Disa35 skrev 2020-04-27 11:05:15 följande:
Jag hoppas att man tar chansen att hyfsa till vården och omsorgen; löner, arbetsvillkor, utrustning, platser, lagerhållning, rubbet. Det är helt sanslöst och fullständigt ohållbart att ha det som vi har det nu.
Du kan absolut ha rätt gällande Adam Alsing; att hans immunsystem vände sig emot honom, eller att det agerade alltför kraftfullt för att bekämpa viruset. Jag har hört att han ska ha haft två hjärtinfarkter, men jag vet naturligtvis inte. Men om det är sant så borde hans kropp ha varit ganska sliten.
Men jag tror som sagt att det är mycket "nyhetens obehag", om du förstår hur jag menar - det är en ny smitta, som sprids fort, och som därför får stor uppmärksamhet.
Jag ska ärligt säga att jag är inte så uppdaterad på Finland, men det förvånar mig inte att de har det rätt jobbigt nu. Det sorgliga är att det förmodligen kommer att bli lika jobbigt i alla länder som har stängt ner helt och hållet.
Om du ursäktar en personlig fråga; är du själv rädd?
Det var min exakta tanke, att hade man satsat på sjukvården sedan innan hade vi haft bättre förutsättningar nu! Nåja, kanske de lär sig och lägger lite extra i budgeten framöver. Eller så har politikerna lika kort minne som vanligt.
Aha, jag visste inte om det där med hjärtat. I så fall är det inte lika märkligt att han avled. Det kom som en chock när jag hörde det på radion måste jag säga. Och det är inte bara politikerna som kommer att ha kort minne om corona, så snart vi har ett vaccin är jag rädd att många kommer rycka på axlarna och tänker inte på att riskgrupperna säkert drabbas ändå. Först kom chocken, sedan kommer normaliseringen.
Nej, jag läste det bara så tidigt som imorse på SVT Nyheter, det är min go-to just nu eftersom de har gratis artiklar. Det återstår att se hur hårt Finland drabbas men jag kan tänka mig att det blir en tuff period för dem, och andra som haft en kraftig isolering lär ju också få en efterchock av corona tyvärr. Det kanske är så att den svenska modellen ändå är relativt fungerande. Inte perfekt, men åtminstone rätt ok. Det är väl vad man kan hoppas på i det här läget.
Jag är i grunden inte rädd. Vi sköter oss väldigt bra, men det finns ett par saker vi skulle kunna förbättra. Jag känner mig mer bekymrad. Jag vet t ex inte hur säkert det är att ta sonen till lekplatsen, eller hur ofta man egentligen vågar handla mat. Men vi tvättar ordentligt med tvål och enstaka gånger med handsprit också.