Litenmenhård skrev 2020-04-11 17:53:50 följande:
Det var ett jättebra tips.
. Kan jag bjuda in henne och göra pastasås? Jag kan ju inte det själv.
.
Ursäkta dröjsmålet. Jag satt i telefon.
Det gör inget, jag väntar med spänning på svar i en annan tråd och det ser jag ärligt talat fram emot lite mer
Pastasås är busenkelt:
En gul lök, en eller två vitlöksklyftor, lite färsk basilika, ett par färska tomater, en halv deciliter svarta oliver, en till två deciliter vatten. Salt och peppar efter behag.
Skär allting i små bitar.
Fräs lök, vitlök och basilika i olivolja på hög värme i någon minut.
Sänk värmen, ha i resten, lägg på lock och låt puttra sakta i sådär en fem minuter. Börja med en deciliter vatten och kolla konsistensen; blir det för tjockt späder du med mer vatten.
Klart!
Det här är basrecept, det går att piffa till med champinjoner, musslor, portobello, stjälkselleri, kronärtskocka, finskuret kalvkött - vad du vill.
Jag skulle nog vara försiktig med att bjuda in henne för att göra pastasås, det skulle nog kunna uppfattas lite påfluget.
Jag, som är tjej, skulle tycka att det var lite märkligt om en kille jag knappt känner frågade om jag ville följa med hem till honom för att göra pastasås - däremot skulle jag bara ta det trevligt och positivt om han berättade sådär i förbifarten att han gjorde egen pastasås.
Däremot kan du gärna berätta för henne att du lagar mat från grunden, bara fördelar med det - du kan till och med tala om att du är novis på området. Du försöker ju, det smäller också högt.