Anonym (Välhängd sverigedemokrat) skrev 2020-04-24 08:11:13 följande:
Glad att någon tar seriöst tag i frågeställningen. Men i fråga 1 även om dom inte skulle skylla på varandra utan den skyldige erkänner direkt. Vad händer med den andra? Kan han/hon ställs till svars för att han/hon inte förhindrade brottet? Har man skyldighet att förhindra ett mord? Låter ju rimligt....
I fall 2 - "handjobb" är väl sex det med. Kan ett siamesiskt tvillingpar dela hjärna? Alltså en tankeverksamhet med i stora delar två kroppar. Är det då att betrakta som en person med dubbla uppsättningar av det mesta? Så att om han/hon får för sig att onanera så har man två kön att välja mellan? Kan ett siamesiskt tvillingpar vara av olika kön?
Vad det här har med karantän att göra? Det besvaras bäst med följande bild:
images.app.goo.gl/VrVBAG84xoAuUjUKAJag tar allting på allvar, det är därför jag är persona non grata lite här och där på forumet
1/ Du menar att tvilling 2 skulle dömas för medhjälp? Hmmm....inte uteslutet, strikt juridiskt. Men då blir det nog till att döma båda till samma påföljd, och medhjälp kan generera samma straff som mord. Som exempel kan nämnas Knutby, där den faktiska gärningskvinnan dömdes till sluten rättspsykiatrisk vård (och är ute numera), men där "upphovsmannen" dömdes till livstid för anstiftan och fortfarande sitter.
Man har inte skyldighet att förhindra någonting, inklusive mord. Det skulle i så fall vara någon sorts civilkuragelag, som har stötts och blötts rätt länge nu, men som inte har gått igenom - och det ska vi nog vara tacksamma för.
2/ Siamesiska tvillingar är alltid enäggs så nej, de kan inte vara av olika kön.
Handjobb är sex, absolut, och det är ungefär det enda man får till med sitt syskon som siamesisk tvilling (samt olika hjälpmedel).
De allra flesta siamesiska tvillingar sitter ihop i sidan och delar vissa organ, t ex lever, njurar, lungor osv. En försvinnande liten del sitter ihop i huvudet också, och de fall jag hittade vid snabb googling visade på att de delade hjärna. Där stod att de delade sinnesintryck, nervimpulser och sådant, men jag vågar inte uttala mig om tankarna.
Numera är det kutym att separera siamesiska tvillingar genom kirurgi i princip omedelbart efter födseln, där en eller båda är vid liv (50 % är dödfödda).
Har du frågor om demens, mån tro? För jag har en historia att berätta