normalt hämtar man ej någon annans paket heller.
Svar på tråden Olagligt?