möjligt skrev 2020-04-02 21:30:45 följande:
Så om scenariot är att någon ber mig om hjälp att hämta ett paket åt dem och det visar sig komma i en väldigt stor låda.
Vid uthämtningen anser jag att jag kan bära denna låda hela vägen. Halvvägs inser jag att jag överskattat min förmåga och ställs mellan valen att lämna paketet halvvägs på vägen eller att plocka bort den överdimensionerade lådan.
Vad borde jag enligt dig göra i detta scenario ?
Jag anser att skickar man ett ombud att göra någonting för ens räkning så sätter man också en tillit till dennes omdöme i de situationer som kan uppkomma och på liknande sätt tar ombudet på sig ett ansvar för situationen. Om man ska hämta medicin med en fullmakt så behöver du besluta om ett generiskt utbyte är och även om du behöver ta och vidarebefordra farmaceut råd, för att göra en liknelse.
Vi vet inte exakt vad som sades mellan parterna och hur saker formulerades. Däri ligger en gråzon. Jag säger inte att grannen gjorde rätt, jag anser att post så långt det är möjligt är privat och därför att det var gränslöst av grannen att ta bort lådan om det inte var absolut nödvändigt, vilket det inte verkar ha varit. Men såtillvida du inte var i rummet så kan du aldrig utesluta att där finns en gråzon.
Angående lagtexten så är den SPECIFIKA lagtexten som refererats till endast gällande under postgång. Dvs efter mottagandet av ett brev så faller det under andra lagar än posthemligheter, det kan fortfarande vara olagligt men som sagt annan rubricering. Och jag är inte hundra på när mottagandet räknas ha skett i detta fall då man skickar ett ombud att hämta ut paketet(dvs. mottaga) i ens ställe.
Ja vad gör man? Löser problemet! Om du lyckats få det halvvägs förstår jag iofs inte varför det inte skulle gå att köra resten av vägen heller, eller bära, eller vad du gör. Har man tagit på sig ett ärende får man iaf slutföra det. Alltså, ring till någon som kan hjälpa dig. Om du inser redan vid postombudet att "det här kommer minsann inte att gå" får du avstå från att hämta ut det.
Om du ska hämta ut medicin åt någon annan får du ju absolut inte godkänna att byta ut den mot något annat! Det är återigen en helt annan sak.
Det finns ingen gråzon. Det finns lagar. Man får inte öppna annans post utan tillåtelse. Vi vet inte vad som sagts, men jag har svårt att tänka mig ett scenario där ts säger "btw, om paketet är för stort får du öppna det", eftersom ts uppenbarligen är upprörd över att grannen gjort det.
För att följa upp det du skriver om det här med överlämnande, och lite annat:
https://www.lawline.se/answers/brottsligt-att-oppna-och-lasa-annans-post
OBS! Det måste finnas uppsåt för att personen ska kunna straffas. Nu är detta inte ett fullständigt svar för diskussionen (eftersom de utgår från att försändelserna befinner sig i en brevlåda), men det är en början iaf. Och här kommer lite mer:
https://lawline.se/answers/oppna-annans-post-av-misstag
Och ytterligare lite bättre här:
https://lawline.se/answers/olagligt-att-oppna-annans-post
Olovligt förfogande är väl det som kommer närmast denna situation.