• Anonym (Ts)

Hotar att inte komma på begravningen

Min mormor gick nyligen bort. Mina föräldrar är skilda sedan länge. Jag har en syster som inte har nån direkt kontakt med vår pappa. De blev osams för länge sedan, min pappa försöker med jämna mellanrum att sträcka ut handen men min syster är väldigt envis av sig och vägrar.

Hur som helst tyckte min pappa mycket om min mormor, och hon tyckte bra om min pappa. De höll kontakten även efter att pappa och mamma skiljt sig, han brukade hälsa på mormor ibland, ringa och skicka kort. Detta uppskattade min mormor.

Nu hotar min syster med att inte komma på begravningen om min pappa dyker upp. Han vill väldigt gärna komma. Min mamma har inget emot att pappa kommer, men hon vill ju hellre att min syster kommer om hon måste välja.

Jag har på nåt sätt fått uppdraget att lösa detta.

Detta ger mig enorm klump i magen. Det är ju mormors begravning. Klart hon hade velat att pappa kommer, men också att hennes barnbarn kommer.

Jag känner nånstans att jag inte har hjärta att be pappa hålla sig borta. Samtidigt vore det ju vansinne om inte min syster kommer.

Hjälp!

• Svar på tråden Hotar att inte komma på begravningen
  • Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2020-01-18 13:24:21 följande:
    Om inte konflikten handlar om nåt riktigt hemskt som att hon varit utsatt för sexuella övergrepp eller våld så måste ni sluta dalta med henne.
    Håller med
  • Egon den stora
    Anonym (Pappan är inte släkt längre) skrev 2020-01-19 11:56:30 följande:

Fast jag kan tänka att om det är er mormor som dött och er mamma hellre väljer sin dotter än sin ex mans närvaro. Så måste er pappa finna sig i det. Sin syster står mormor närmare än er pappa, så självklart ska systerns vilja gå före.

Begravningar är helt fel ställe att hålla på med såna fjanterier. Begravningen är till för alla sörjande och inte för släktfejder.
  • Anonym (Ts)

Jag gjorde det!

Jag har pratat med min syster och meddelat att jag inte kommer att be min pappa (eller nån annan heller för den delen) att avstå från att komma. Har också sagt att om hon avstår från att gå är det helt och hennes ansvar och inget jag eller nån annan ska belastas för. Herregud, vilket samtal. Men jag stod på mig.

Mamma tycker det är ok, hon vill inte ha en massa tjafs, och hon vet att mormor gärna skulle vilja att pappa kommer.

Känns skakigt, men så skönt!!

Tack för ert stöd :)

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-18 08:37:38 följande:

Min mormor gick nyligen bort. Mina föräldrar är skilda sedan länge. Jag har en syster som inte har nån direkt kontakt med vår pappa. De blev osams för länge sedan, min pappa försöker med jämna mellanrum att sträcka ut handen men min syster är väldigt envis av sig och vägrar.

Hur som helst tyckte min pappa mycket om min mormor, och hon tyckte bra om min pappa. De höll kontakten även efter att pappa och mamma skiljt sig, han brukade hälsa på mormor ibland, ringa och skicka kort. Detta uppskattade min mormor.

Nu hotar min syster med att inte komma på begravningen om min pappa dyker upp. Han vill väldigt gärna komma. Min mamma har inget emot att pappa kommer, men hon vill ju hellre att min syster kommer om hon måste välja.

Detta ger mig enorm klump i magen. Det är ju mormors begravning. Klart hon hade velat att pappa kommer, men också att hennes barnbarn kommer.

Jag känner nånstans att jag inte har hjärta att be pappa hålla sig borta. Samtidigt vore det ju vansinne om inte min syster kommer.

Hjälp!

Inte din cirkus, inte dina apor. Vem har lagt det där på dig?? Det får din morsa lösa själv, det är ju hon som är närmast anhörig. Prata med henne och förklara att den som står för begravningsarrangemangen är den som får lösa situationen!
  • Anonym (Q 45)

Kanonbra jobbat! Förstår att var jobbigt. Men nu är det gjort. Ge dig själv en klapp på axeln.

• Anonym (Kvinna)

Sånt trams.

Hon behöver ju inte prata med honom.

Det hade varit en grej om din pappa och din mormor inte haft kontakt.
    Då hade jag förstått din syster.

Så var det tex i min pappas fall, hans syster ville komma.
    De hade inte pratat på ca 30 år.
    Hon fick helt enkelt inte,

• Barbro45
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-19 15:50:12 följande:

Jag gjorde det!

Jag har pratat med min syster och meddelat att jag inte kommer att be min pappa (eller nån annan heller för den delen) att avstå från att komma. Har också sagt att om hon avstår från att gå är det helt och hennes ansvar och inget jag eller nån annan ska belastas för. Herregud, vilket samtal. Men jag stod på mig.

Mamma tycker det är ok, hon vill inte ha en massa tjafs, och hon vet att mormor gärna skulle vilja att pappa kommer.

Känns skakigt, men så skönt!!

Tack för ert stöd :)

Bra gjort, fast förstår att det inte var det lättaste samtalet. Förhoppningsvis kommer även din syster och inser att hon nu behöver agera som en vuxen. 

Lycka till och hoppas det blir en värdig och varm avslutning av din mormors liv. Nu kanske ni också slipper köra dubbla dop och födelsedagskalas framöver. 

• OscarWilde
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-18 08:37:38 följande:

Hjälp!

Tycker du inte ska ta på dig för stort ansvar för att få båda att komma på begravningen.

Utifrån det du berättat framstår din syster som en ganska annorlunda människa. Kan hon inte lägga "konflikten" åt sidan vid det här tillfället så låt henne vara.

Tycker inte du ska lägga mer energi på henne.
  • Anonym (Nädu)

Modigt att du tog det samtalet då även om jag tycker det var din mamma som borde gjort det.

Vad så hon när ni pratade, vad var hennes reaktion?

Hur kommer du göra i framtiden? Med kalas och sånt? Fortsätta med två eller kommer du köra samma princip då?

• GGN

Mormor kan inte ha varit särskilt viktig för din syster om hon gör så.

Svar på tråden Hotar att inte komma på begravningen