• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du hamstrat pga Coronaviruset?
  • Anonymm20
    Tow2Mater skrev 2020-03-16 00:36:53 följande:

vilka?

Danmark, Norge, Italien för att nämna några.
  • uhsumkat
    Vanillaextract skrev 2020-03-15 21:41:40 följande:
    Du har inte förklarat varför du inte anser det vara en kris någon gång tidigare så jag vet inte vad det är du tror jag har svårt att läsa direkt. Sedan är det brist på bra mer än toapapper just nu om du inte märkt det. Nässpray, Alvedon, andra smärtstillande, handskar, handsprit, masker, pasta, ris, konserver, hygienprodukter, vissa köttvaror och frysvaror, mjöl m.m. 

Du tycker alltså det som sker nu är vanliga resurser? Vad anser du vara ovanliga resurser isåfall? 
    Samhällskris är ingen ÅSIKT utan FAKTA.
    Det skiljer på ÅSIKT och FAKTA.

Vad som är samhällskris kan du läsa om på tex MSB och även vad extraoridnära resurser är och innebär. De ger dig FAKTA.

Som jag skrivit förut, vad du tycker är irrelevant i detta sammanhang. Att det är brist på handskar, nässpray och köttfärs är ingen samhällskris även om du TYCKER det. Om du TYCKER det så är det du som har en personlig kris.
  • Limeblad
    Pentra skrev 2020-03-15 22:42:17 följande:

Nej, uppmaningen att ha en buffert är inga fantasier. Rekommendationen, sedan många år, är att alla bör ha en buffert med livsmedel och förnödenheter som räcker i 3 månader. Så, att fler människor äntligen börjat att förstå detta skall de absolut INTE ges skit för. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Citat från MSBs hemsida.

?Så som situationen ser ut just nu, så ser vi inte att man behöver handla hem något extra med anledning av coronautbrottet. MSB:s allmänna rekommendation för krisberedskap är att man ska planera för att kunna klara sig utan samhällets hjälp i minst några dygn ? upp till en vecka eller längre om du har den möjligheten.?

Är det det här ?eller längre? som du tolkar som tre månader?

www.msb.se/sv/aktuellt/pagaende-handelser-och-insatser/msbs-arbete-med-anledning-av-coronaviruset/
  • Mandel

Har alltid hamstrat mer eller mindre så corona har inte påverkat min nivå av varor hemma.
    Är nog tålamodet och tandkräm som tryter först tror jag...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Vanillaextract
    uhsumkat skrev 2020-03-16 05:57:50 följande:
    Samhällskris är ingen ÅSIKT utan FAKTA.
    Det skiljer på ÅSIKT och FAKTA.

Vad som är samhällskris kan du läsa om på tex MSB och även vad extraoridnära resurser är och innebär. De ger dig FAKTA.

Som jag skrivit förut, vad du tycker är irrelevant i detta sammanhang. Att det är brist på handskar, nässpray och köttfärs är ingen samhällskris även om du TYCKER det. Om du TYCKER det så är det du som har en personlig kris.
    Att du fortsätter kalla din åsikt för fakta förvandlar den inte till mer fakta. Du får argumentera för din sak om du kan för att backa upp din uppfattning men eftersom du verkar totalt ointresserad av det blir samtalet meningslöst. Märkligt hur någon som är så säker på sig själv kan ha så svårt att backa upp vad den säger. Har du en länk till en MSB sida där det förklaras varför Sveriges och världens situation kring corona inte är en kris med extra insatser och resurser är du välkommen att dela med dig av den. Tänker du bara stampa på samma ställe och skrika samma sak igen som en femåring kan du hålla det för dig själv. 
  • Solstickeflickan

Varför bunkra upp när det finns gott om både mat och andra varor, och det dessutom går att beställa hem, om man nu skulle bli sjuk själv? Nu blir jag utan saker eftersom det är helt tomt i affärerna, och ja, jag är lite bitter.

• Mysigast
    Solstickeflickan skrev 2020-03-16 18:19:01 följande:

Varför bunkra upp när det finns gott om både mat och andra varor, och det dessutom går att beställa hem, om man nu skulle bli sjuk själv? Nu blir jag utan saker eftersom det är helt tomt i affärerna, och ja, jag är lite bitter.

Eller hur! Folk är egoistiska. Det vore bättre för folkhälsan om fördelningen var rättvis.
  • Aniiee
    storpappan skrev 2020-03-16 22:00:44 följande:

Ja nu snackar vi rädda det som rädda går!
    www.imgur.com/nY7mrQ3

Verkar finnas gott om öl i alla fall =P
    I have a growing lack of disgust for you
  • Pilsner

Rapport från stormarknaden där jag gjorde sedvanliga veckohandlingen för några timmar sedan:

1. Risgången var helt tömd på allt utom Uncle Bens.

2. Kycklingfrysen var helt tom.

3. Det fanns hur mycket sill, lingonsylt, skinka, bacon, vinbärsgele, fisk, blodpudding och falukorv som helst.

• Pilsner
    Aniiee skrev 2020-03-16 22:35:10 följande:
    Verkar finnas gott om öl i alla fall =P
    Inte nu längre! Cool
  • Vevoz

Har veckohandlat som vanligt, men köpt större förpackningar av varorna så jag vet att vi har. Sen har vi redan ett lager med konserver o soppor inför en kris 

• Pilsner

Kondomerna var slutsålda på apoteket igår!

Det kommer födas många barn om 9-10 månader...

• Anonymm20
    Pilsner skrev 2020-03-17 12:12:46 följande:

Om folk hamstrar kondomer så innebär det snarare att det inte kommer att födas nånga barn om 9-10 månader... du vet kondomer skyddar mot graviditet till iallafall 98%
  • slirren
    Pilsner skrev 2020-03-17 12:12:46 följande:

Har inte kondomer just motsatt syfte? :)
  • Pilsner
    slirren skrev 2020-03-17 15:52:28 följande:
    Har inte kondomer just motsatt syfte? :)
    Inte om dom är slutsålda...
Svar på tråden Har du hamstrat pga Coronaviruset?