Mortiscia80 skrev 2020-04-13 14:17:34 följande:
För att inte tala om Usa... Om det vore tal om bara äkta diagnoser så borde man hitta en jämnare statistik mellan olika länder. Alltså betyder det rimligen att vissa länder överdiagnosticerar.
Här i Sverige verkar det mer vara så att folk diagnosticerar sig själva, innan de ens träffat en läkare, bara för att de känner att de avviker lite från normen. Just de människorna verkar också ha en tendens att gömma sig bakom detta, snarare än att ta ansvar för sitt liv och sina beteenden, de blir liksom lite extra "sjuka" om man säger.
Får väl också tillägga att jag har full respekt för att vissa faktiskt har sådana här svårigheter, jag träffar sådana personligen dagligen inom mitt yrke och det handlar då om "äkta" diagnoser med läkarutlåtanden bakom åtminstone.
Apropå barnboksfigurer så har nog alla sett den där listan från Nalle Puh, vad de olika figurerna skulle ha för besvär. På samma sätt kan man säkert se på andra specifika sfärer, t ex Astrid Lindgrens karaktärer.
Exakt, jag tänker likadant; vad skulle man inte kunna säga om Emil, Pippi, Madicken, Mio, alla Barnen i Bullerbyn, Lotta, osv.
Det känns som om det på senare år har blivit så vansinnigt lätt att förklara allting med diagnos; jag tror inte att det är så bra.
Och jag har samma erfarenhet som du; jag har jobbat med "äkta" diagnoser, och det är sannerligen något helt annat.
Dessutom har jag träffat en hel del ungar, som enligt sina föräldrar skulle lida av både det ena och det andra, och som därför inte klarade av en hel massa saker, som krävde specialbehandling av skilda slag, osv.
Men, hör och häpna - de ungarna kunde både uppföra sig, duka bord, acceptera ett annat säte i bilen, smaka på nya maträtter, klä på sig och Gud vet allt. Efter lite lirkande ibland, visst, men det gick.
Jag får väl passa på att be er båda om ursäkt; jag menade inte att gnälla eller få ryggen kliad, eller något annat. Jag släppte ut lite ånga bara, inget mer. Om det inte är okej får ni säga ifrån, då hittar jag någon annan ventil.
Litenmenhård skrev 2020-04-13 13:17:35 följande:
Tack.
. Jo, det är ju alltid trevligt som sagt. Fast jag pratar gärna inte i telefon egentligen, men med henne så går det bra.
.