Inlägg från: CitronTulo |Visa alla inlägg
  • CitronTulo

Kan chef neka sammanhängande sommarsemester

På mitt jobb har vi rätt till minst fyra veckor under juni - augusti, men inte garanterat att vi kan ta den sammanhängande utan kan behöva dela på den.

Om du ska gå in och jobba under dagar som du har beviljats semester så är det beordrad övertid som gäller. Och det ska bara användas vid akutfall! Inget som AG ska planera in!! Om ni inte kan få ut den sommarsemester som ni har rätt till så är ni ju för lite bemanning tänker jag.. AG får alltså ta in vikarier eller någon konsult!

• CitronTulo
    m1n4x skrev 2020-01-08 15:27:47 följande:
    Vid annat tillfälle så beordrades jag en ny arbetsuppgift på övertid. Jag jobbade i snitt 60 övertidstimmar på en 6 veckorsperiod. Där betalade chef enbart ut 20 av de 60 timmarna som övertid, 20h la hen på mitt flexsaldo och resterande 20h raderade hen och sa att "här ställer man upp för arbetsgivaren, det handlar om att ge och ta".

Facket gjorde ingenting i det fallet.
    Att ge och ta, precis.. du lägger din tid och AG betalar för det.. hur tänker hen annars att DU får ut något av det om du jobbar utan att få ersättning för det? Har själv haft arbetsgivare som har försökt luras på olika sätt! Men om man tänker så här.. om det är registrerat (se till att ha bevis för det så att inte AG kan ändra i efterhand) att du har beviljats semester under en särskild period så har ju inte AG så mycket att komma med om du inte dyker upp på jobbet under de veckorna?

Men seriöst, försök byta AG!
  • CitronTulo
    m1n4x skrev 2020-01-08 15:37:21 följande:
    Söker jobb för fullt.
    Förstår det! Lycka till!
Svar på tråden Kan chef neka sammanhängande sommarsemester