• Anonym (Ts)

Hotar att inte komma på begravningen

Min mormor gick nyligen bort. Mina föräldrar är skilda sedan länge. Jag har en syster som inte har nån direkt kontakt med vår pappa. De blev osams för länge sedan, min pappa försöker med jämna mellanrum att sträcka ut handen men min syster är väldigt envis av sig och vägrar.

Hur som helst tyckte min pappa mycket om min mormor, och hon tyckte bra om min pappa. De höll kontakten även efter att pappa och mamma skiljt sig, han brukade hälsa på mormor ibland, ringa och skicka kort. Detta uppskattade min mormor.

Nu hotar min syster med att inte komma på begravningen om min pappa dyker upp. Han vill väldigt gärna komma. Min mamma har inget emot att pappa kommer, men hon vill ju hellre att min syster kommer om hon måste välja.

Jag har på nåt sätt fått uppdraget att lösa detta.

Detta ger mig enorm klump i magen. Det är ju mormors begravning. Klart hon hade velat att pappa kommer, men också att hennes barnbarn kommer.

Jag känner nånstans att jag inte har hjärta att be pappa hålla sig borta. Samtidigt vore det ju vansinne om inte min syster kommer.

Hjälp!

• Svar på tråden Hotar att inte komma på begravningen
  • Anonym (Sluta dadda)

Om din syster är så barnslig att hon inte ens klarar av en begravning i er pappas närhet så tycker jag att det får vara hennes förlust faktiskt. Sluta dadda med en vuxen människa.

• Anonym (Ts)

Tack för alla svar, känns skönt att se vad andra tycker.

Det är redan så att vi måste ha två födelsedagsfirandet och liknande pga att min syster inte kan komma samtidigt som pappa. Dop för min dotter skippade vi för jag orkade inte hålla på med allt detta medlande.

Men en begravning är nåt annat, och jag håller med om att det är själviskt att hålla på som min syster gör.

• Virriga Vera

Om din syster inte vill komma på sin mormors begravning för att någon hon inte gillar är där så får hon väl bli hemma. Det är hennes beslut och ingen annans. Hon är vuxen och får ju ta konsekvenserna av sina beslut. Jag tycker det är både barnsligt och egoistiskt att göra som din syster och så länge ni förenklar för henne genom att ha dubbla födelsedagsfirande så är det ju bara ni som "lider".

• Anonym (Q 45)

Du ska inte medla. Det är var och ens beslut. Vid ett sådant här tillfälle får de lägga allt annat åt sidan och delta för sin egen och mormorns skull.

• Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-18 11:20:05 följande:

Det är redan så att vi måste ha två födelsedagsfirandet och liknande pga att min syster inte kan komma samtidigt som pappa. Dop för min dotter skippade vi för jag orkade inte hålla på med allt detta medlande.

Men en begravning är nåt annat, och jag håller med om att det är själviskt att hålla på som min syster gör.

Om inte konflikten handlar om nåt riktigt hemskt som att hon varit utsatt för sexuella övergrepp eller våld så måste ni sluta dalta med henne.
  • Egon den stora
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-18 11:20:05 följande:

Då har ni ju vant henne vid att lösa sånt här. Den typen äv människor måste hållas extremt kort. Dom har bara sig själva i centrum. Jag har också en i min närhet så jag vet.
  • Anonym (Imo)

Åh, det låter som om du lever men samma typ av drama-queen-syrra som jag. Min erfarenhet efter 40 års kämpande och anpassande: Medla inte. Låt pappa få komma på begravningen och låt drama-syrran få göra bort sig själv om hon inte kan sätta sig över sina känslor för pappan i en sådan situation som en begravning.

• Anonym (Pappan är inte släkt längre)

Fast jag kan tänka att om det är er mormor som dött och er mamma hellre väljer sin dotter än sin ex mans närvaro. Så måste er pappa finna sig i det. Sin syster står mormor närmare än er pappa, så självklart ska systerns vilja gå före.

Anonym (Imo) skrev 2020-01-19 08:29:20 följande:

Åh, det låter som om du lever men samma typ av drama-queen-syrra som jag. Min erfarenhet efter 40 års kämpande och anpassande: Medla inte. Låt pappa få komma på begravningen och låt drama-syrran få göra bort sig själv om hon inte kan sätta sig över sina känslor för pappan i en sådan situation som en begravning.

• Virriga Vera
    Anonym (Pappan är inte släkt längre) skrev 2020-01-19 11:56:30 följande:

Fast jag kan tänka att om det är er mormor som dött och er mamma hellre väljer sin dotter än sin ex mans närvaro. Så måste er pappa finna sig i det. Sin syster står mormor närmare än er pappa, så självklart ska systerns vilja gå före.

Det är en begravning där man deltar för att visa sin respekt för den avlidne, systern ska bita ihop och visa respekt för sin mormor som tydligen gillade sin fd svärson. Det är det enda som betyder något. Ingen kan neka någon att delta i ceremonin i kyrkan, den är öppen för alla. Däremot så kan man neka om man har en mottagning efter ceremonin.
  • Drottningen1970
    Anonym (Pappan är inte släkt längre) skrev 2020-01-19 11:56:30 följande:

Nej faktiskt inte. Att ställa ultimatum och försöka blockera andra som faktiskt också sörjer från en begravning så har man förverkat alla såkallade rättigheter. Om systern på allvar skulle låta bli att gå på mormors begravning är det helt rimligt att dra slutsatsen att mormor inte var så viktig för henne och således har folk som stod mormor närmare företräde.
Svar på tråden Hotar att inte komma på begravningen