akalei skrev 2020-07-02 21:53:13 följande:
Utöver oregelbunden mens, högt amh och pärlbanden så har jag även en del acne s9m jag nu insett antagligen är pga PCOS.
Hur hänger det du skrev om stress ihop med PCOS? Typ att man är känsligare för stress eller hur menar du?
Ibland funderar jag på om jag är tröttare än andra vilket skulle kunna va pga PCOS? Men det är ju svårt att mäta och jämföra och bara spekulation...
Har läst en hel på nätet om att PCOs-kvinnor lättare drabbas av ångest, depression och stressrelaterade problem. Har nåt att göra med hormoner och nivåer av ämnen i blodet som höjs/sänks och har även läst att PCOs-symptom kan förvärras eller till och med utlösas av stress. Sen tar jag infon med en nypa salt men en uns sanning tror jag absolut finns.
Hade också väldiga problem med acne i tonåren och även en del i vuxen ålder, vilket troligtvis berodde på min höga testosteronhalt. Började på p-piller när jag var 17 och tyckte att det blev lite bättre. Trötthet tror jag absolut kan vara kopplat till din PCOs, det har jag också läst lite grann om. Jag känner samma men har alltid tänkt att jag har varit lite lat, liksom älskat att hänga hemma i soffan ;) Sen sockerberoendet och massa andra kolhydrater har inte hjälpt, blodsockret har åkt berg-och dalbana och då är det inte lätt att hålla sig pigg och alert, glad och trevlig.
Det jobbigaste symptomen jag fått i vuxen ålder, som jag inte skrev i förra inlägget, är svettningar. Svettas mycket året om men särskilt på sommaren. Har också ofta vallningar. Man blir knäpp alltså, det påverkar en så mycket.
Så för mig har ju diagnosen gett mig en insikt och förståelse för hur jag är och hur jag fungerar. Och varför. Det är viktigt att känna sig själv och det har hjälpt mig att göra det genom att få diagnosen och läst mer om det. Det önskar jag alla er andra också. Så för allt i världen, se till att ni får ordentliga utredningar med VUL och blodprov och samtal där ni går igenom kroppsliga och mentala bekymmer som kan kopplas <3