Inlägg från: Anonym (Tjocka Märta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjocka Märta)

Ser matintaget ok ut? Förbättrningstips?

Hej alla. Igen. Jag övergav den förra tråden då den blev lång och rörig. Nu vill jag ha lite återkoppling på maten jag åt förra veckan och veta om jag är på rätt väg och vad jag kanske kan förbättra. För er som inte läste min förra tråd så bestämde jag mig efter den startades att jag skulle försöka ändra mina matvanor och kanske gå ner lite från mina, som jag tog reda på under trådens gång, 112 kg.

I alla fall så åt jag det här förra veckan.

Måndag
    Frukost: Bollnäsfil 3 dl med 2 msk blåbärsmusli och 1/2 banan och 1 Coop fröknäcke med 2 tsk leverpastej och 2 skivor gurka. Inget smör.
    Lunch: Potatis- och purjosoppa som var hemlagad med matgrädde. 3 dl. Lite kycklingrester från en kycklingklubba max halva.
    Middag: 75g pasta med 1/2 kycklingfilé, 1/2 dl creme fraiche, 1 msk mandel. En näve ruccola, lika mycket spenat, lite rödlök och gurka
    Kvällsmacka: 10 rostade saltade mandlar

Tisdag:
    Frukost samma som måndag
    Lunch samma som måndag middag
    Middag: 2 potatisar med stuvad vitkål och svamp 75g av varje. Matgrädde.
    Kvällsmacka: Samma som måndag

Onsdag:
    Frukost samma som mån+tis
    Lunch samma som tis middag
    Midag: Ris av 1/2 dl okokt, stekt kassler, 2 msk creme fraiche. Ruccola spenat gurka och rödlök som måndag.
    Kvällsmacka: 1 skiva fröknäcke

Torsdag:
    Frukost: Mannagrynsgröt på 2 msk mannagryn och mellanmjölk enligt receptet. 1 dl mjölk att dricka till. 1 rågkaka med 2 tsk leverpastej och 2 skivor gurka
    Lunch: Som middag onsdag middag
    Middag; 1 bit lax, ris 1/2 dl okokt, 1 dl broccoli. 2 msk creme fraiche
    Kvällsmacka: 1 dl majsnötter

Fredag:
    Frukost samma som torsdag
    Lunch samma som torsdag middag
    Middag: Pasta 75g, köttfärsröra på 100g köttfärs, broccoli, rödlök, vitkål, svamp, majs och 1 dl creme fraiche
    Kvällsmacka: liten choklad, 24 gram

Lördag:
    Frukost: äggröra 2 ägg 1 msk matgrädde, 1 msk smör. 1 rostbröd med 2 skivor ost och 2 tsk skogsbärsmarmelad. 2 dl apelsinjuice.
    Lunch: Samma som fredag middag
    Middag: 150g Lövbiff, 100g potatiskroketter, 20g kryddsmör. Ruccola, spenat, gurka och rödlök
    Efterrätt: Vit chokladmousse, 1/8 av ett recept med 2 dl grädde och 100g choklad.

Söndag:
    Frukost samma som lördag
    Lunch En varmkorv ute
    Middag: Pannkakor med överbliven köttfärsröra och 1 dl ost.
    Kvällsmacka: liten choklad och 1/2 dl majsnötter

Drycken är alltid vatten om jag inte skrivit något annat.

Ni som läste i min andra tråd kan se att den stora förändringen just nu är att jag ätit lunch alla dagar, vilket jag nästan aldrig gjort innan.

Vad säger ni? Är jag på rätt väg? Vad kan jag göra bättre?

• Svar på tråden Ser matintaget ok ut? Förbättrningstips?
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Tow2Mater skrev 2020-02-03 23:54:59 följande:

Har du kollat totala kaloriinnehållet? Det låter ju nyttigare i form av näring, men känns fortfarande ganska kaloririkt.

Oja, jag glömde skriva ut det jag har. Jag har lite svårt att komma ihåg att skriva i allt ibland. Jag återkommer när mobilen är laddad.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (N) skrev 2020-02-04 00:33:15 följande:
    Du äter fortfarande för mycket och endel fel.
    Ok så vägled mig.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Tow2Mater skrev 2020-02-03 23:54:59 följande:

Har du kollat totala kaloriinnehållet? Det låter ju nyttigare i form av näring, men känns fortfarande ganska kaloririkt.

Här är det jag skrev in i appen. Jag ska skriva lördag och söndag också. Jag skriver upp på papper namnligen och skriver in i appen efter.
    Måndag:
    Frukost: 463 kcal
    Lunch: 586 kcal
    Middag: 434 kcal
    Kväll: 60 kcal
    Totalt: 1543 kcal
    Tisdag:
    Lunch: 434 kcal
    Middag: 341 kcal
    Kväll: 60 kcal
    Totalt: 1298 kcal
    Onsdag:
    Lunch: 341 kcal
    Middag: Okänt (gissar 480 kcal om 200 g kassler)
    Kväll: 125
    Totalt: 1410 kcal
    Torsdag:
    Frukost: 341 kcal
    Lunch: 480 kcal gissning
    Middag: 441 kcal
    Kväll: 167 kcal
    Totalt: 1430 kcal

Fredag:
    Frukost: 341 kcal
    Lunch: 441 kcal
    Middag: 806 kcal plus grönsakerna som jag inte mätte
    Kväll: 130 kcal
    Totalt: 1718 kcal
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (N) skrev 2020-02-04 22:55:32 följande:
    Du har fått en massa bra tips i din första tråd. Varför inte ta till dig dem?

Fett, protein och en liten liten del kolhydrater är en bra start. Skippa helt snabba kolhydrater (vitt bröd, pasta, ris, potatis etc) och socker. Ät enbart lite frukt eftersom de innehåller fruktsocker som inte är bra i för stora mängder.

Ta maten på en mindre tallrik. Drick vatten om du känner dig sugen/hungrig. Går det över med vatten så var det falska hungerkänslor.
    Ja jag fick massor av bra tips.  Många av dem sa precis tvärt emot vad andra sa. Och sen var det massa tjafs som jag inte orkade läsa också så det kanske var något jag missade bland det. Det jag tog med mig var i alla fall att jag ska äta mindre korv och mer grönsaker och äta lunch och att räkna kalorier och väga maten. 

Hur liten tallrik ska man ha? Mina tallrikar är fyrkantiga från ikea. Jag kommer inte ihåg hur stora de är.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (Ww) skrev 2020-02-04 23:05:21 följande:

Om du laddar ner WW app så får du en superbra guide! Du registrerar allt du äter och ser direkt vad som ger mycket points och inte. Det är jättelätt att registrera för man scannar varornas streckkoder. Jag gick ner 13 kg på några månader. Rekommenderar verkligen!

Den kostar pengar och de tar bara kreditkort som jag sett så jag kan inte betala för jag har bara ett bankkort.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (Ww) skrev 2020-02-04 23:13:35 följande:

Några snabba tips. Två kokta ägg till kvällsmat är mer mättande och bättre än nötter eller fröknäcke m.m. Ät gärna en hel kycklingfilé och laxfilé, men dra ner lite till på ris och potatis. Inte mer sås än vad du har nu. Stek i ingen eller ytterst lite olja. Vid ugnsrostade grönsaker, skippa potatis helt och kör enbart morot och palsternacka. Noll points på WW! Det finns en yoghurt som heter Larsayoghurt. Välj den istället för Bollnäsfil, den är också noll points.

Kommer ihåg din förra meny och denna ser klart bättre ut. Lycka till!

Jag åt bara en halv kycklingfile för att de var gigantiska! 2 kg i påsen och bara 5 bitar. Är råris bättre an vanligt ris? Jag köpte det den här gången för jag var sugen på det. Jag ska titta efter yoghurten.

Tack. Jag försöker.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (...) skrev 2020-02-04 23:17:06 följande:

Skulle jag äta som du gör skulle jag gå upp massor!

3dl fil? Det är väldigt mycket till frukost och plus knäckebröd på de med leverpastej.

Du kan byta ut filen till kvarg. Ingen leverpastej. Ta lite grönsaker istället eller ett ägg.

Lunchen:

Strunta i all slags grädde till maten. Det går att göra soppa utan matgrädde. Om du läser kalorierna på grädde per 100 gr så är de 167 kalorier. Plus att 3dl soppa tillsammans med grädde och kyckling på det blir vääääldigt mycket kalorier.

Börja med att ta bort grädde, chremefresh, leverpastej, mjölk, rostade nötter.

100gr chremefresh innehåller över 350 kalorier.

1 näve rostade nötter är absolut inte nyttigt.

Om du ska ha den fettkällan ska de vara naturella nötter, inte saltade eller röstade.

Du behöver lära dig hur man äter bra. Finns jättebra appar, dietister m.m som kan hjälpa dig. Hela nätet är fullt med fakta hur man ska tänka.

Bara en enkel sak att inte steka kött i smör, ta lite rapsolja istället.

Använd ägg, grönsaker,keso som pålägg.

Och sluta är godis!!! Du vill ju gå ner i vikt ändå äter du skiten? Bestäm dig. Antingen skiter du i alla dina trådar om hur du ska gå ner och tryck i dig choklad eller så bestämmer du att du ska bli hälsosam och ha disciplin.

Annars blir det omöjligt.

Du är inte på rätt väg än.

Ja, jag försöker lära mig om saker. Kan du förklara varför kvarg istället för fil?
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (...) skrev 2020-02-05 21:04:57 följande:

Vilken app använder du dig av när du räknar? Ser nämligen inte ut att stämma..

Om du tänker på summorna så är det mitt fel. Jag avrundade decimalerna till hela tal när jag skrev in i dokumentet som jag sen klistrade in här. Just den veckan skrev jag annars i Matkalkyls hemsida och i fatsecret.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (Elin S) skrev 2020-02-06 08:37:25 följande:

Jag tycker att du är jätteduktig och heja dig! Du är modig som vågar lägga ut trådar på FL där alla svara så olika. Din meny kan säkert förbättras lite men du är absolut på rätt väg när du börjar äta regelbundet, tänka på vad du stoppar i dig och räkna och mäta lite mer hur mycket intaget blir i kalorier. Då är du på rätt väg. Jag håller med övriga att du gott kan dra ner på snabba kolhydrater som pasta, bröd, ris, potatis, flingor, choklad, bakverk och godis. Även feta mejerier som grädde och fet fil kan vara bra att byta till magrare alternativ ut om du vill gå ner i vikt. Magrare alternativ: Kvarg, lättfil. En annan fälla för viktnedgång kan vara att man små-äter för mycket av frukt och nötter, som är ganska så kaloririka och lätta att överäta. Ersätt dessa saker med mer grönsaker på tallriken, mer kött, fisk och fågel och nyttiga fetter som: olivolja, rapsolja, avokado, fet fisk som lax och makrill och sill och du kommer att känna dig både mätt och belåten! Håller även med en som skrev att ägg eller keso är perfekt och mättande som mellanmål.

Tack! Du kanske kan svara på varför kvarg istället för fil? Jag försker lära mig. 
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (Jo) skrev 2020-02-06 08:45:44 följande:

Jag tycker du äter för mycket.

Ok. Vad tycker du att jag ska äta mindre av? Allting? Halvera portionerna eller något? 
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (Uppsats) skrev 2020-02-06 08:48:05 följande:

Här kommer en mindre uppsats...

Det matintag du skriver är svårt att värdera. Vad är 1 Coop Fröknäcke? Hur mycket väger det? Vad har det för näringsinnehåll? Vad ör 1 rågkaka? Vikt? Innehåll? Blåbärsmüslin, vad är det för sort? Däremot spelar det antagligen ingen större roll om det bara är 2 msk, men just müsli är extremt lätt att överdosera. Om jag bara gott på vad som ser "lagom" mycket ut så blir det lätt kring 50 gram vilket ofta motsvarar ca 200kcal. I mitt matintag när jag räknar är det mellan 1/8-1/9 av mitt dagliga intag utan att ge någon mättnad alls.

Sen tycker jag att vissa tips du får här är onödiga, lite bajsnödiga, och inte förklarade. Det är såklart helt okej att använda matgrädde, creme fraiche, nötter, leverpastej, marmelad etc. så länge du har koll på mängden! Det är dock av den anledningen som många finner det lättare med olika typer av dieter som utesluter näringsgrupper, som tex. LCHF. Istället för att begränsa mängden av all mat utesluter du istället en typ av mat. Det fungerar för många, men inte för alla. 

Och, för att ha det sagt. Jo, det handlar om kcal in och kcal ut, MEN, vad som är kcal ut verkar många ha svårt att tolka. Har du någon ämnesomsättningssjukdom så blir ditt verkliga kcal ut lägre än vad diverse ekvationer och liknande säger. Det går alltså inte att blint lita på rekommenderade intag etc. eftersom de inte kan ta in såna variabler. Istället får man helt enkelt prova sig fram och se vid vilket kaloriintag (vilket ju är mer överensstämmande) man får en lagom viktnedgång. Med lagom menar jag då ett sätt där du känner att du fortfarande kan fungera som människa, inte går och mår dåligt, men ändå stadigt går ner i vikt. 

Det finns absolut vissa skillnader i hur mycket energi man kan ta upp av olika livsmedel, men de skillnaderna är antagligen försumbara i sammanhanget och får falla inom felmarginaler. 

Här litet exempel på vad jag kan äta när jag "håller koll". Jag är kanske snäppet över normalviktig, jag vet faktiskt inte, men tränad och med hyfsat kondition. Om jag alltid åt såhär skulle jag gå ner i vikt, men det är inget jag har som prioritet just nu. 

Frukost: 2 finncrisp med totalt 1 skivat ägg på. Som "smör" kör jag hickorymajonnäs. VA MAJONNÄS DET KAN MAN JU INTE HA?! Jodå. På 2 skivor landar det på totalt 6-7 gram, hickoryn gör att det ändå smakar mycket. Lite flingsalt på det så är det riktigt gött. 

Mellanmål eller som komplement till frukost: 1-2 dl kvarg, helst Lindahls vanilj (utan socker) med kanske en halv dl blåbär i. Riktigt bra!

Lunch/Middag: Här får du min favorit. Tacosallad. Tacofärs på 100g köttfärs, 10-12% fett, 100g keso, 1 tomat, halv gurka, valfri mängd av valfri sallad, 100g salsa (köper den som har 35 kcal/100g, Icas och Santa Marias ligger där någonstans). Ska jag träna samma dag eller känner att jag ligger lite lågt eller behöver mer energi av annan anledning kan det också bli antingen 50g ris eller 150g sötpotatis. 

Mellanmål på kväll etc. blir ungefär det samma. Viktigast för mig är att ha ett relativt högt proteinintag, siktar på 2g/kg kroppsvikt. Jag skulle rekommendera liknande för dig för att minimera mängden muskelförlust i förhållande till viktnedgång. Därefter 1g fett/kg kroppsvikt, där kan du kanske lägga dig något lägre, om det känns bra, säg 0,8g eller så. Kolhydrater lägger jag sedan för att uppnå kalorimålet. 

Exempel: Om du då väger 100kg blir det 200g protein=800 kcal, 80g fett=720 kcal.

Snabb överslagsräkning på 162 cm och 100 kg ger ett BMR (basalmetabolism) på 2000 kcal, med låg fysisk aktivitet 2400, med träning 1-3 ggr i veckan 2700 kcal. Detta skulle innebära att du med kolhydrater ska fylla upp  1180 kcal, motsvarande 295 gram. 

Om du är okej med hyfsat enformig kost så skulle jag rekommendera Styrkelabbets kostscheman, finns 2 böcker, där får du då recept och matsedel för just ditt behov. 

Tack så mycket för ditt långa inlägg. Mycket intressant. 

Jag kan svara på det översta. Ett fröknäcke väger ungefär 24 gram. Hela paketet väger 190 och det är 8 bitar i paketet. Enligt matkalkyl är det 125.4 kcal i en bit och har 4 gram protein 10.7 gram kolhydrater och 7.4 gram fett. 1 rågkaka väger 30 gram och har 2.3 gram protein 15.3 gram kolhydrater och 0.7 gram fett. Blåbärsmuslin kommer från axa och jag tar med ett kaffemått som är 25 ml och det blir alltid lite extra som sticker ut ovanpå så jag säger 2 matskedar.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (Alltså) skrev 2020-02-06 21:48:35 följande:
    Alltså, det MÅSTE vara något fel på den där appen? Låter som orimligt lite kalorier?! Med det kaloriintaget och ditt BMI borde du RASA i vikt. (Även om du kunde äta ännu lättare på vardagarna egentligen). Byt app, bli smal? Eller vad säger ni andra?
    Jag har gått ner lite i vikt, men rasar gör jag ju inte. Angånde appen så använder jag flera olika och de är överens med varandra. Du kan ju alltid testa med någon app jag har ju skrivit ut mängd på det.
Svar på tråden Ser matintaget ok ut? Förbättrningstips?