Disa35 skrev 2020-12-19 15:17:10 följande:
Har varit där en gång för cirkus 25 år sedan, åt väldigt god pasta på något ställe på huvudgatan och vill minnas att det var en fin stad. Skulle kanske åka tillbaka vid tillfälle - är det mycket gammalt kvar?
Det blir ingen mobil här heller i brådrasket, det blir andra saker först - typ trafikvett, inte klappa främmande hundar, hålla sig undan missbrukare, inte göra narr av handikappade, lämna plats åt dem och åt äldre, osv. Jag vet inte, det känns som att skärmarna ersätter egen kunskap och sunt förnuft, och hur i herrans namn ska man klara sig om skärmen inte funkar? På tal om det, kan du inte spara viktiga saker på nätet? Typ Google-konto?
(Kom på själv att det där med bivax inte var så bra, för vaxet smälter när man lagar. Fast köttet vi fick tag på kanske inte behöver bindas, det är ett lägg med ben och ett nackstycke som påminner om en liten filt - gud allena vet hur det lammet styckades)
Nej, man måste ju inte det. Sedan kan man naturligtvis tycka olika, det är jag helt okej med, men det känns som att vissa ska tjafsa och hacka "bara för att". Det är rätt tröttsamt. Eller dessa som startar rättegång med ts, herregud... så våren var ju intressant.
(Blir skitkul att en dag berätta hur man hanterade Corona här förresten: "Farmor, fanns det corona i Lettland?" "Jodu, det kan du skriva upp." "Var du rädd?" "Inte då, regeringen förbjöd oss att köpa bakplåtspapper på helgerna, och det gjorde susen!")
Förstår precis vad du menar
Jag har haft gymnasielärare som var guld, men de hade aldrig funkat med yngre elever. Varför skulle du gå föräldrakurs? Hur tänkte hon där?
(Den här bittre läkaren hade nog rätt mycket nog med sig själv egentligen, adlig var han också. Och ändå bara lyckats bli urolog, vilket är lååångt ner i den medicinska hierarkin. Plus förfärlig syn på sjuksköterskor)
Jag skulle säga att det gamla är kvar men det byggs mycket nytt :D T ex finns flera nya hus nära centralstationen, i riktning mot stan på vänster hand. Man lyckas på nåt sätt klämma in nya höghus lite här och var :)
Bra prioriteringar iaf! :D Sedan är det bra att lära sig att leva utan mobil så man vet hur man ska ta hand om sig ifall man inte har den möjligheten (t ex nödsituation), eller bara en sån sak som "Jag har tråkigt, vad ska jag göra" utan att ta till en skärm. Men du har rätt, etik och moral luckras upp iom det allt lösare samhälle vi har och den moraliska kompassen snurrar hej vilt. (Nu låter man väl som en gammal stofil haha!)
Jag är inte särskilt förtjust i de där lösningarna där jag måste förlita mig på en tredje part för att behålla mina saker. Det känns inte som att de är tryggade då, man tappar sina kontouppgifter eller nåt och även om sånt löser sig lätt (oftast) så har jag hellre något annat isf.
Tanken med föräldrakursen var typ "Så här kan du främja ditt barns språkutveckling och utbyta erfarenheter med andra", fast det är ju därför vi går till logopeden i första början. Dessutom har jag läst läkarartiklar som säger att man ändå inte kan göra särskilt mycket för att skynda på utvecklingen. Jag tycker mest det är bra att få tips om att tänka på att fokusera på vissa saker han behöver lära sig, t ex lägesord. Att man verkligen tränar på sånt.
Lycka till med maten :D Det blir nog gott i slutänden :) Du kunde inte få tag i vanligt jutesnöre? Sånt har jag för mig att man kan använda till matlagning.