• Lemoon

Han vägrar medans jag längtar vill bli gravid igen

Hej,

Vi har ett barn på 5 år, och jag längtar efter ett till och har gjort i flera år...
    Han vägrar, säger att han inte orkar, även fast det är jag som tagit det stora ansvaret hela tiden för vårt barn sedan bebisstadiet... han har varit rätt frånvarande, därför förstår jag inte hur han kan säga att han inte orkar, vad är det han inte orkar?! Blir så irriterad. 
    Han har fast jobb och jobbar mycket, väldigt jobbinriktad...Jag har fått nog...
    Jag tycker att han är elak, hade han verkligen älskat mig hade han gett med sig.
    Han ser bara sina egna behov, vad han vill, jag mår dåligt över detta...
    Ja, det hade säkert slutat med en separation, men då hade jag iallafall fått min önskan uppfylld och tagit allt ansvar ändå, åren går, man blir inte yngre och jag blir stressad av detta! 
    När vänner och bekanta får barn år efter år känns det psykiskt nedbrytande, jag klarar knappt av att gratta någon annan som plussat numera... jag stänger inne mig i ett rum och bara gråter.. är det såhär det ska vara...jag älskar mitt barn över allt, bästa som hänt, denna inre längtan att bli gravid igen håller på att göra mig knäpp! 

• Svar på tråden Han vägrar medans jag längtar vill bli gravid igen
  • Lemoon
    Anotherone skrev 2020-03-02 06:50:14 följande:

Det är inte rättvist att säga att om han älskar dig så ska han ge dig ett barn, det funkar inte så.

Jag var själv i denna sits i många år. Jag valde att stanna och jobba med min sorg. För jag älskade min man mer än någon annan på denna jord (och gör än idag) och kunde inte rättfärdiga för mig själv och för vårt äldre barn att jag var beredd att lämna för någon som inte ens fanns. Det fick bli min sorg att bära

Men efter några år gick vi i terapi tillsammans och ytterligare något år senare så sa han en dag att han var redo. Så vi fick syskon till slut.

Jag tycker det känns rättvist, jag känner till många män som faktiskt "gett med sig" för att sin tjej vill, men när de egentligen själva lika gärna är nöjda med ett barn, men "okej då" tjejen ville... 
    Min sambo är riktigt svår att "övertala", han ser bara negativt efter negativt, hur kul är det...speciellt när jag ställt upp genom alla år och han varit frånvarande med sitt jobb eller plippandes på mobilen... 
    Jag vet att jag hade klarat mig hur bra som helst själv med två barn också. 
  • Liberté
    Lemoon skrev 2020-03-02 16:37:27 följande:
    Jag tycker det känns rättvist, jag känner till många män som faktiskt "gett med sig" för att sin tjej vill, men när de egentligen själva lika gärna är nöjda med ett barn, men "okej då" tjejen ville... 
    Min sambo är riktigt svår att "övertala", han ser bara negativt efter negativt, hur kul är det...speciellt när jag ställt upp genom alla år och han varit frånvarande med sitt jobb eller plippandes på mobilen... 
    Ja fast hade de inte gått över till "okej då" så skulle de sitta och ångra sig resten av sitt liv, så det har med mindset att göra också.. du har inte något jävla val när barnet väl kommit.

Det är knappast så att du "förtjänar" ett barn för att du ställt upp och han gillar sin mobiltelefon, argumentet är minst sagt patetiskt.

Det finns ingen sambo highscore som måste nås för att få ett barn mot sin partners vilja.
  • Anotherone

Det finns säkert de som gett med sig, det tror jag absolut. Men en man eller kvinna som söger8blankt nej till barn för att hen är nöjd med det antal barn man redan har, eller som inte vill bli förälder, det måste man ju respektera. Det omvända vore helt sjukt. Barn förtjänar att komma till världen av två föräldrar som vill ha barn.

Vi har en väldigt jämställd relation, älskar varann, har kul ihop, jag har alltid respekterat honom och ställt upp genom livet på samma vis som han. Men inget av det gör att jag "förtjänar " ett till barn. Han var osäker på var han stod men mest troligt ville han inte ha fler. Han visste inte säkert och kunde absolut inte säga någon tidsram för han visste helt enkelt inte. Där bollades frågan över till mig. Kunde jag tänka mig att avstå fler barn? Kunde jag leva med ovissheten? Skulle jag bli bitter sen? Kunde vi fortsätta leva ihop eller var min barnlängtan större? Jättesvåra frågor! Men att tvinga till mig ett barn var aldrig ett alternativ.
  • Anonym (V)

Varför vill du ha fler barn med honom om han är så kass?

Klokt av honom att säga nej om han inte vill.

• Anonym (Kant)
    Tow2Mater skrev 2020-03-01 22:24:41 följande:

Han jobbar och försörjer familjen, bidrar du ekonomiskt? Att ha ekonomiskt huvudansvar för en familj är krävande.

Jobbar och försörjer familjen.. jisses..är det 50 talet som knackar på? Menar du på allvara att kvinnor idag inte jobbar?

I det här fallet så kanske TS jobbar dubbelt om hon tar allt ansvar för barnet och arbetar.

Nähä du, män som lägger allt fokus på sitt jobb gör sällan detta för familjens överlevnad. Handlar mest om prestige och möjlighet till lyxkonsomption. Där han aktivt väljer bort tid med sina barn för förverkligandet av sigsjälv.
  • Anonym (Längtar)

Känner igen mig väl i din situation. Har ett barn som fyller 7 år i år. Gick och väntade ut min man i flera år, tog upp barnfrågan ett par gånger om året men han sade alltid att han inte ville ha fler barn, att det var tillräckligt jobbigt med ett (jag upplever också att jag alltid tagit mest ansvar, har varit den som gått upp på natten, vabbat etc). Har egentligen alltid tänkt mig absolut max 6 år mellan syskonen så för ett år sedan fick jag panik. Vägrade fortsätta med p-piller och hotade med skilsmässa om han inte gick med på att försöka. Han gick motvilligt med på det men vill inte jobba aktivt på det, motarbetar det dessutom genom att vilja undvika sex vid ägglossning så egentligen kör vi ju med säkra perioder. Jag är snart beredd att ge upp och börja med p-piller igen för egentligen vill jag ju inte ha barn med någon som inte vill men jag kan samtidigt inte acceptera att jag bara har ett barn som växer upp utan ett syskon. Klarar inte av att tänka på det utan att bli så ledsen.

• Anonym (en till)

Känner igen mig här!

Vi har 3 barn jag och min man. Jag har alltid velat ha många barn.

Nu är äldsta 10 och minsta blir 6 i år.

Vi blev oplanerat gravida förra året, 2 ggr men fick missfall båda gångerna. Efter det ville jag försöka få ett 4e barn då längtan var stor och sorgen enorm efter dom barn som inte blev...

Han var inte lika på om jag säger så!

Han accepterade dom oplanerade graviditeterna men vill helst inte ha fler olanerade om jag förstått han rätt.

Han gör det för min skull typ, att han såg hur ledsen jag blev av missfallen.

Men han vill inte aktivt försöka utan "det blir när det blir" säger han. Men har jag ÄL så undviker han att ha samlag känner jag.

Känns som om han ljuger för mig eller så och jag vill inte tvinga honom på barn. Visserligen säger han att han älskar barn och kommer älska eventuella flera barn.

Jag vet inte. Önskar bara att han ville det här lika mycket som jag :(

• Anonym (Anna)
    Lemoon skrev 2020-03-01 21:51:45 följande:

Det är jättesvårt... Vi skyddar oss inte...och de gångerna jag haft ägglossning och han kommit i mig en gång så har det inte blivit något...det är ändå under flera ägglossningar han kommit i mig här och där...och ändå fått mens.. blivit så besviken...men inte visat det..han blir bara sur då...detta är så frustrerande...

Jag är 32 år...

Ja, man vill bara bli gravid, jag har ingen ork heller att hitta en ny och satsa där...och för att det kanske blir barn... 

Men då försöker ni ju få barn? Om ni inte skyddar er? 32 är ju fortfarande ganska ungt, det är ju inte för sent på något vis. Du har ju lite tid på dig att försöka resonera med din man, det är ju inte som att du måste bli gravid nu för att ditt barn ska få ett syskon.
  • Iujare
    Anonym (en till) skrev 2020-03-14 14:12:28 följande:

Känner igen mig här!

Vi har 3 barn jag och min man. Jag har alltid velat ha många barn.

Nu är äldsta 10 och minsta blir 6 i år.

Vi blev oplanerat gravida förra året, 2 ggr men fick missfall båda gångerna. Efter det ville jag försöka få ett 4e barn då längtan var stor och sorgen enorm efter dom barn som inte blev...

Han var inte lika på om jag säger så!

Han accepterade dom oplanerade graviditeterna men vill helst inte ha fler olanerade om jag förstått han rätt.

Han gör det för min skull typ, att han såg hur ledsen jag blev av missfallen.

Men han vill inte aktivt försöka utan "det blir när det blir" säger han. Men har jag ÄL så undviker han att ha samlag känner jag.

Känns som om han ljuger för mig eller så och jag vill inte tvinga honom på barn. Visserligen säger han att han älskar barn och kommer älska eventuella flera barn.

Jag vet inte. Önskar bara att han ville det här lika mycket som jag :(

3 barn är redan många barn, i alla fall i ett modernt samhälle. Dina barn har syskon, du borde vara nöjd med det. Tycker det är oansvarigt att skaffa en massa barn (fler än 3) i dagens läge med tanke på miljöaspekter osv. Förstår absolut att man vill ha barn och syskon till sina barn, men har man fått 3 bör man vara mer än nöjd och inte så girig att man vill ha fler än så.
  • Anonym (C)

Jag undrar hur er relation är? Vill du endast ha barn eller vill du ha en kärleksfull relation till ditt barns pappa? Han kanske känner sig helt förbisedd sedan ni fick barn och inte orkar leva utan närheten som ni ev hade innan ni fick barn? Bara en fundering för vi alla behöver känna oss sedda.

• Anonym (en till)
    Iujare skrev 2020-03-14 14:41:26 följande:

3 barn är redan många barn, i alla fall i ett modernt samhälle. Dina barn har syskon, du borde vara nöjd med det. Tycker det är oansvarigt att skaffa en massa barn (fler än 3) i dagens läge med tanke på miljöaspekter osv. Förstår absolut att man vill ha barn och syskon till sina barn, men har man fått 3 bör man vara mer än nöjd och inte så girig att man vill ha fler än så.

Okej, och det bestämmer du? Det är din åsikt, inte min kan jag då säga! Tur att vi alla är olika må jag säga för ingen ska säga åt mig hur många barn jag BÖR skaffa!
  • Anonym (Längtar)
    Anonym (en till) skrev 2020-03-14 16:04:58 följande:

Okej, och det bestämmer du? Det är din åsikt, inte min kan jag då säga! Tur att vi alla är olika må jag säga för ingen ska säga åt mig hur många barn jag BÖR skaffa!

• Anonym (Längtar)

Skulle skriva svar att jag tänker att det är upp till var och en hur många barn man vill skaffa. Själv skulle jag vara jättenöjd om mitt barn bara fick ett syskon men det låter ju som att man kan känna på samma sätt om ett fjärde barn också. Vi verkar vara i ung samma situation. Jag blir så besviken både när han vill undvika sex vid ÄL och då mensen kommer varje månad och det är så tufft att inte kunna visa det och dela sin besvikelse med någon, han hoppas ju tvärtom på att det inte ska bli något...

• Anonym (V)

Idioter till karlar.
  • Anonym (Herrejösses)

Ts du verkar väldigt omogen och egoistisk om du inte kan acceptera att din partner inte vill/orkar skaffa fler barn.. Jag är skeptisk till om du verkligen borde skaffa fler barn just nu.

• Anonym (V)

Har aldrig förstått mig på de som ger med sig. Helt sjukt ju. Ska man göra likadant gällande sex också? Att inte umgås med vissa vänner eller ge upp sitt drömyrke? Det extra sorgliga här är att det drabbar ett oskyldigt barn att man ger med sig.
Svar på tråden Han vägrar medans jag längtar vill bli gravid igen