Ser matintaget ok ut? Förbättrningstips?
Hej alla. Igen. Jag övergav den förra tråden då den blev lång och rörig. Nu vill jag ha lite återkoppling på maten jag åt förra veckan och veta om jag är på rätt väg och vad jag kanske kan förbättra. För er som inte läste min förra tråd så bestämde jag mig efter den startades att jag skulle försöka ändra mina matvanor och kanske gå ner lite från mina, som jag tog reda på under trådens gång, 112 kg.
I alla fall så åt jag det här förra veckan.
Måndag
Frukost: Bollnäsfil 3 dl med 2 msk blåbärsmusli och 1/2 banan och 1 Coop fröknäcke med 2 tsk leverpastej och 2 skivor gurka. Inget smör.
Lunch: Potatis- och purjosoppa som var hemlagad med matgrädde. 3 dl. Lite kycklingrester från en kycklingklubba max halva.
Middag: 75g pasta med 1/2 kycklingfilé, 1/2 dl creme fraiche, 1 msk mandel. En näve ruccola, lika mycket spenat, lite rödlök och gurka
Kvällsmacka: 10 rostade saltade mandlar
Tisdag:
Frukost samma som måndag
Lunch samma som måndag middag
Middag: 2 potatisar med stuvad vitkål och svamp 75g av varje. Matgrädde.
Kvällsmacka: Samma som måndag
Onsdag:
Frukost samma som mån+tis
Lunch samma som tis middag
Midag: Ris av 1/2 dl okokt, stekt kassler, 2 msk creme fraiche. Ruccola spenat gurka och rödlök som måndag.
Kvällsmacka: 1 skiva fröknäcke
Torsdag:
Frukost: Mannagrynsgröt på 2 msk mannagryn och mellanmjölk enligt receptet. 1 dl mjölk att dricka till. 1 rågkaka med 2 tsk leverpastej och 2 skivor gurka
Lunch: Som middag onsdag middag
Middag; 1 bit lax, ris 1/2 dl okokt, 1 dl broccoli. 2 msk creme fraiche
Kvällsmacka: 1 dl majsnötter
Fredag:
Frukost samma som torsdag
Lunch samma som torsdag middag
Middag: Pasta 75g, köttfärsröra på 100g köttfärs, broccoli, rödlök, vitkål, svamp, majs och 1 dl creme fraiche
Kvällsmacka: liten choklad, 24 gram
Lördag:
Frukost: äggröra 2 ägg 1 msk matgrädde, 1 msk smör. 1 rostbröd med 2 skivor ost och 2 tsk skogsbärsmarmelad. 2 dl apelsinjuice.
Lunch: Samma som fredag middag
Middag: 150g Lövbiff, 100g potatiskroketter, 20g kryddsmör. Ruccola, spenat, gurka och rödlök
Efterrätt: Vit chokladmousse, 1/8 av ett recept med 2 dl grädde och 100g choklad.
Söndag:
Frukost samma som lördag
Lunch En varmkorv ute
Middag: Pannkakor med överbliven köttfärsröra och 1 dl ost.
Kvällsmacka: liten choklad och 1/2 dl majsnötter
Drycken är alltid vatten om jag inte skrivit något annat.
Ni som läste i min andra tråd kan se att den stora förändringen just nu är att jag ätit lunch alla dagar, vilket jag nästan aldrig gjort innan.
Vad säger ni? Är jag på rätt väg? Vad kan jag göra bättre?