• Sodergok

Syskonförsök feb/mars 2020

Någon mer som startar upp Ivf-karusellen inom kort?

Vi ska göra syskonförsök med FET om ett par veckor. På måndag blir det ultraljud och förhoppningsvis återföring i början på mars... Det spelar ingen roll att vi gjort detta två gånger tidigare (vi har två barn genom Ivf) och att vardagen är full av andra måsten för så fort man bestämt sig för att starta finns det bara EN sak i huvudet. Någon som känner igen sig på den?

• Svar på tråden Syskonförsök feb/mars 2020
  • Anonym (Testfest)

Finns det någon här som testat hur länge Ovitrelle syns på graviditetstest? Jag vet att det står ?upp till 10 dagar? i bipackssedeln, det är inte det jag undrar över, men har någon egen erfarenhet? Tog en Ovitrelle samma dag som insättning av 5-dagars, och nu undrar jag ju hur länge den ger utslag... Jag menar, står det ?upp till 10 dagar? så gissar jag på att den försvinner lite tidigare för de flesta, att de överdriver lite för att vara på säkra sidan... Kanske?? Någon som testat alltså??! :)

• Sassas19
    Sodergok skrev 2020-03-15 09:00:10 följande:

Nej så jäkla tråkigt!

Men hur var det nu har ni fler embryon att sätta in?

Vi har två kvar

Ja, supertråkigt.

Vi har ett kvar, en 6-dagars blastocyst. Vet ni om det är bäst att köra på direkt eller om det är bättre att låta det gå en mens emellan? Jag minns inte heller hur cykeln blir efter Lutinus? Har ni koll?
  • Anonym (Testfest)

Sassas19, vi har kört på direkt. Mensen kommer då man slutar med Lutinus och cykeln brukar vara helt normal, för mig iaf. Så det finns inga medicinska hinder att köra på om ni har lust och orkar. Å andra sidan kanske en paus kan göra gott emellan?? Eller så känns det bara som en bortkastad månad...

• Sassas19
    Anonym (Testfest) skrev 2020-03-15 21:58:09 följande:

Sassas19, vi har kört på direkt. Mensen kommer då man slutar med Lutinus och cykeln brukar vara helt normal, för mig iaf. Så det finns inga medicinska hinder att köra på om ni har lust och orkar. Å andra sidan kanske en paus kan göra gott emellan?? Eller så känns det bara som en bortkastad månad...

Tack för svar!

Mensen kom igår och jag har pratat med dem nu och bestämt att vi kör på. Jag funderade först på om det var bättre med stimulerat men det tyckte inte hon jag pratade med. Jag har fått tid för VUL på cd 12 så får vi prata mer då. Ett problem som kan uppstå är att de kommer pausa alla återföringar pga corona-viruset. De skulle få besked om det senare idag. Himla skit-virus som sätter käppar i hjulet för så mycket.

Har ni hört något om detta? Jag går på KS Huddinge i stockholm.
  • Anonym (Testfest)
    Sassas19 skrev 2020-03-17 12:26:39 följande:

Tack för svar!

Mensen kom igår och jag har pratat med dem nu och bestämt att vi kör på. Jag funderade först på om det var bättre med stimulerat men det tyckte inte hon jag pratade med. Jag har fått tid för VUL på cd 12 så får vi prata mer då. Ett problem som kan uppstå är att de kommer pausa alla återföringar pga corona-viruset. De skulle få besked om det senare idag. Himla skit-virus som sätter käppar i hjulet för så mycket.

Jag tycker det låter bra med naturlig cykel om du har en fungerande cykel. Jag gjorde fler stimulerade FET på kliniken som har stängt på helgerna så det var lättast att pricka in datum för FET i medicinerad cykel. Så bytte vi klinik och de sade att naturligt är oftast bäst då det är möjligt. Låter logiskt.

Ja jag har hört det samma. Europeiska centret för reproduktionsmedicin ESHRE rekommenderar att man inte blir gravid i dessa tider så de flesta om inte alla kliniker gör inte återföringar nu... Väldigt skrämmande.

www.eshre.eu/Press-Room/ESHRE-News
  • Sodergok
    Sassas19 skrev 2020-03-17 12:26:39 följande:

Tack för svar!

Jag läste också om att de pausar insättningar... Men jag pratade med våran klinik som är en privat och de trodde att detta bara kommer gälla universitetssjukhusen eller där man gör landstingsfinansierade behandlingar. Det är helt sjukt att de har mandat över oss vuxna människor att bestämma om vår reproduktion.. jag menar de kan ju inte förbjuda folk från att ha sex eller bli gravida men vi som är beroende av vården får inte ta egna beslut!? Förbannad blir jag.

Så som det ser ut nu så kommer vi i alla fall att kunna göra en ny FET i slutet av april om vi vill, om inga nya direktiv har tillkommit vill säga.. Så det är våran plan.

Hoppas att ni får göra en insättning nu då framöver och stort lycka till i så fall!
  • Anonym (Testfest)

Samtidigt är det ju lite galet om man stoppar universitetssjukhusens återföringar men privata fortsätter. Jag menar riskerna är inte mindre för privata, om man tänker helt logiskt så borde ju den officiella linjen gälla alla för allas bästa... Men ingen av oss vill ju så klart bli nekad insättning under en oviss tid framöver! Hur ska man veta vad man ska göra...??

ESHRE pratar mest om att det inte finns kända risker men man vet ännu väldigt lite. Men vet ju t.ex ingen som varit tidigt gravid och fått Corona, de har inte hunnit föda sina barn än, epidemin började ju bara i december-januari... Men det känns skrämmande tycker jag att de faktiskt rekommenderar att inte skaffa barn nu, vare sig naturligt eller med IVF.... Hur tänker ni? Köra på så länge kliniken låter en göra insättning eller vänta..?? Jag är kluven...!

As a precautionary measure - and in line with the position of other scientific societies in reproductive medicine - we advise that all fertility patients considering or planning treatment, even if they do not meet the diagnostic criteria for Covid-19 infection, should avoid becoming pregnant at this time. For those patients already having treatment, we suggest considering deferred pregnancy with oocyte or embryo freezing for later embryo transfer.

• Sodergok
    Anonym (Testfest) skrev 2020-03-18 14:57:43 följande:

Samtidigt är det ju lite galet om man stoppar universitetssjukhusens återföringar men privata fortsätter. Jag menar riskerna är inte mindre för privata, om man tänker helt logiskt så borde ju den officiella linjen gälla alla för allas bästa... Men ingen av oss vill ju så klart bli nekad insättning under en oviss tid framöver! Hur ska man veta vad man ska göra...??

ESHRE pratar mest om att det inte finns kända risker men man vet ännu väldigt lite. Men vet ju t.ex ingen som varit tidigt gravid och fått Corona, de har inte hunnit föda sina barn än, epidemin började ju bara i december-januari... Men det känns skrämmande tycker jag att de faktiskt rekommenderar att inte skaffa barn nu, vare sig naturligt eller med IVF.... Hur tänker ni? Köra på så länge kliniken låter en göra insättning eller vänta..?? Jag är kluven...!

As a precautionary measure - and in line with the position of other scientific societies in reproductive medicine - we advise that all fertility patients considering or planning treatment, even if they do not meet the diagnostic criteria for Covid-19 infection, should avoid becoming pregnant at this time. For those patients already having treatment, we suggest considering deferred pregnancy with oocyte or embryo freezing for later embryo transfer.

Nej nej jag menar inte att det är rimligt utan bara att det troligen blir så, att privata får fortsätta och då blir det upp till var och en att avgöra hur man vill göra.

Vi kommer absolut att göra ett nytt försök i april. Jag kan inte leva med att vi väntade i ett par år och att det sedan skulle vara för sent för oss och så visar det sig att det inte fanns några ökade risker.

Hur tänker ni framåt?
  • Anonym (Testfest)
    Sodergok skrev 2020-03-20 14:47:14 följande:

Nej nej jag menar inte att det är rimligt utan bara att det troligen blir så, att privata får fortsätta och då blir det upp till var och en att avgöra hur man vill göra.

Vi kommer absolut att göra ett nytt försök i april. Jag kan inte leva med att vi väntade i ett par år och att det sedan skulle vara för sent för oss och så visar det sig att det inte fanns några ökade risker.

Hur tänker ni framåt?

Ja det är ju kanske så att målet främst är att spara resurser till sjukhusen för Corona. Men egentligen borde väl privata sidan hjälpa till lika mycket tycker jag, om de kallar in folk från penssionen och skolbänken, så är det konstigt att privata kliniker hålls helt utanför. Men de gör som de gör :)

Jag tror jag hade kört ändå, vi försökte 5år inkl inseminationer och många ivf innan det lyckades, så jag hade nog känt att tiden rinner iväg om jag bara väntar... Men svårt dedär, man vill ju inte riskera en eventuell graviditet liksom, eller att barnet får något men. Jag tänker särskilt på Zika-virus som påverkade fostren ganska mycket...

Mina test efter Ovitrelle blir inte svagare utan starkare så jag är all over the place med mina känslor... Vi hade ju återföring innan det blev ?såhär allvarligt? och det var ingen tanke på att Corona kunde påverka en graviditet. Inget som läkarna tog upp heller. Dessutom trodde jag ju vi skulle få hålla på fem år till minst. Kan hända detta stannar vid en biokemisk graviditet igen, eller missfall igen, klinikens testdag är nästa vecka. Men just nu blir strecken tydligare dag för dag..
  • Sassas19

Hur går det för er?

Jag är så himla ledsen nu. Har precis varit på vul inför vart andra och sista syskonförsök med frysåterföring. Det är dag 12 idag. Tyvärr upptäcktes det att jag har/har haft ägglossning och därför kan ingen återföring göras!!! Planen var att börja med stickor efter idag, men så är det för sent. Och på grund av Corona så stänger de om 2 veckor, så jag vet inte alls när vi kan få prova nästa gång.

Är både arg, ledsen, irriterad och frustrerad.

Svar på tråden Syskonförsök feb/mars 2020