Kan chef neka sammanhängande sommarsemester
Min chef påstår att hen har rätt att neka mig 4 veckors sammanhängande semester i juli månad. Hen kan heller ej låta mig förlägga sommarsemester i juni eller augusti månad. Hen vill att man ska ta ut minst 4 veckor semester på sommaren men samtidigt inofficiellt bryta semestern för att gå in och jobba 1-2 dagar mitt i. Med att bryta inofficiellt menar hen att i lönesystemet lägger jag in 4 veckors semester sammanhängande men att jag går in i jobbar (dvs osynligt i systemet) så får vi komma överens om när jag kan ta ut de dagarna för brytet vid annat tillfälle under året. Jag argumenterade emot och hänvisade till semesterlagen och kollektivavtalet där det står att man under sommarperioden jun-aug har rätt till 4 veckors sammanhängande semester. Hen svarar då att hen ändå kan kräva att jag ska bryta semestern?
Stämmer verkligen detta?
Jag trodde att om jag t ex vill ha semester i november 4 veckor så har chef i så fall rätt att kräva att jag bryter semestern, dvs när det handlar om semester utanför sommarsemestern?