• Litenmenhård

Bästa skräckfilmen ever?

Vilken är er favoritskräckfilm? Jag har några stycken, men en jag verkligen gillar det är "Nightmare on Elm street" Och "It".

• Svar på tråden Bästa skräckfilmen ever?
  • flygrl
    Moderno skrev 2020-02-15 21:45:09 följande:

Jag gillar som många andra the Grudge, men jag tycker faktiskt att den amerikanska remaken är snäppet vassare än det japanska originalet (för ovanlighetens skull). Det som är så bra med de japanska skräckisarna är annars att de i grunden är så djupt sorgliga.

Jag tycker att the Babadook är ok, men inte så mycket mer än så. The conjuring bra tills det urusla slutet.

Jag gillar faktiskt också paranormal activity-serien, effektiva skräckisar enligt min mening.

Ett tips, om man som jag gillar Blair Witch Project, är the Ritual (tror den finns på Netflix). I mitt tycke ett guldkorn.

Men det finns såklart massor med suverän skräck! Går nog inte att säga vilken som är bäst, eftersom det finns så många varianter inom genren.

Japansk skräck är väldigt bra och det stämmer att det finns mycket mörk sorg i dom. Som flickan Sadako/Samara i Ringu/The Ring som kastas i en djup brunn efter att ha utsatts för övergrepp. Där tycker jag f.ö. också amerikanska remaken är lite vassare än originalet.

Jag gillar The Blair Witch Project som ju va nyskapande så ska absolut se The Ritual. Tack också för dina andra tips! Och visst finns det olika varianter inom skräckgenren.
  • Anonymm20
    flygrl skrev 2020-02-15 16:39:18 följande:

Såg förresten The Babadook häromdan (finns på SVT Play t o m 26/2) och hade riktigt höga förväntningar efter ha läst en del om den och sett lite bilder men måste säga det va en klar besvikelse. Visst, den är lite originell och har sina poänger men som skräck betraktat funkar det inte riktigt för mig. Bara en sån sak att man knappt får se monstret. Dom läskiga bilderna jag sett verkar inte alls va tagna från filmen...trist.

Nån annan som sett The Babadook och har lust dela sin upplevelse?

Jag har sett den, var dock när den precis hade kommit. Kan säga att jag stängde av mitt i för att den var så dålig.
  • Anonymm20
    Moderno skrev 2020-02-15 21:45:09 följande:

Jag gillar som många andra the Grudge, men jag tycker faktiskt att den amerikanska remaken är snäppet vassare än det japanska originalet (för ovanlighetens skull). Det som är så bra med de japanska skräckisarna är annars att de i grunden är så djupt sorgliga.

Jag tycker att the Babadook är ok, men inte så mycket mer än så. The conjuring bra tills det urusla slutet.

Jag gillar faktiskt också paranormal activity-serien, effektiva skräckisar enligt min mening.

Ett tips, om man som jag gillar Blair Witch Project, är the Ritual (tror den finns på Netflix). I mitt tycke ett guldkorn.

Men det finns såklart massor med suverän skräck! Går nog inte att säga vilken som är bäst, eftersom det finns så många varianter inom genren.

Jag tyckte The ritual var extremt dålig men kan beror på att jag varit och vädrar i Sarek/Kungsleden där det ska föreställa att de vandrar.
  • Litenmenhård
    flygrl skrev 2020-02-17 01:16:00 följande:
    Ok, tack för ditt omdöme om filmen.
    Litenmenhård skrev 2020-02-15 19:13:21 följande:

Kanske dock inte skulle ha sett Babadook just nu när det är mörkt och regnigt och blåsigt ute. Har redan en livlig fantasi.

Hoppas du kunde ägna dig åt nåt trevligare innan du gick och la dig så du kom i lite annan stämning. Själv undviker jag kolla skräckfilm sent på kvällen utan försöker se till så jag kan se nåt lättsammare/mer odramatiskt efteråt typ innan jag lägger mig. Kan också bli rejält uppskrämd av skräckfilm men däremot inte The Babadook. :/
    Ja, det löste sig. Inga mardrömmar eller så. Jag såg att det går någon serie om skräckfilmer i olika gengre på svt play. Ska kolla in de efter jobbet.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenmenhård

*genres* 

• Litenmenhård

Är det någon som har sett "Bad taste"? Det är en komedi/skräck. Peter Jacksons första film ever och den var banbrytande när den kom. Folk på den tiden tyckte det var för mycket våld i den.

• Moderno
    flygrl skrev 2020-02-17 01:23:15 följande:

På vilket vis är det inte en monsterfilm? Du tänker dig mer att mammans mardröm kommer inifrån ur hennes egen sorg? Att det inte finns nåt monster utanför henne?

Fast visst finns det väl ett monster där i huset utöver att hon själv är fylld av obearbetade sorgkänslor?

Ren splatter gillar jag inte och inte heller zombiefilmer som jag mest tycker är lama och töntiga. :/

Inte heller jag gillar splatter, är mer fan av övernaturliga saker, men, ang zombie-filmer m.m., måste jag erkänna att jag bl.a. brukar se the walking dead (även om det bitvis är ruskigt händelsefattiga avsnitt).

Vad tycker du om Stranger Things? (Är väl kanske inte renodlad skräck, men ändå...)
  • Moderno
    Anonymm20 skrev 2020-02-17 01:48:05 följande:

Jag tyckte The ritual var extremt dålig men kan beror på att jag varit och vädrar i Sarek/Kungsleden där det ska föreställa att de vandrar.

Om skräckisar finns nog lika många åsikter som tittare (om inte fler). Själv tycker jag the Ritual är rysligt härlig. Perfekt skogs-spänning!
  • Anonymm20
    Moderno skrev 2020-02-17 20:40:40 följande:

Om skräckisar finns nog lika många åsikter som tittare (om inte fler). Själv tycker jag the Ritual är rysligt härlig. Perfekt skogs-spänning!

Jag hade föreställt mig mer samma natur som det är i sarek/Kungsleden så det var det som gjorde att jag blev besviken. Ryslig är den absolut.
  • Moderno
    Litenmenhård skrev 2020-02-17 08:03:16 följande:

Är det någon som har sett "Bad taste"? Det är en komedi/skräck. Peter Jacksons första film ever och den var banbrytande när den kom. Folk på den tiden tyckte det var för mycket våld i den.

Det sjukaste med den filmen är väl att den är en av ett fåtal liknande filmer (bla Brain Dead och Meet the Feebles) som Peter Jackson hade på sin meritlista innan filmbolagen bestämde att han skulle få ett antal miljarder för att göra en av filmhistoriens största filmepos! (Lord of the Rings)

Mest komedi, tycker jag, med några härligt skruvade och minnesvärda scener :)
Svar på tråden Bästa skräckfilmen ever?