akalei skrev 2020-07-01 20:18:15 följande:
För mig har det varit rätt stökigt med PCOS-begreppet, fick från början ingen diagnos då mina blodprover var normala (förutom det skyhöga AMH:t) så min första läkare ansåg att jag inte hade PCOS. Men tittar man på diagnoskriterierna (klipper in från Janusinfo):
1. Glesa menstruationer eller utebliven menstruation.
2. Hyperandrogenism antingen biokemisk (testosteron/SHBG-kvot över 0,05) eller klinisk som till exempel hirsutism.
3. Polycystiska ovarier på ultraljud.
Så uppfyller jag definitivt kriterierna 1 & 3.
Sen har jag haft läkare som "diagnosticerat" mig enbart utefter mitt AMH-värde men det är ju väldigt slarvigt egentligen...
Upplever att läkare gör lite hur som helst med PCOS och att det skiljer sig väldigt mycket från läkare till läkare.
Ja, som du säger så verkar det som att man slänger runt den diagnosen lite hur som och det är väldigt tråkigt!
Jag tror man behöver uppfylla två av tre för att få diagnosen om jag minns rätt. Vilka symptom har du annars?
Jag uppfyller alla kriterier. Fick aldrig mens när jag var yngre utan första utan p-piller fick jag hösten 2019, 33 år gammal (en total chock). Har högt testosteron och lätt ökad behåring samt tunt hår. Det där klassiska pärlbandet på äggstockarna och väldigt högt AMH. Lätt för att gå upp i vikt, nästan all övervikt sitter runt magen. Högt blodtryck. Skulle kalla mig sockerberoende och har alltid stressat (tills jag blev utmattad). Så jag kör hardcore PCOs kan man väl säga, haha!